Korsförlamning - obrukbar?

Iddefixen

Trådstartare
Hur vanligt är det att en häst som har haft korsförlamning får bestående men? Innebär detta att en tävlingshäst inte går att använda till tävlingsverksamhet mer?

Vilka är era erfarenheter av följderna efter korsförlamning?

Sv: Korsförlamning - obrukbar?

vår ponny har haft korsförlamning o hon kom tillbaka till tävling... fast den tävlades bara lokalt så de var ju inga stora prestationer.
kanske lite stelare

De hästar jag varit med om som fått korsförlamning har inte fått några prestationssänkande men.
Däremot så kan man ju i fortsättningen vara lite extra noggranna med de hästarna så man undviker sådant som kan framkalla ett anfall till.

Vad skönt att höra att det inte innebär att hästen är förstörd. Jag har varit så orolig!

Men blir de inte känsligare för återfall?
Kan man förebygga det med b-vitamin, selen, e-vitamin eller något annat?

Har hästen haft det en gång så har jag fått höra att de har lättare för återfall.

Det du måste göra är att se över hur mycket foder hästen får jämfört med vilken träning den får. Dessutom ska man anpassa fodret till träningen, står hästen ett par dagar så ska fodergivan ner.

Man kan också låta hästen göra av med allt överskott den samlar på sig ung 1 gång i veckan genom att i princip köra skiten ur den en kort stund. Tex galoppera upp för en backe eller snabbjobb om man nu har travare.

Det är mina tipps.

Ett litet tillägg.

Undvika stärkelse- och sockerrika fodermedel har många också kommit fram till att det hjälper om dom har korsförlamningshästar.

Mvh
Camilla

Cecely skrev:
Man kan också låta hästen göra av med allt överskott den samlar på sig ung 1 gång i veckan genom att i princip köra skiten ur den en kort stund. Tex galoppera upp för en backe eller snabbjobb om man nu har travare.

Överskott av vaddå? Och hamnar det överskottet :confused: ?
OM man ska snabbjobba eller utsätta hästen för större ansträngningar är det viktigt att värma upp ordentligt innan. Använder man sig av intervallträning är det viktigare med återhämtning mellan intervallen än hos icke korsförlamningsbenänga hästar.

En av privathästarna på ridskolan där jag red innan hade haft korsförlamning ett par gånger och de brukade alltid ha ländtäcke på honom under den kalla årstiden innan han var uppvärmd.

Var frågan ställd till mig? Läs mitt inlägg igen så ser du att jag skrev att det är återhämtningen är än viktigare för kf-benägna hästar.
Annars så är det bra länkar du har.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 961
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar