Korsgalopp

Q

Quick-step

Ska man träna korsgalopp med sin häst??

vad är det för bra med det i sånna fall??

Det var en kompis till mig som sa att korsgalopp är fel galopp.
t.ex vänster galopp i höger varv

Är det sant??

Tacksam för svar :confused:

Sv: Korsgalopp

Jo det mena ja!
Jag är lite virrig just nu!! :confused:

Korsgalopp är när hästen går i olika galopp med fram- och bakben, höger galopp fram och vänster galopp bak eller tvärtom.

Förvänd galopp är när hästen på ryttarens uppmaning går i vänster galopp i höger varv och tvärtom. Förvänd galopp tränar hästens och ryttarens balans och är ett bra sätt att kontrollera att hästen är lydig för ryttarens hjälper (så att hästen accepterar att gå i "fel" galopp).

förvänd galopp är rätt utfört en bra stärkande övning. Vilket iofs det mesta innom ridning är utfört korrekt, men ändå.

Finns ingentligen ingen fel eller rätt galopp, så länge hästen gör just det du ber den om så gör den ju rätt. I den förvända galoppen så är ju "fel" galopp "rätt" eftersom du bett om det.

Min häst går förvänd galopp alldeles av sig själv ;) :angel:

För en massa år sedan, när jag gick på ridskolan och av ridläraren fick frågan om vilken galopp min häst hade så svarade jag snabbt "förvänd". Så slapp jag erkänna att det var fel.... :D

Immer

Smart ;) Jag brukar säga när jag tränar att jag inte vet om jag tar förvänd eller inte, så¨spelar det ingen roll vad det blir :angel:

min häst kan bara korsgalopp..märkligt..men det funkar..

Liknande trådar

Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
1 108
Senast: tuaphua
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama