kort rygg!

S

saraac

jag ska eventuellt köpa en häst som har ganska kort rygg. Kan de ge några problem?:confused:

Sv: kort rygg!

Att hitta en passade sadel som passar både ryttare och häst.

om det är en hopphäst du vill ha har jag för mig att hästar med korta ryggar kan ha lite svårare med det, eller har jag fel?

Vet en häst som är duktig som har kort rygg. Dess problem är att bli rund i sin överlinje, speciellt då hästen i sig är ganska spänd. Sen är det ju kortare avstånd mellan benen = större risk att slå sig?

Frånsett de problem som eventuellt kan uppstå och som de andra tagit upp vet jag att korta, kompakta hästar ofta håller lite bättre i längden. De har svårare att få ryggproblem enligt min veterinärhandbok.

om det är en hopphäst du vill ha har jag för mig att hästar med korta ryggar kan ha lite svårare med det, eller har jag fel?

Har hört att det är tvärtom att hästar med kort rygg funkar jätte bra till hoppning. Men alla säger ju olika om sånt:S

allt är ju relativt, så vad du menar med ganska kort rygg går möjligt under beteckningen "normal".

i dressyr vill man inte ha en häst som är kort i ryggen då det medför svårigheter i skolorna.
Men samtidigt har ofta en häst med lång rygg svårare att samla sig ordentligt i piaffen.

röntga ryggen på den på besiktningen för att utesluta att den är för trång i ryggen.

ju mer du ska kräva av hästen dessto mer perfekt byggd vill du ha den. men det finns alltid undantag. Perfekt byggda hästar som går sönder och "mot alla odds-byggda" hästar som går GP.

Allt är rellativt men en kort rygg brukar inte vara något problem, den medför att hästen har lättare att bära sig, få en "rund" stark rygg & slits inte lika hårt som en lång rygg tex. En häst som bär sig själv trampar / slår inte i, att hästen slår i beror ju på obalans..:angel:
Att hästen ser propotionerlig ut brukar vara ett bra riktmärke.

Allt är rellativt men en kort rygg brukar inte vara något problem, den medför att hästen har lättare att bära sig, få en "rund" stark rygg & slits inte lika hårt som en lång rygg tex. En häst som bär sig själv trampar / slår inte i, att hästen slår i beror ju på obalans..:angel:
Att hästen ser propotionerlig ut brukar vara ett bra riktmärke.

håller med!
kort rygg= stark rygg

är den inte för kort så tycker jag det är bättre en hästar med långa ryggar.

som sagt sadel kan bli ditt problem, och det kan bli ganska så dyrt.

Sadelproblem kan det bli om du behöver en ganska stor sits. Men beror ju såklart på hur kort ryggen egentligen är.. Under 40 cm så skulle jag helt klart ta mig en funderare om hästen funkar bra i dressyren/hoppningen. Har hästen redan visat att det funkar så nemas problemas då har du bara sadelproblemet.

Annars så är ju en kort rygg en stark rygg.

Njaa, de tror jag inte, har inga erfarenheter av de, har själv en kort ryggad ponny. Men själv så tycker jag de är lättare att rida en kortryggad-häst på tygeln, än en låång. Dessutom är dom ju oftast vändbarare, är långa/normala hästar ;)

Om ryggen är kort så tänk på att inte lägga sadeln så långt fram att bogbladen kommer emot. Verkar självklart men med riktigt kort rygg så... känn efter.

Har två kort ryggade hästar, en som gått 1.40 med placeringar och en unghäst som gått 1.10.

Nu är båda bra på att länga sig ordentligt, så hoppa över hinder har aldrig vart några större problem.

Det är lättare att rida ihop en kort häst!

i dressyr vill man inte ha en häst som är kort i ryggen då det medför svårigheter i skolorna.
Men samtidigt har ofta en häst med lång rygg svårare att samla sig ordentligt i piaffen.

.

Hade varit kul att se en häst med kort resp lång rygg!

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Träning Jag ska eventuellt köpa en galopphäst direkt från banan. Vad är era bästa tips vid omskolning? Undrar också hur mycket era fullblod...
Svar
4
· Visningar
931
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama