Korta armar?

annan1

Trådstartare
Läste tråden om hur vi ryttare är byggda under Hästmänniska, och fick en aha-upplevelse. Jag är kort (157 cm) och har korta ben och ganska korta armar (dock inte oproportionerliga i förhållande till kroppen). När jag började rida på ridskola som vuxen fick jag hela tiden höra att jag hade så stela armar, vilket jag säkert hade. Nu har jag lärt mig vinkla armbågen korrekt - men då hamnar handen i stället för långt bak och för högt upp.

Kan det vara så att vi som är korta och därmed har kortare armar har svårare att få till en korrekt handställning, eller tänker jag fel? Är det någon annan som upplevt samma sak, och hur gör ni i så fall för att kompensera?

Tror ni det är lättare att få till en korrekt handställning på en mindre häst, eller hänger det bara på huruvida jag som ryttare är proportionerlig i kroppen?
 
Sv: Korta armar?

Min spontana tanke var
Om handen hamnar fel är det väl ingen korrekt vinkel i armbågen?

Nu var det åratal sen jag red engelsk, men min ridlärare på den tiden sa alltid att man ska sitta rätt efter häst och kropp, inte några speciella vinklar eller annat.
Hon sa dessutom att man skulle tänka sig att man håller ett ägg eller en liten kyckling i händerna, så blir man mjukare.

Om man är proportionerligt byggd spelar det ju ingen roll hur lång man är. Jag är bara någon cm längre än dig och har aldrig haft problem med att handställningen skulle bli fel på grund av det.
 
Sv: Korta armar?

Jag är runt 155 cm lång och rider C och D ponnyer på ridskolan och jag har aldrig haft problem med mina armar.
 
Sv: Korta armar?

Jag antar att du med "korrekt handställning" menar det klassiska att det ska gå en rak linje från bett till armbåge utan att handen är verken över eller under denna linje. Det beror ju bara helt på vilken vinkel du har i armbågen, längden på armarna har inget med det att göra.
 
Sv: Korta armar?

Jag är 170 och har långa armar och ben istället :p
Dock har jag inte tänkt på om det ställer till det i ridningen för mig.

Nästan alla tröjor och jackor är för korta i ärmarna. Så om jag ska köpa en 'tjocktröja' får jag gå in på herr istället. Min kära mormor som har stickat tröjor till sina egna små barn, och till deras små barn har alltid fått lägga till 5-7cm i ärmarna åt oss. Ap-arms-familjen ;)
Samma sak med byxor, men dom köper jag inte på herr :D, dom får man special beställa.

Sen tror jag inte att men är 'opropitionelig' för att man har lite korta armar eller för lång överkropp. Det krävs lite mer än 'bara' det för att man i mina ögon ska vara opoprtionelig'
 
Senast ändrad:
Sv: Korta armar?

Jag är också kort (156 cm) och har därmed också kortare armar. Jag vet att jag rider med lite rakare armar än "idealet" för att få rak linje från hästens mun till armbågen.
Men så länge jag inte har helt raka (och därmed stumma) armar så är det ju rätt för mig, även om jag ibland kan få kommentaren att böja mer på armbågarna.
 
Sv: Korta armar?

Har hört det där om äggen,fast då skulle man faktist hålla ett ägg i vardera hand,krossade man dom var man för hård i händerna!

Jag har alltid fått beröm för mina mjuka händer,nu märker jag dock att mina händer är helt felvinklade,jag har slappat i skogen alldeles för länge,jag rider tumme mot tumme nu,vilket resulterar i att jag blir alldeles uppdragen när jag gör en förhållning... :meh: Försöker tänka tummarna upp,men då åker armbågarna ut istället... :crazy:

Jag tror inte längden spelar någon roll,utan man behöver nog bara hitta en riktigt duktig tränare som är på en hela hela tiden. Red en termin på ridskola nyligen för att komma igång ,och ordinarie ridlärare var sjuk en gång och vi fick en vikarie,och hon sa direkt att "Jag är stenhård på att ni alla ska sitta RIKTIGT,varenda vinkel ska vara rätt,bara så ni vet,det är det enda vi ska fokusera på idag!"

Herregud vilket pass det vart! :o Vi var helt färdiga allihopa,men vilken wow-upplevelse det vart! Så försök hitta en bra tränare,eller be din ordinarie ridlärare om extra hjälp,be henne/honom vara på dig hela tiden om sitsen!

Jag kan erkänna att jag sitter helt värdelöst i dagsläget,men då har jag inte ridit "riktigt" på bra länge.
 
Sv: Korta armar?

Är också kort (158) och jag känner igen problemet att armarna inte räcker till. Det är främst när jag rider stor häst där jag ofta sitter mer ihopkurad för att kompensera för att få armarna att räcka till. Upplever inte att det är samma problem när jag rider ponny. Tror inte att det ser ut som att mina armar är för korta men min känsla säger det. Vet inte om det egentligen bara för inbillning eller om det verkligen kan vara så.
 
Sv: Korta armar?

Är 152cm propotionerligt byggd och känner ofta av som om armarna inte räcker till för att det ska bli korrekt. Sedan så är ju ordet korrekt ställning väldigt individuellt, men jag förstår hur du känner och känner samma sak.

När jag vinklar så det känns rätt för min kropp så hamnar min hand enl. mitt tycke för högt och lyftande. Håller jag lägre ner och hittar rätt vinkling så måste jag kompensera det med längre tyglar. Men över lag så ser det ut som jag rider med raka armar även vid fullständig avslappning och där det känns bekvämt att arbeta utifrån.
 
Sv: Korta armar?

Jag ska nog ta med mig lite ägg ut till stallet och prova :D Vet med mig att jag blir hård i händerna ibland, framförallt höger där jag har en nervskada. Som tur väl är för mina hästar rider jag oftast på vänster :p
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig riktigt kunna rida stadigt i form. En kompis hävdar att det beror på att jag inte har tillräckligt korta tyglar. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 181
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp