Korta stroppar på dressyrsadel?

Har aldrig haft en dressyrsadel med korta stroppar men spontant ser jag mest nackdelar. Spännena från sadelgjorden känns ju genom kåpan när man har korta stroppar, precis som det gör på en hoppsadel. Jag föredrar att komma så nära hästen som möjligt och vill dessutom helst ha enkelkåpa.

Fördel långa, inget av stroppen ligger direkt på hästens revben.

Korta, skönt att inte ha spännet högt upp under sadeln, förutsatt att gjoden är tillräckligt lång och inte ligger mot revbenen på hästen. Många tror att en så kort gjord som möjligt är bra men det är ju tvärtom om ser till hästens bästa.

Har aldrig haft en dressyrsadel med korta stroppar men spontant ser jag mest nackdelar. Spännena från sadelgjorden känns ju genom kåpan när man har korta stroppar, precis som det gör på en hoppsadel. Jag föredrar att komma så nära hästen som möjligt och vill dessutom helst ha enkelkåpa.
Om du känner spännena genom kåpan på en hoppsadel har du fel längd på gjorden.

Det är väl inget självklart med det. Om jag gjorde det hade jag genast bytt sadel/gjord/annan korrigering. Det är ju sjukt obekvämt.

Liknande trådar

Utrustning Jag har grottat mig in i detta lite och har en stubben equisoft. Längden är som på bilderna men tänker spontant att själva gjorde borde...
Svar
14
· Visningar
624
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Någon som vet något om hulsebo dressyrsadel? Vad passar de på för typ av hästar? Anläggningsyta? Lång/kort?
Svar
0
· Visningar
243
Senast: Loma
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024