korta eller långa läder??

LadySara

Trådstartare
när ni rider ut i skogen rider ni då med era normala läder?? eller har ni kortare/ längre?

hamnade i en dispyt med en tjej i stallet där ja har lite lektioner... tjejerna jag har lektion för har busiga ponnyer som bockar å har sej när dom ridr i skogen så ja gav dom tipset att rida i hoppläder i skogen( gör de själv på min tokdam ) för att kunna ställa sej upp å slippa få en skjuts i baken...

då säger dom men "jossan" säger att vi ska ha dressyr läder för då sitter vi bättre å djupare i sadeln.. blev väldans konfunderad där.. har itne ens tänkt tanken att länga lädren för skogsridning på busig häst.. ja tycker fortfarande att de ja säger är de smartaste men va tycker ni??

Senast ändrad:
Sv: korta eller långa läder??

Jag är fast inkörd på långa läder! (Kanske lite fööör långa?)

Skulle jag ha korta stigläder på en bockande häst skulle jag ha noll balans och flyga av så det visslade...
Får jag däremot sitta med mina långa ben så sitter jag på något sätt djupare i sadeln och får lägre tyngdpunkt och balans.

Vet inte om det gäller alla, men så funkar min balans och, kanske framförallt, vana! :-)

men hur gör du vid hoppning du kan juh inte ha lååånga läder då??

Jag brukar ha lite kortare när jag rider ut, eftersom jag sällan sitter ner i traven då.
Känns bättre, och jag tycker jag har större möjlighet att hålla mig kvar om hästen brallar om jag har lite kortare läder.
Men jag har inte riktigt så korta som hoppläder oftast. kanske ett hål kortare än annars.

Mina "normala" läder är väldigt korta i andras ögon men jag trivs som fisken i vattnet :D.

/Juli.

Senast ändrad av en moderator:

Tror att det är en smaksak hur långa läder man trivs med ute i skogen och vad man känner sig trygg med, olika från person till person. Inget att bråka om, inget är rätt eller fel.

Jag rider i hoppsadel och korta läder i skogen på min halvgalna häst. :smirk:

jag brukar ha kortare läder, då kan man lätt ställa sig upp i galoppen och uppförsbackar.. sen tycker jag det är lättare att hålla sig kvar på en häst som brallar med korta läder! =)

Använder mig av mina normala läder som jag är van vid. Jag rider Western, så det skulle se lite tokigt ut med hoppläder:)
Dessutom har jag koll på min häst och drar inte ut på nån sken-galopp...

Jag har något kortare läder, eftersom jag använder lätt sits och lättridning mycket mer när jag rider ut i skogen än när jag rider på banan (hoppning undantaget, då). Jag rider mycket i ganska oländig terräng, och då måste jag komma upp ordentligt ur sadeln så att hästen kan använda ryggen riktigt.

Tycker också att det borde vara bättre med kortare läder på busiga bockande hästar, men det varierar nog med vad man är van vid, kan jag tänka.

Heh... jag är lite av ett hoppfreak, så de blir nästan hoppläder vid uteridning! Det är ju precis som du säger att om man har långa läder så får man ju "en skjuts i baken"! Antingen korta läder eller barbacka, då håller jag mig kvar bäst!

jag trivs bäst med läder i en sådan längd, att jag både kan följa med i hästens rörelser, och hålla mig borta från dem, beroende på situationen.
Nu blir det ju lite annorlunda då jag sitter i westernsadel och ni i dressyr/hopp/allround. I westernsadeln är det ett bra mått då man kan få in en stående hand mellan sig och sadeln. I era sadlar bör lädrena vara lite kortare än så, men hoppläder tycker jag låter för kort.

jag brukar ha lite kortare än dressyrläder så att jag lätt kan ställa mig i fältsits men när en häst bockar så vill jag kunna rida igenom bocksprången, alltså sitta till ordentligt med sätet, och det är ju lättare i dressyrläder. ställer man sig i fältsits kommer man ju lite framåt i sadeln och det vill jag inte om hästen bockar, speciellt inte om det är ordentliga bocksprång.

Jag rider alltid ute oftast i skogen och har alltid rätt långa läder. Precis som pinky tycker jag att jag har bäst balans då. Brukar ha ca 6-7 cm mellan sätet och sadeln om jag ställer mig upp.

Om jag mot förmodan skulle ut och hoppa kortar jag dom givetvis för att inte få en putt i rumpan av bakvalvet!

Dels är det kanske en smaksak men sen sitter man nog olika på olika hästar. Min förra häst red jag gärna med korta läder ute men med nuvarande känner jag mig säkrare när jag har mer ben runt hästen.

Jag har olika läder beroende vad jag ska göra...
Om jag bara ska ta en lugn skritt tur, har jag dressyrlängd. Är dressyr ryttare in in märgen, så jag är ju mest van med det... :o
Men ska jag ut och galoppera, och konditionsträna, har jag nästan hoppläder. Inte för att jag förutsätter att hästen ska busa, utan för att hästen ska slippa ha mig skumpandes på ryggen i snabb galopp!
Och när hästen leker gunghäst under mig, ställer jag mig också upp. Då slipper iallafall jag påskut från sadeln!

Jag har också lite kortare läder i skogen, det är enklare att hålla sig kvar då :D

jag rider nästan alltid med långa läder. Kortar bara aningen (absolut inte till hopp-kort) när jag skall hoppa.
Jag upplever att jag får ännu svårare att sitta ordentligt i sadeln och så blir jag rädd för att åka av. Till grejen hör väll att jag inte hoppar särskitl mkt, hoppar absolut itne särskilt högt och jag race-galopperar helst inte heller.

beroende på vilken sadel jag har och vad ja ska göra.. om ja ska skritta har ja offtast dressyrsadeln och då e d långa läder. och om vi ska galoppa mycke hoppsadeln med korta läder. spelar ingen roll egentligen.. han brukar inte bocka direkt..men om han nu skulle göra de å vara å överenergist humör skulle ja nog hällre rida på korta så man kommer upp i sadeln..

Liknande trådar

T
Ridning Vi har fastnat och jag vet inte hur vi tar oss vidare. HJÄLP! Vi köpte i jan/feb ett litet russ. Jättesnäll och en helt fantastisk...
Svar
8
· Visningar
1 499
Träning ja som rubriken lyder, brukar ni rida in en häst/rida unghäst/eller en buse ;) med långa eller korta läder? själv rider jag med korta...
Svar
17
· Visningar
1 829
Senast: Piraja
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·
Hoppning Ja, nu kommer ännu en tråd om en het ponny ;) Ponnyn jag rider älskar att hoppa. Jag har hoppat honom på lektion nästan varje vecka i...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: LLaika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama