Läste tråden om hur vi ryttare är byggda under Hästmänniska, och fick en aha-upplevelse. Jag är kort (157 cm) och har korta ben och ganska korta armar (dock inte oproportionerliga i förhållande till kroppen). När jag började rida på ridskola som vuxen fick jag hela tiden höra att jag hade så stela armar, vilket jag säkert hade. Nu har jag lärt mig vinkla armbågen korrekt - men då hamnar handen i stället för långt bak och för högt upp.
Kan det vara så att vi som är korta och därmed har kortare armar har svårare att få till en korrekt handställning, eller tänker jag fel? Är det någon annan som upplevt samma sak, och hur gör ni i så fall för att kompensera?
Tror ni det är lättare att få till en korrekt handställning på en mindre häst, eller hänger det bara på huruvida jag som ryttare är proportionerlig i kroppen?
Kan det vara så att vi som är korta och därmed har kortare armar har svårare att få till en korrekt handställning, eller tänker jag fel? Är det någon annan som upplevt samma sak, och hur gör ni i så fall för att kompensera?
Tror ni det är lättare att få till en korrekt handställning på en mindre häst, eller hänger det bara på huruvida jag som ryttare är proportionerlig i kroppen?