Kortisonspruta

M

Moneypenny

Vad är det för biverkningar egentligen?
Alla jag har pratat med säger att det ska man försöka undvika in i det längsta för att det kan bli såå hemska biverknigar. Det är kortison insprutad i en led jag menar.

Nu blir det troligtvis kortisonspruta iaf, hon har varit mer eller mindre halt sedan i maj :( och ingen veterinär har kunnat tala om vad det är för fel. Troligtvis så sa en veterinär (en av sveriges bästa på hältor) så sitter det i tassen (v.b). Och hon har ätit rimadyl i mer än 5veckor i sträck, efter den kuren var hon bra i ca 2 veckor.
Vi har röntgat höften och alla leder i vänster bak och det syns inget onormalt, det var fina bilder enl vet.

Denna helgen har hon haltat mer än någonsin, hon går på tre ben på morgonen när hon legat hela natten :(
annars så har det varit så lite att en vet sa att han inte kunde se något och haltar hon så får hon väl göra det :mad: men sen vissa dagar så syns det mer tydligt och då ser även helt ovana människor att hon har ont. och nu är det värre än någonsin.

Sv: Kortisonspruta

Nu är jag absolut ingen expert på vad cortison kan ha för biverkningar på hund då jag inte har någon erfarenhet av det men jag drar genast jämförelsen med häst.
Det är ju inget ovanligt att hästar sprutas i leden med cortison och det är en ganska liten procent som det går på tok med om man ser till hur många hästar som sprutas varje dag.

Det är ju alltid en stor risk att spruta i leden, man manipulerar ledkapseln (sticker hål) och för in objekt i leden, skulle det följa med "smuts" blir det en enorm reaktion som sällan är någon lek och som kan få hiskeliga konsekvenser. Sedan tvistas det väl en hel del om hur bra cortisonet är för ledbrosket osv.

Din veterinär borde väl kunna svara på riskerna och biverkningarna på ett bra sätt, fråga henne/honom och ta sedan ställning till om det är värt risken.

Jag har inget val... det är spruta i leden eller hejdå vid detta laget, hon kan ju inte gå omkring och ha ont jämt. hon har haltat i snart 8 månader, mer eller mindre. och ända är hon bara drygt två år.

Dom jag har pratat med säger att det är värre biverkingar på hund än på häst.

Men ta då ett ordentligt snack med veterinären, han/hon bör ju kunna berätta för dig vilka biverkningar du kan vänta dig.

Låter hursomhelst inte speciellt roligt, jag önskar dig lycka till och hoppas att det går bra!

Har ni varit hos någon som är duktig på mjukdelar? På Strömsholms Djursjuhus inne på rehabavd finns det en man som är extremt duktig på just mjukdelar, sådant som inte syns på röntgen. Jag vet flera hundar som man inte hittat vad som felas på, som undersökts av duktiga ortopeder, röntgats osv men som sedan kommit till Strömsholms rehab och där har man efter genomgång kunnat hitta orsaken till problemet. Jag vet inte om man får skriva ut enskilda namn på forumet, men pm:a mig så får du namnet på honom om du inte redan vet vem det är!

*puttar upp*

Är det ingen som vet?

Nu så är min hund på kliniken och har vart där ett par dar, dom har hittat felet!!!
hon har tydligen gått med ett brutet ben inne i hasen i drygt 8 månader :eek: :mad: :cry: och ingen veterinär har hittat det förrens nu :crazy:
Hon är opererad två ggr och ska må bra, förhoppningsvis så får jag hämta hem henne imorgon. Världens längsta lista med skötselråd, men det verkar ju som att hon kan bli bra nu. Jag hade målat upp fan på väggen och trodde att det var färdigt för hennes del vid detta laget.
Veterinärerna var ordenligt chockade över att min hund gått med detta så länge och nästan inte visat någonting. Hon har ju hoppat omkring och sprungt som en tok och sen då haft en lätt nästan omärklig hälta också, som försvunnit när hon ätit tabletter men som kommit tillbaka så fort vi slutat med dom. Dom har haft en mindre "konferans" på kliniken ang min hund, då det är en väldigt ovanlig skada + att hon varit så otroligt smärttålig. dom flesta hundar skulle ju gå på tre ben från dag 1 liksom, min hund gick med detta i minst 8 månader :cry:

Oj, :o, så lång tid med ett brutet ben. Du har allt en riktigt tuff hund..

Ang kortison, som du kanske inte behöver nu. Men min hund har gått på kortison i 1,5 månad nu och ska ha det i 3 månader till. Efter ett okänt problem (som vet trodde var käkmuskelinflammation men som inte var det). Biverkningarna han fått är ökad flåsighet, tröttare, dricker mycket mer, hungrigare, blivit lite svullen och allmänt hängig. Nu när dosen är sänkt rejält så är han mycket piggare. Så kortison ger en del biverkningar... men det hjälper..

Men så SKÖNT att läsa att dom hittat felet!
Nu håller jag tummarna hårt för att din hund ska
bli helt återställd!!!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: cassina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka