Kostnad för ligghall/vindskydd

S

Sveipur

Jaha, nu börjar det bli dags att få ett skydd på plats i hagen. Har hittat ett på internet som kostar drygt 26 kkr (exkl montering) för 27 kvm. Har även sett en ful "plåttunna" som kostar runt 25 kkr, men den tror jag inte hästarna kommer att gilla p g a att den bara har en öppning på kortsidan och därför blir väldigt djup och mörk. Antar att det blir betydligt billigare att bygga ett helt själv, men varken jag eller sambon är några händiga personer.

Lite nyfiken på om det finns fler "halvfabrikat" på marknaden och vad ni som byggt helt själva hamnat på för slutsumma.
 
Sv: Kostnad för ligghall/vindskydd

Jag byggde om logen!Sedan har vi anpassat hagen och dragit elstängslet fram dit. Billigt,rymligt och bra!

Beror ju på vad man har för hästar...vet en som har islänningar som köpte en begagnad manskapsbod till två islänningar med mått på 2,60X 6 m tex.En annan med travhästar köpte en begagnad förrådsconteiner.Man kan köpa uteboxar och ha stående öppna...med mera.Någon som har connemara hade byggt vindskydd av flera 200 kilos fyrkantsbalar och klämt fast en pressening till tak(gäller ju att det verkligen sitter fast).
 
Sv: Kostnad för ligghall/vindskydd

man kan nog säkert köpa timrade lador? Gamla eller nya?

Jag har anpassat ett befintligt utrymme i lagården, men drömmer om ett timrat lösdriftstall med flera ingångar som jag ska bygga någon dag :love:
 
Sv: Kostnad för ligghall/vindskydd

Ingen mer som har idéer och erfarenhet av att bygga vindskydd? Helst vill jag ha så stort som möjligt om flocken skulle "föröka sig", men minst 20 kvm. Har för mig att jag läst om någon bok som Jordbruksverket har om att bygga stall. Finns det även vindskydd i denna?
 
Sv: Kostnad för ligghall/vindskydd

Finns många halvfabrikat i Tyskland, kanske man kan hitta återförsäljare till dem här i Sverige?

Annars borde det väl inte vara så komplicerat? Om man inte vill göra alltför mycket kan man ju säkert köra ner ett par telefonstolpar i marken (väldränerad), sätta väggar på (plankor/bräder och/eller skivor) och montera takstolar och ett plåttak på kanske?
 
Sv: Kostnad för ligghall/vindskydd

Nä, det låter ju faktiskt ganska enkelt, men sambon är inte den praktiska varianten och inte jag heller... Kanske vi gör ett försök, har man väl fått själva stommen på plats är det ju bara att spika på.
 
Sv: Kostnad för ligghall/vindskydd

Fast visst behövs det ordentlig traktor/grävmaskin till att få ner dom tillräckligt i marken och på ett lätt sätt få upp takstolarna. Ni har inte någon vän/släkt som har lite mer erfarenhet och kanske kan vara med vid de kritiska tillfällena?
 
Sv: Kostnad för ligghall/vindskydd

Fast du, hästar vill nog gärna ha det mörkt i ligghallen.
Ligghallen används väl i regel mestadels på sommaren för att komma undan insekterna - då bör det ju vara mörkt i ligghallen.

Bara en tanke :)
 
Sv: Kostnad för ligghall/vindskydd

Nja, hästar är ju bytesdjur och gillar oftast inte att gå in i mörka, djupa "hål". Grannen har haft ett vindskydd (djup plåttunna) precis utanför mitt fönster i ett år s tid, där hästarna (10-20 st) gått ute dygnet runt. Jag har varit lite nyfiken och kollat dem ofta, men har hittills aldrig sett en häst gå in där.

I rekommendationerna till lagen om vindskydd/ligghall står dessutom något i stil med att den bör vara bredare än djup samt att ena långsidan bör vara öppen och det tycker jag låter klokt.

Annars är jag ganska så övertygad om att mina hästar kommer använda ligghallen mycket hela sommaren och väldigt lite höst/vinter/vår.
 
Sv: Kostnad för ligghall/vindskydd

Använder inte hästarna vindskyddet brukar det bero på några olika faktorer;

1. för snålt utrymme(hästar passar sej ju för att bli sparkade och trängda),

2. för liten öppning (svårigheter att fritt fly ut om någon häst beter sej hotfullt...dvs bättre och ta det säkra för det osäkra och stanna ute då),

3. för mörkt (ja säg någon häst som vill gå in i ett mörkt hål).

4. Sedan ska ju vindskyddet gärna ligga högt beläget så att de har god uppsyn över vad som sker omkring dem...tex högsta punkten i hagen.

Mina hästar tycker om sitt vindskydd och tillbringar gärna tiden snarkandes där inne... :D
 
Sv: Kostnad för ligghall/vindskydd

Var har du funnit denne liggehallen? Jag Måste få opp en ligghall til mine to hester omgående og ville väre glad om tips.
Er ute etter en som er super-enkel å sette opp.
Ramona
 
Sv: Kostnad för ligghall/vindskydd

Den här tråden är ju väldigt gammal, men det kanske finns någon som har nya fräscha tips.

Här i trakten har jag sett flera stycken som har köpt in gamla lastbilsskåp och ställt ut i hagen. De är ju långa och går att få rejäla öppningar på. Men vackert är det ju inte. :crazy: Men hästarna (har sett det i 3 hagar) har verkat trivas och jag har sett dem stå inne i det i alla tre hagarna.

I övrigt har jag inga tips tyvärr.
 
Sv: Kostnad för ligghall/vindskydd

Jag byggde eget helt från scratch. Impregnerade reglar från Byggmax, stolpskor som jag kört ner i backen och sedan fäst reglarna i, skivor och reglar på sidorna, vanlig takplåt till tak, plasttak ovanför skivorna på sidorna så det är ljust och köldridå till öppningen som är 2.5 m bred. Inte vackert men sällsynt. ;)

Skruvade dessutom ihop allt så det går enkelt att montera ner om jag behöver flytta det + om ngn del behöver bytas ut så är även det enkelt. :)
 
Sv: Kostnad för ligghall/vindskydd

Vi byggde vår ligghall själva, med svågerns snickarkunskaper till hjälp. 20kvm, två öppningar, 3m till tak(plåttak), grusbotten och frysgardiner gick på ca 15000:- Då fick vi grus till bra pris o körde hem själva, hyrde grävare o köpte trä från lokalt sågverk.

viktigt är att man bygger efter aktuella lagar,regler så måtten blir rätt o bygget godkänt för den hästhllning man tänkt sig.
 
Sv: Kostnad för ligghall/vindskydd

Hej.

Där jag hade mina hästar (2 islandshästar och 1 travare) innan fanns ligghall. de använde bara ligghallen på sommaren när insekterna kom och det var mörkt där inne och de tyckte om det. även där jag jobbade tidigare fanns 35 turhästar och de föredrog den mörkare (äldre) ligghallen förre den nyare och ljusare. men det kan ha och göra med olika raser kanske.

Mvh Lina
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp