Kostnad BE-körkort

tictac

Trådstartare
Hej
Jag håller på att kolla upp lite kring BE-körkort, tänkte ta det nu i år. Ju mer jag läser ju mer skeptisk blir jag till att jag klarar det.. :crazy:

Men nu till min fråga: Hur mycket har ni betalt för era BE-körkort?

Vad jag lyckats få fram är att det kostar minst 1400 kr för körkorstillstånd, uppkörning mm.

Sen är ju frågon om man skall köra och läsa teori på körskola eller om man skall göra det privat. Vad har in gjort? Kostnad?

Tacksam för svar!

Sv: Kostnad BE-körkort

Hej! Kostnaden kan ju som sagt variera. Vi hade BE som en studiecirkel form när jag jobbade på ridskolan. En kamrat till mig som är Bilskolelärare kom ut en helg till oss där vi fick prova på och backa etc. Vid uppstart var vi 53 st anmälda. Intresset var stort. Böckerna köptes in till billigare eftersom det var många. Hur många som fullföljde minns jag inte.
Nu vet jag inte exakt hur reglerna är men om det gått ett visst antal år måste man även ta om B -delen i teori. Jag rekommenderar verkligen att ta BE-behörighet. Man behöver inte tänka så mycket på vilken bil man har. Mitt problem är att jag har BE C* på körkortet. Jag får inte köra vår Cheva Pickis som är tungreggad med hästfinka. Däremot vår lilla Ford Sierra!Galet kan tyckas.
Lycka till med körkortet! :)

Dewt är alltid större delen B-frågor på teorin och en mindre del specifika frågor på e-behörigheten.

Jag håller på att ta BE-körkort.
Jag rekommenderades av körskolan jag kontaktade att läsa
B-körkortsteorin igen. För att man glömt en del sedan man tog sitt körkort för "hundra år" sedan. Men det är inget krav, och man skriver inte upp teori för både B-kort igen och för den nya BE-behörigheten.

Jag har för 7 teorilektioner (B-körkortsteorin), 5 körlektioner, ekipage till uppkörningen, samt tillgång till körskolans datorer varje vardag, betalat 3000:-.

Det jag inte betalat än är tillståndet, vilket kostar runt tusenlappen. Sedan tillkommer uppkörningen, teoriprovet samt avgift för synkontroll. Men synkontrollen kostade 50:-, så det var ju ingen jättesumma.
Vill minnas att körskolan sa att slutnotan för BE-kortet brukar vara på runt 5000:- - 6000:-.

Har precis slutfört en kurs som min ridskola har hållt i. Det kostade 2000:- med lärare och böcker. 2 teori lektioner på 2 timmar varje vecka i 5 veckor. Back övningar varje helg. Tillståndet kostade 180:- uppskrivningen 220:- och uppkörningen kommer att kosta 880:-.
synunderskökningen 50:-

Så allt som allt kommer det att kosta mig: 3330:-

Det tycker jag är billigt för allt det jobbet som vår lärare har lagt ner på oss. Men så var det oxå så att kursen hade inte startat om vi hade varit mindre än 15 st. Vi var närmare 25 st.

uppskrivnings och uppkörningskostnaden är per gång man måste göra provet.

Själv så vet jag inte om jag behöver betala in 880:- till eftersom jag inte har kört upp än. Har bara klarat teorin och väntar på en tid för uppkörning.

Hej

Jag tog förra våren och då betalade jag för;
Ett paket på körskolan, böcker samt tillgång till frågor och pärmar
Skrivning
Tillstånd för körning + körkorttillverkning eller något sådant.
5 körlektioner
Bil+färdigpackat släp vid uppkörningen

Hamnade på ganska precis 8000kr. Det hela tog sammanlagt ca 5-6 veckor. Väntetid för skrivning och körprov.

Det går att göra mkt billigare men risken är att man inte orkar när det drar ut på tiden.
Väl värt att ta lektioner i vart fall. Man behöver lite uppfräschning om det var några år sedan man tog körkort. Sedan blir det ju inte roligare om man kuggar på skrivning/körning. Inte billigare heller...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Är det någon som tagit be-körkort utan att gå via en körskola? Dom ska ju ha runt 3500kr för två lektioner och lite böcker, något...
2
Svar
21
· Visningar
4 507
Senast: ylvalill
·
Äldre Hej! Nu när jag har köpt ny bil så måste jag göra något åt mitt körkort så att jag får dra mer .. Reglerna ändrades ju from i år...
Svar
3
· Visningar
1 625
Senast: Shaggy
·
Äldre Hej Buke. Just kommit hem från körskolan och är nästan gråtfärdig. Glad i hågen åkte jag dit och förväntade mig att efter lektionen...
2
Svar
33
· Visningar
8 003
Senast: Landsbygds
·
Utrustning Jag har jagat runt för att få ihop 5 stycken som kan ta BE-körkort tillsammans då vi fått ett bra pris (?) om vi blir minst 5. Det...
2
Svar
27
· Visningar
30 923
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve