Körvagn-hjulen

iska

Trådstartare
Har kört in min häst under vintern, med lånad vagn. Så nu håller jag på och letar begagnad vagn för fullt. Det finns ganska gott om gamla körvagnar med trähjul som är "järnskodda" eller vad det nu heter. Jag har hört av flera att det låter ganska mycket om dessa och att hjulen tenderar att inte hålla då dom är gamla. Någon som vet om detta stämmer? Och är det någon som vet om det går att byta ut dessa trähjul till "gummihjul" och var jag i så fall kan få tag på dessa?

Blir oerhört glad för lite hjälp, då jag inte är hemma i körvärlden ännu:)

Sv: Körvagn-hjulen

Trä/järnhjulsvagnar måste kollas noga ,inget glapp tolereras då blir det förr eller senare haveri. kolla gamla trådar där har jag skrivit.Fyrhjulsflakvagnar med gummihjul är bättre ,men många gummihjul är dåliga/sprickiga och kan smälla.

Det finns moderna stålekrade hjul att köpa som ser ut nästan som gammaldags trähjul, det år då med hårdgummibeläggning.

Gammla trähjul avråder jag från att använda, är dom i extremt bra skick och man ser till att dom är lite fuktiga när man använder dom så kan dom användas vid högtidliga tillfällen men absolut inte mer än så.

Det finns även stålekrade luftgummihjul att köpa, dessa är mycket bra att köra på.

Titta hos tex Tidaholmsvagnar eller Driveout, dock kan det hamna på dryga 10 000 att byta hjul runt om, hamnar du på 15 000 så är det inte så många tusenlappar kvar till och du har en begagnad i maratonvagn - vilket är en absolut lycka att köra med.

Om man inte är så mån om att bevara det ursprungliga utseendet så går det att sätta på bilaxlar/bildäck på en gammal flakvagn. Sett enstaka såna på annons emellanåt. Inte snyggt men funktionellt.
Skulle man sen hitta bilfälgar modell äldre med ekerhjul så går det att få till det riktigt snyggt. PM:a så skickar jag en bild på en mkt snyggt omgjord vagn. (Bilden är inte min så jag vet inte om jag får lägga ut den här. Den kommer från en annons).

Titta på brukskörningsfolket. Om du bara ska en vagn för vagnens skull så är en arbetsvagn inte dumt för den vanliga vardagskörningen. Allt från Lurstångsvagnar via fjädrade gummihjulsvagnar till fussing och 8 hjulingar. Finns både till små och stora hästar och i alla möjliga och omöjliga prisklasser. Nytt och begagnat!

Finvagn ska man vara rädd om då det just ska vara finvagn. Tävlingsvagnar är det också läge att vara rädd om och inte använda för mycket med tanke på priset och att de ska vara fina till tävling!

Så tycker jag.
Ptr

Ska bara ha den till "söndagskörning", ut på en liten tur och ha det mysigt typ. Så det ska absolut inte vara någon dyr vagn, den ska bara vara funktionell.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 120
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama