Kosällskap till häst

pimy

Trådstartare
Hur funkar det att ha sällskap av en ko till en häst? Hästen är van vid kor, har tidigare gått i hagen brevid kor och är alltså inte rädd för dem.

saken är den att min häst nu går ensam då hans tidigare kompis är utlånad på obestämd framtid och mamma gärna vill ha en ko. Vi har bara plats för två djur i vårt stall och bara bete för det också. Kan det funka eller är de för olika för att kunna samsas? Är kosällskap bättre än inget sällskap alls? Vet att kor och hästar äter varandras rator så det måste ju vara bra ur betessynpunkt iallafall.

Sv: Kosällskap till häst

Mina erfarenheter är att det går jättebra. Men det beror ju mkt på individen osv. Prova, men ta ingenting för givet! Lycka till! :)

tack för era svar! Någon av er som har provat detta själva? Nåt speciellt man ska tänka på?

Min häst fick gå upp i alperna en hel sommer ihop med kossarna. Efter det glömde han nu att han är häst - han började gå upp som en ko - med bakbenen först :rofl:

Vanligare att kon är rädd för hästen än tvärtom. Håll därför reda på hästen i början.

LIA

man ska kanske börja med att ha dem i varsin hage med staket mellan så de vänjer sig vid varandras åsyn innan de släpps ihop, och ha dem brevid varandra i stallet så de kan nosa på varandra?

Sen undrar jag om det inte finns några sjukdomar som kan spridas mellan förutom de "vanliga"som kan smitta från häst till häst. Hur är det med parasiter? Avmaskar man kossor? Med vad? Vilka parasiter går på kor, är det samma som på häst? Jag är helt novis på kor... vill veta allt... Någon som vet något bra ko-forum??

Jag kan inte heller något om sjukdomar och parasiter på kor. Har aldrig funderat på det. Det har gått bra ändå. ;)

Hur du går till väga, beror mycket på vilket förhållannde du har till din häst. Vi har låtit kalvarna (har alltid börjat med såna) bekanta sig med hagarna i lugn och ro, "känna på" elstängslen osv. Efter ett par, tre dagar, har vi släppt in hästarna, med hållit den besvärligare i snöre, tills allt lugnat ner sig. Sen har hon också fått försöka bekanta sig med kalvarna. Dom springer gärna undan i början, så i början kan man sätta av ett hörn åt dom med ett rep på hög höjd, som dom kommer under men inte hästarna.

LIA

Sjukdomar o parasiter är inget problem däremot är det viktigt att korna är avhornade. En "lätt" stångning som inte gör ngn skada på en annan ko kan vara allvarlig för en häst.
PL

Alternativt kullig ko!

Varför inte fjällko eller ännu hellre fjällnära ko?

LIA

ja, tanken är en kullig lantrasko, dvs en som föds och förblir hornlös för både hästens och människornas säkerhet.

Det finns två risker med att ha häst och ko ihop. Men det är inte ofta det blir några problem.
Risk 1: vissa hästar kan få för sig att jaga korna om dom går i samma hage. Inte alla hästar och inte så vanligt men det förkommer. Störst riska här är för kalvar som kan dö av stressen att bli jagad.
Risk 2: hästen blir stångad av kon. Har hänt men är heller inte vanligt. Men skulle olyckan vara framme kan det bli besvärliga skador.
Bägge de här riskerna är störst när djuren ska gå små hagar och måste komma nära varandra. Om dom har större hagar går dom ofta för sig själv i var sin ända av hagen.
Något man måste tänka på är att hästar och kor är väldigt olika djur egentligen. Hästen är ett stäppdjur som lever i flock och flyr när fara uppstår. Kom däremot är ett djur som levt i mer skogslik omgivning och som tar strid med sina horn om hon blir trängd.
Man ju se skillnaden på hur dom reser sig upp. Kon med baken först för att inte slå i huvudet i något och hästen från stäppen som slänger upp huvudet först.

Själv har jag hästar och kor ihopa från och till och har haft det under tio års tid. Inga avhornade kor, har highland, och inga stångade hästar. Men jag har ingen hage under 2 ha som dom går samtidigt i plus att alla mina hagar är kupperade så det är lätt att hålla sig undan för varandra. Den enda häst jag har jaft som sökt kornas sällskap är en gammal hingst som gjorde koflocken till sin flock efter visst gnäll från tjuren. Jag har tjur också som går i flocken men inte heller han har gjort någon häst något.

Sedan när det gäller säkerheten med avhornade eller kulliga kor så är den falsk. Man blir betydligt värre stångad av ett djur utan eller med små horn än av ett med stora. Om det är så att djuret angriper t ex inne i stallet. Har djuret rejäla horn blir kanske "bara" en stickskada, men om djuret är utan horn blir det en krossskada om man hamnar mellan djuret och en vägg. En koskalle är väldigt hård och det är kraftfulla djur. Ett djur med stora horn kan du ha turen att hamna mellan hornen och på så sätt kanske inte skadas alls. Så tro inte att det är ofarligt bara för att hornen är av. Känns även att bli träffad ute av ett sådant djur. Nu är ju de flesta korna väldigt snälla inte farliga vare sig med eller utan horn om man hanterar dem rätt.

Senast ändrad:

vi har också bara bra erfarenheter av kor o hästar tillsammans.
faktiskt är det bra att ha "hingstar o valacker" tillsammans med korna som ska kalva för dem gnäggar och skriker av oro när kon drar sig undan och lämnar flocken...bättre vaktalarm finns inte! :D

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 848
Senast: Scata
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama