Sv: Kosällskap till häst
Det finns två risker med att ha häst och ko ihop. Men det är inte ofta det blir några problem.
Risk 1: vissa hästar kan få för sig att jaga korna om dom går i samma hage. Inte alla hästar och inte så vanligt men det förkommer. Störst riska här är för kalvar som kan dö av stressen att bli jagad.
Risk 2: hästen blir stångad av kon. Har hänt men är heller inte vanligt. Men skulle olyckan vara framme kan det bli besvärliga skador.
Bägge de här riskerna är störst när djuren ska gå små hagar och måste komma nära varandra. Om dom har större hagar går dom ofta för sig själv i var sin ända av hagen.
Något man måste tänka på är att hästar och kor är väldigt olika djur egentligen. Hästen är ett stäppdjur som lever i flock och flyr när fara uppstår. Kom däremot är ett djur som levt i mer skogslik omgivning och som tar strid med sina horn om hon blir trängd.
Man ju se skillnaden på hur dom reser sig upp. Kon med baken först för att inte slå i huvudet i något och hästen från stäppen som slänger upp huvudet först.
Själv har jag hästar och kor ihopa från och till och har haft det under tio års tid. Inga avhornade kor, har highland, och inga stångade hästar. Men jag har ingen hage under 2 ha som dom går samtidigt i plus att alla mina hagar är kupperade så det är lätt att hålla sig undan för varandra. Den enda häst jag har jaft som sökt kornas sällskap är en gammal hingst som gjorde koflocken till sin flock efter visst gnäll från tjuren. Jag har tjur också som går i flocken men inte heller han har gjort någon häst något.
Sedan när det gäller säkerheten med avhornade eller kulliga kor så är den falsk. Man blir betydligt värre stångad av ett djur utan eller med små horn än av ett med stora. Om det är så att djuret angriper t ex inne i stallet. Har djuret rejäla horn blir kanske "bara" en stickskada, men om djuret är utan horn blir det en krossskada om man hamnar mellan djuret och en vägg. En koskalle är väldigt hård och det är kraftfulla djur. Ett djur med stora horn kan du ha turen att hamna mellan hornen och på så sätt kanske inte skadas alls. Så tro inte att det är ofarligt bara för att hornen är av. Känns även att bli träffad ute av ett sådant djur. Nu är ju de flesta korna väldigt snälla inte farliga vare sig med eller utan horn om man hanterar dem rätt.