Körutbildning i södra sverige?

Ragge_

Trådstartare
Någon som vet om det finns någon kurs i körning i södra sverige, gärna i blekinge, under våren/sommaren?

Sv: Körutbildning i södra sverige?

Jag vill också gå på kurs. Har två körbara hästar(Ponnyer).

Jag har en nordsvensk foderhäst nu som är inkörd men inte körd sen han va unghäst. Tänkte höra med hans ägare om de vill hjälpa mig att köra honom ibörjan då jag själv inte har någon större erfarenhet av detta.

Har ni planerat något än så länge? Var? När? Hur?
Hör av dig när ni vet mer, vi är väldigt intresserade isåfall :)

Tranemo (ryttarna?) brukar ha ett körläger mitt i sommaren. Mycket populärt.

Jag vet att Flyinge brukar ha div. kurser.
Du får in och kolla på deras hemsida.

bra tips! silverhallen visste jag inte om.
I bräkne hoby finns körträning oxå, och i kalmar håller jag och en tränare till och hjälper till med ALLT inom körning. bruks, trav, par, inkörning. mm.

Vad menar ni med kurs? det är ju körträning i blekinge återkommande och de har sm kuskar som gärna nya kuskar. Det viktigaste är att träningen är kontinuerlig tycker jag, en kurs ger mest bara inspiration.

Jag är oxå intresserad av en helgkurs!

Jag har en inkörd häst men inte tillgång till tränare som kan låna ut vagn och har körbana. (Jag kan inte transportera både häst och vagn. Har bara en bil med drag...)

Jag själv har inga ytor att öva på och att ge sig ut på vägar, även om de är otrafikerade, är lite läskigt tycker jag. Jag är ingen van kusk och hästen är glad och sprallig men väl inkörd av tävlingskusk.

Är mycket sugen på Tranemo *länk borttagen av moderator*
Visst ger det så mycket mer med kontinuerlig träning veckovis, men alla kan inte det. Speciellt inte om jag vill få med mig min man! Då är en helgkurs nåt att ta avstamp i och få mer självförtroende och möjlighet att lära känna hästen från kuskbocken. Det är ju lite annorlunda från när man rider! Vill så gärna komma igång här hemma!!!

Senast ändrad av en moderator:

Någon som vet mer om <Tranemokuskarna? Jag bor ju "rätt" nära så det var intressant länk som moderatorn plockade bort av någon anledning...

ja, men sidan var knappt en halv a4 och det stod liksom inget.. vad har de för tränare osv..

Kolla kusksällskapen och liknande i din omgivning. Där brukar det finnas en hel del kurser.

Hej! Vet att Susanne Ankermark ska ha en kurs snart, vet ej datum. Men finns annons på blocket om det. Det ska vara 3 kurstillfällen och ca 3 timmar per gång. Ska ta upp allt om selar, tömkörning, vagnar, förspänning och frånspänning, och en massa körning. Ja, allt man behöver veta om och vid körning! Ska nog vara runt Kristianstad, tror jag.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
611
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka