Korsförlamning- hjälp med blodprovssvar?

SaraMara

Trådstartare
Har nu - äntligen - fått svaren på blodprovet som togs när min häst fick förmodad korsförlamning den 3/2. Vad jag skall med dem till nu känns lite oklart då det ju ändå är för sent för uppföljande behandling utefter provsvaren och hästen är igång igen, men vill iaf ha hjälp att tyda provsvaret om någon kan/vill?

Får inte tag på veterinären som var ute (distriktare med för mig omöjliga telefontider att passa) och Skara svarar inte. :(

De prov som tagits är under "Enzymer"-rubriken.
Första rutan är "S-Asat" med ref.värde 100-600, analyssvaret är 310.
Andra rutan som är förkryssad är "S-CK" med ref.värde 10-350, analyssvaret är 313.

För mig som Aldrig sett ett liknande svar förut verkar ju CK-värdet vara väldigt högt i förhållande till Ref.värdet, men någon annan här kanske har bättre koll?

/förvirrad Sara

Sv: Korsförlamning- hjälp med blodprovssvar?

Referensvärdet är intervall m "godkända" värden. Du håller dig mao inom intervallen. MEN beroende på när blodprovet är taget så återställs värdena efter lite olika tid. Tycker du ska prata med en vet i alla fall. Kan du inte prata med någon annan på stationen, det handlar ju ändå "bara" om att få förklaring till analyssvar.

Men varför i hela friden har det tagit så lång tid att få resultatet? Blodprovet var ju helt och hållet taget i onödan om man inte får resultatet direkt.

SaraMara skrev:
Har nu - äntligen - fått svaren på blodprovet som togs när min häst fick förmodad korsförlamning den 3/2. Vad jag skall med dem till nu känns lite oklart då det ju ändå är för sent för uppföljande behandling utefter provsvaren och hästen är igång igen, men vill iaf ha hjälp att tyda provsvaret om någon kan/vill?

Får inte tag på veterinären som var ute (distriktare med för mig omöjliga telefontider att passa) och Skara svarar inte. :(

De prov som tagits är under "Enzymer"-rubriken.
Första rutan är "S-Asat" med ref.värde 100-600, analyssvaret är 310.
Andra rutan som är förkryssad är "S-CK" med ref.värde 10-350, analyssvaret är 313.

För mig som Aldrig sett ett liknande svar förut verkar ju CK-värdet vara väldigt högt i förhållande till Ref.värdet, men någon annan här kanske har bättre koll?

/förvirrad Sara

serum - aspartate aminotransferase (S-ASAT)
serum - creatine kinase (S-CK)

http://www.oddsonracing.com/about_racing_vets_muscle_enzyme.cfm
http://www.equinestudies.umd.edu/Extension/burk2005.pdf

Hoppas det hjälper

Alla distriktarna ryms inom samma "snåla" telefontid (8-9 vardagar, helt hopplöst när man sitter i telefon hela förmiddagarna och har svårt att komma ifrån då), så det känns svårt, men hoppas på att kunna nå dem imorgon. Brukar vara lugnare på jobbet på fredagar. :)

Blodprovet togs ett par timmar efter "anfallet" började.

Ja, undrar också över varför det tog sådan tid, känns jäkligt surt att betala för det måste jag säga när jag inte har någon nytta av det alls längre. :(

Tack för hjälpen!

Tack för hjälpen även du! Mycket intressanta länkar!

Ingen vet vad min häst hade, men vet. skrev "korsförlamning???" på inskicket av blodprovet och sade att vi får behandla det som en lindrig sådan tillsvidare. Skumt värre. :crazy:

*klurar vidare* Innebär att värdena är inom ref.ramen att det Inte var korsförlamning utan något annat okänt som ingen kan diagnostisera?

Kan det vara mjölksyra? Vilka symptom hade hästen?
Här är en bra länk till ett ex-arbete.

Hästen började darra vid virveln ungefär, och efter någon minut skakade hela hästen, från bakben till öron. Fick feber och ville inte äta. Höll nog i sig en timme ungefär.

När veterinär kom hade han börjat piggna till och letade runt efter mat, hade slutat skaka osv.

Muskler, tarmar, andning och puls var u.a när veterinären var ute, men han var lite stapplig liksom.

Veterinären kunde inte ge någon tvärsäker diagnos alls, inte ens en halvsäker utan sade att hon "behandlar det som en lindrig korsförlamning", i princip i brist på annat.

Han både bajsade och kissade normalt.

Tror du missade länken. ;)

Den hade stått i spolspiltan i några timmar för rykt och sedan slogs en tappsko på (på höger bak). Trodde först på sömtryck eller liknande, men han visade ingen ömhet i hoven heller (tog av skon) när veterinären kontrollerade.

Hade inte ridits den dagen och ridits normalt de tre dagarna tidigare. Gått i hagen hela dagen som vanligt.

Tack! Skall läsa på en gång! :)

Jag är inte veterinär men litet insatt i muskelsjukdomar hos hästar.

Din beskrivning liknar de symptom man kan få vid s k shivering. De kan också ha en lätt tempstegring. Känner ej till svenskt namn för detta. Shivering och korsförlamning är enl de flesta författare inte relaterade även om en del hästar kan ha båda sjukdomarna. CK värdet når sin topp inom 4-6 timmar vid en korsförlamningsattack. HH

Tack för tipset!
Shivering vet jag ytterst lite om, men skall försöka söka fram lite information. Har aldrig hänt varken före eller efter (var ju bara en månad sedan visserligen ;) ), vad är det för prognos på Shivering-hästar? *orolig*

/Tacksam Sara som rusar iväg för att lära mer :)

Shivering är en muskulär rörelsestörning. Brukar visa sig när man lyfter bakbenen, tex vid hovkratsning och hästen lyfter JÄTTEHÖGT och ser ut att ramla omkull eller får inte upp benet alls och blir skakig. Ofta får man försiktigt "lirka" upp benet och helst inte hålla så högt. Ställer lite mer krav på hovis.

Kan det inte vara så enkelt att när tappskon slogs på så kom någon nerv i kläm o gav en krampartad symptom? Ugnefär som när man slår i armbågen och det gör ont som f-n.

Ja, läste lite om shivering och några symptom på det har jag inte sett på min häst alls.

Nerv i kläm låter mycket troligt, blir så frustrerad när jag inte får Veta vad som är fel bara. ;)

Tack för hjälpen! :)

Om jag minns rätt så brukar man ta två blodprov för att vara säker på korsförlamning. Det ena värdet (CK?) blir högt direkt och det andra (ASAT) stegras efter en tid, och då har det första höga värdet sjunkit igen.

Tyvärr minns jag inte när andra blodprovet skulle tas, men det var nog någon/några veckor efter korsförlamningen då det första blodprovet togs.

HeJe

Nej, bägge analyserna görs av samma blodprov. Det är ju muskelsönderfallet som orsakar själva korsförlamnningen. Provet bör tas några timmar efter själva anfallet. Det brukar bli lagom tid när vet väl kommit på plats...... MEN man tar oftast ett nytt prov för att se att värdena gått tillbaka ordentligt. Det är kanske det du menar med två prov?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka