Kostnad av foder

L

Lurre_3

Hej hej! Tänkte bara höra med er vad erat foder för era hästar kostar per månad... Hästköp är inte långt ifrån men jag vill gärna veta vad foder kostar för ett halvblod på ca 165 som går under normal träning. ;)


/ Jenny
 
Sv: Kostnad av foder

Min ponny har kostat mig 300 kr i nånaden. Får hem min nya stora häst på 167cm på lördag, beräknat att hon kommer kosta runt 500-600kr mån. Men jag bor ju här i norrland och har relativt billigt hö.;)
 
Sv: Kostnad av foder

Går ju inte att svara på för det beror ju på grovfodrets värden och vad du behöver komlettera med. Och givetvis beror det på hur mkt hästen behöver, svår/lättfödd?

När jag stod i eget stall varierade foderkostnaderna allt ifrån ca 1100/månad (bra hövärden, behövde bara komplettera med lite kornkross/betfor för att få i henne mineralerna. Hon fick ca 17 kg hö, så mkt hon ville ha) till nästan 2000/månad när höt hade sämre näringsvärden. Då kunde hennes foderstat bestå av 10 kg hö, 4 kg lusern, krafft pluss grön och ev. korn eller betfor. Det blir dyyyyrt.

Så att ge ett grovfoder med bra värden tjänar man absolut på, då behöver du inte ge så mkt annat.
 
Sv: Kostnad av foder

har två hästar och tror att de kommer att kosta ungefär så här i vinter:
hö: 25 kg dag = 750 kr i månaden
kornkross:100 kr i mån.
havre: 200 kr i mån
lusern: 200 kr i mån
mineraler:200 kr i mån
betfor: 50 kr i mån

slut kostnaderna för de kallaste månaderna dec-feb
blir då ca så här 1500 kr i mån.

det är en 4 årig d-ponny lättfödd och väldigt pigg så han kommer nog bara ett få hö (fri tillgång under dagen). den andra är en 1 årig arab hingst och det är väl han som egentligen kommer att kosta..:)
 
Sv: Kostnad av foder

Antiqua skrev:
Går ju inte att svara på för det beror ju på grovfodrets värden och vad du behöver komlettera med.
///
Så att ge ett grovfoder med bra värden tjänar man absolut på, då behöver du inte ge så mkt annat.

Väl formulerat, har exakt samma erfarenhet. Bra grovfoder = inte så mycket extra = både bättre för hästen och trevligare för plånboken :)
 
Sv: Kostnad av foder

Förra hösten-vintern-våren så fick mitt sto (hlbkorsning 153 cm)
2kg kornkross
mineraler
0.5 kg betfor
Då gick hon väldigt lätt ridning (dvs mest skogsturer, 4ggr/vecka knappt)

Sen hade hon ett uppehåll på kraftfoder i början på sommaren/slutet av maj , då hon endast åt hösilage.
Nu är vi på G med kraftfoder igen, men jag ökar LÅNGSAMT
så just nu äter hon bara 0,5 L musli.
 
Sv: Kostnad av foder

Jag & sambon har varsin häst, men detta är min islandshäst's foderkostnad:

Krafft groov 125: 180 kr varannan mån. Kommer gå över till Åsebro Cool i höst.

Lusern: 122 kr/mån

Aspbarkspellets: Ca 140-150 kr/mån

Soja: 140 kr/mån

Krafft miner blå: En 8 kg's hink räcker länge till min häst, som får en halv dl/dag.

Då vi delar på lusern,aspbark & sojakostnaden blir det knappt 300 kr/var i månaden. /Linda
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: QueenLilith
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 485
Senast: tanten
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 908
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp