Korsförlamningssymptom, men ??!!!

Sonic76

Trådstartare
Min nyblivna treåringstravare har ju haft ett par anfall tidigare p g a brodd och ishalka.
Muskelvärdena är inte så illa att man skulle tro att hon inte läkt ut emellan anfallen.
Min teori är att hon spänner sig för att hon slirar ngt på isen under körning.
Så min rek till min pappa har varit nu att eftersom hon hade en reaktion idag att hon vilar till dess att musklerna har mjuknat, dra bort havren helt och starta om med Krafft Groov som vi har ersatt den del av havren med tidigare, men att nu ge henne bara det.
Hon står även på Muskel-E och B-Vitamin.
När mukslerna mjuknat så ska hon skrittas igång och sedan ska han åka till en kompis som har rundbana om det inte är is där med och låta henne gå långa långsamma arbeten.
Hennes storasyster hade ockås problem med brodd men var mkt tuffare och tåligare.
Kan det helt enkelt vara så att hon inte tål brodden?
Måste vara så...

Sv: Korsförlamningssymptom, men ??!!!

Enligt min uppfattning så beror ju oftast korsförlamning på för mycket mat kontra rörelse. När min travare fick korsförlamning så byttes hennes foder ut till enbart grakt groov, detta fick hon även när hon var i tävlingskondition. Sen dess har det blivit mycketbättre. Nu går hon som ridhäst och får groov, under mitt 1 1/2 år så har jag inte sett en enda tendens till korsförlamning.

Iofs finns det ju andra saker som kan spela roll också, halkan kan ju vara en sak om hon spänner sig, håller ni korset varmt tex osv?

Ja , maten har varit så lite nu sen sist och över jul och nyår att det inte kan vara problemet.
hon har ju vinte päls fast inte så tjock och det har ju knappast varit kallt så jag har inte täckt korset då hon är mkt känslig för saker som kittlar henne och det kan resultera i en slagorgie.
Hon är otroligt pigg så hon tar i lite väl mkt ibland så det kan vara så att hon inte får fäste alltid.
Vi är noga med skritt pauser, bla efter nån kilometer i trav och sen var tredje kilometer ca.
Hon kommer nu få en foderstat bestående av Kraftt Groov, Muskel -E , B-vitamin och mineral.
Höet är så lågt i värde att vi nästan inte räknar md det i foderstaten.
Fördel att vi kan ge hur mkt som helst.

alternativ till Krafft Groov

Nån som har ett tips på vad man kan ge i stället för Krafft Groov?

Sv: alternativ till Krafft Groov

Lusern pellets är det som oftast rekommenderas till korsförlamningshästar.

Jo men att ge enbart lucernpellets som kraftfoder åt en travare som hårdtränas är väl inte rekommenderbart?
Kanske som tillskott...

Varför inte?

Krafft groov har inte mycket högre MJ och proteinet är lägre än i lusernet.

Tillsätter du även olja i fodret så får du upp MJ och oljan minskar även risken för korsförlamning.

Senast ändrad av en moderator:

Hur mycket foder får hon nu?

Mitt travarsto hade en rejäl korsförlamning för två år sedan pga 2 veckors vila och sen en ofrivillig 1.20 sträcka första gången jag var ut och körde henne efter vilan. :mad:
Hur som helst så bytte jag ut havre och Krafft sport till endast Groov, olja och lusern hackad strå.
Dessa typer av foder har skonsammare fetter, =energi, som hästen har lättare att tillgodogöra. Energin från havre samlas lättare upp i muskelvävnaderna...
Sen är det också viktigt att korsförlamnings hästar får komma ut och träna iaf varannan dag och att dom får avsluta med att trava ca 300 m i 1.25 (så att de snabba muskeltyperna aktiveras)

Sen så sägs det att det är BRA hästar som får korsförlaming :D

Ja
nu får hon, om vi tar den foderstat hon har haft, men inte ska äta i framtiden
10-12 kilo hö
3kilo havre
11/2 kg betfor
2kg krafft groov
1 dosmått Muskel -E
60 g B-vitamin

p g a att höet är så dåligt att det nästan bara är bukfylla så räknar jag inte så mkt med det.
Tyvärr har jag inte värdet här
Jag har inte kollat skillnaden mellan lucern och groov så det får jag göra, men vad ger man för olja?
JAg är tyvärr hopplöst efter i nutidens sätt att fo´dra
måste jag erkänna.
jAg fodrar mycket på känsla och på hur hästen ser ut.
Problemet är att dra ner på kraftfodret för då tappar hon rygg och korsmuskler snabbt på grund av det dåliga höet.

Tanken är att hon ska bort helt från havre så länge.

hon måste vara ruskigt bra då...
Nej men hon är lite så att hon spänner sig för aktionen ändrades när brodden kom på.
Så det blri en sommarhäst förhoppningsvis kan hon hävda sig där..

Lusern är perfekt om man har dåligt protein i grovfodret. Även soja kan du ge om du behöver ha upp proteinet ytterligare.

Olja kan du ge vilken som helst bara den är av livsmedelskvalitet. Majsolja verkar dock vara den olja som hästar tycker är smakligast men jag ger rapsolja till mitt fullblod utan problem.

Här kan du läsa mer om korsförlamning och foder.

Senast ändrad av en moderator:

Ojoj, den foderstaten är ju rena energikicken!!
får hon verkligen 1 ½ kg betfor?

tog mig friheten att kolla foderstaten på www.freefarm.se och räknade med mitt hö´s värden som också är riktigt dåliga. (7.6MJ, 24 prot, 2.7 Ca, 1.7 P )
Och din häst får enligt den uträkningen uppåt väggarna för mycket energi och protein!

Ge lusern för att kompensera det dåliga höet. Groov och lusern går egentligen inte att jämföra... Groov är krafftfoder medan lusern är grovfoder.
Hoppa över havre och betfor till en k.f häst. Det är typ som att slänga dynamit på eld :smirk:

OBS! Det är A och O att ha uträknade foderstater till hästar som har lätt för att få korsförlamning.

Min häst fick fri tillgång på hö (dåligt hö) 3 kg groov, 1 kg lusern, och 2 dl olja (Kraffts energy oil =sojaolja) Denna foderstat tävlade hon på. Hade inte problem med korsförlamning något mer.

MVH Eem

jo
Hon får extra energi men havren har jag ingen analys på men den är nog inte så bra den heller med tanke på skördevädret
Höet togs in den 14 augusti så mkt regnade det.
Jag har alltid ahft en bra grund med analys och beräknad foderstat men inte följt den slaviskt då ögat och känslan styr mest.
Skulle jag t ex fodrat pappas häst efter uträknad foderstat skulle vi aldrig sett honom mer.
Sen den stora märren jag har( stor med travmått mätt) skulle inte ha satt en muskel med den foderstat uträkningen gav,
Hon åt 6 kilo havre 2 kilo betfor när hon tävlade.
+ 8 kilo hö
Så jag är lite skeptisk till uträknade foderstaer även om jag har det som en plattform att stå på.

Ska prova detta

Men jag tror faktiskt att mitt hö är ännu sämre än ditt.
Hon ska i all fall få prova, det har ju varit en eländig vinter träningsmässigt sett
Ska be pappa om analysen på höet och så räkna ut en ny grundfoderstat utan havre.
Kraftt groov ska dock vara kvar och lucernpellets in i stället för en del av höet tror jag.
vi får prova..

Jag hade börjat med att ta bort betforen, som någon sa "det är som att slänga dynamit på eld."
Vad gäller olja så använder jag vanlig olivolja. Den brukar dom äta. Hade också en häst som fick korsförlamning när det blev halt ute...hon fick det i hagen... Så går det när man är pigg och vill busa när det är halt.. Det värsta är att det blir som en ond cirkel på ngt sätt, svårt att bli av med på hästar som har lätt för att få k.f..

Sen så sägs det att det är BRA hästar som får korsförlaming :D
Frågan är väl hur BRA tränarna är som inte anpassa foderstaten och tillrättalägger problemen så att dom inte kommer tillbaka? :confused:

Jovisst!
Får man en korsförlamningshäst så är det bara att sätta igång att analysera höet och sätta sig och läsa böcker om utfodring. Och sedan få ihop en bra foderstat! Utgå från den uträknade foderstaten och kolla sedan hur den funkar på hästen. Behövs det öka nåt så se till att öka på RÄTT sorts foder...
Det är tidförödande när hästen får korsförlamning gång på gång och inte minst (!) SMÄRTSAMT för hästen....

MVH Eem

Apropå broddar och halka; höga muskelenzymvärden är inte liktydigt med korsförlamning utan indikerar ospecifikt sönderfall av muskelceller. Korsförlamning är en metabolisk sjukdom som inte kan orsakas av ett fall, sträckning eller dylikt.

I samband med att det är halt och eländigt är det däremot många hästar som står och spänner sig och verkar få "muskelont" över kors och länd. Möjligen kan man tänka sig att hästar hålls mer på stall än i vanliga fall i samband med taskig väderlek (eller tom att de väljer att stå och huka i hagen) och därmed simuleras måndagssyndromet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka