Korsförlamning-foderstat *långt*

Iddefixen

Trådstartare
Sliter mitt hår för att få ihop en vettig foderstat till min korsförlamningshäst. Och nu tänkte jag ta hjälp er kunniga häst/fodermänniskor :bow:

Hästen väger 540kg
Det är ett sto, halvblod med mkt fullblod i. Gabska tunn och stressig.
Rids ca 20 min skritt och 25 trav galopp per dag.
Går i förstorad sjukhage fyra timmar per dag (svår att ha i vanlig hage)
Har magproblem (stressmage)

Vårt ensilage har värdena:
66% ts
6,7 MJ
39 g smältbart råprotein

Sedan har vi havre och hackad lucern att tillgå.

Men jag vet inte hur jag ska få ihop foderstaten på ett bra sätt.

Hur farligt är det att det blir tex 52% mer protein än vad det bör vara? och 32 % mer MJ än rekommenderat?

Och hur ser jag hur mycket kolhydrater samt fett foderstaten innehåller?

Sv: Korsförlamning-foderstat *långt*

Hade det varit min häst så hade jag absolut undvikit spannmål. Med ditt ensilage, lusern, betfor o olja kan du säkert få ihop något.
// Linda

Principen för fodring av Xhästar är att energin så mkt som möjligt ska komma från fibrer och fett och så lite som möjligt från stärkelse och socker. Sen beror det på vilken typ av xförlamning för mer detaljerade råd. För en häst med väldigt lätt att få anfall bör man helt undvika spannmål och ge så mkt fett som möjligt. Annars är allmänna principer – högst 20 % av MJ fr stärkelse och socker, minst 10 % från fett. Proteinöverskott är en ofarlig energi källa för xhästen.

Lusern utan melass bättre än den med.

Olja, linkaka, rapskaka, solrosfrö är fettreika fodermedel

Sen ska dagarna vara sig så lika som möjligt vad gäller träning och onödig stress undvikas men det har du väl hört.

.HH

Alltså är det bättre att utesluta tex havre?

Så, ensilage, hö och lucern kan jag ge. Men även olja?
Det går ju inte att se hur mkt fett man totalt ger sin häst. Men kan man överdosera fettet? (om vi nu utgår från att hästen är normal i hull)

Om inte minnet sviker mig helt så är maxgivan av fett 75-100g per 100kg häst och utfodringstillfälle. Detta max två ggr per dag.
Man kan alltså ge ganska mycket fett men helst sprida det över så många utfodringstillfälle som möjligt.
// Linda

OK, jag byter ut grunden mot lucern nu!
Och så ska hon få majsolja, e-vitamin, b-vitamin samt magpulver.

Men havre och vanlig betfor är alltså dumt att ge en KF-häst?

Hur mycket socker är det i ett kg ensilage?

Det är bara för hästar med extremt svår xförlamning som man behöver räkna på socker i grovfodret. Halten varierar väldigt mkt och kräver speciella analyser. För de allra flesta klarar man sig bra med att undvika att tillsätta större mängder extra socker eller stärkelse. En viss dos fett bör man dock alltid ge. Inte bara som energikälla utan för att det stabiliserar insulinnivåerna som kan vara förhöjda vid korsförlamning.

Även om en medelstor häst kan ta upp ett par kg olja per dag om det fördelas på flera gånger är detta sällan indicerat. För extremt högpresterande hästar med svår Xförl kan det i enstaka fall vara aktuell med sådana doser. HH

*kl*

Jag håller på och räknar foderstat till min travhäst med korsförlamning.

Jag har svårt att komma upp till rätt energinivå utan ligger på en helt galen kvot på Ca/P. Ungefär 2,4 men samtidigt kommer hon upp i sitt dagsbehov av Fosfor.

Jag har helt undvikit spannmål förutom att hon får 0,5 kg Krafft groov om dagen uppblött i betfor, olja och linfrö.

Min korsis håller sig kanon på sin ny foderstat.
Lika delar lucernpellets och pelleterd betfor (ett par kg av varje) , blandas med fosfor för at få lagomkvot.
Häll på olja för att justera och ställ i blöt över natten.
Har oxå i mineraler och öljäst.

Min korsis håller sig kanon på sin ny foderstat.
Lika delar lucernpellets och pelleterd betfor (ett par kg av varje) , blandas med fosfor för at få lagomkvot.
Häll på olja för att justera och ställ i blöt över natten.
Har oxå i mineraler och öljäst.

Då skulle hon svälta ihjäl... :eek:

Jag fattar inte riktigt men hon tvärvägrar att äta pelleterad lucern, som tur är äter hon hack. Jag får i henne ett par kilo av hacket så det är positivt.

Det där med fosfor-balansen är jag fundersam på, jag tror att jag läste någonstans att det inte gör så mycket om det är Ca som ligger högt?

Vad är skillnaden mellan pelleterad betfor och snitslad? Den snitslade äter hon med god aptit så man är lite nervös för att hon ska vägra pelleterad betfor också även om det kanske är mindre risk för det än lucern?

Och hur mycket olja kan man häva på innan det blir för mycket???

Jag började med en liter torr betfor och en dl lucernpellets, då gick det ner.Annars vägrar de oxå äta den *blärk* tydligen.

Jag har pellterad betfor för att den är lättare att ösa upp, jag har numer alla hästar på den dieten så det blir 10 talet kg betfor per dag att skopa upp, jobbigt med snitslad betfor.
Ingen aning om det är smakskillnader på den.

Fosfor måste man tillsätta om du bara ger lucern och betfor, du kommer inte upp i minigivan annars. Man får väl ha C överskott om F är täckt och det blir den inte på en sån här foderstat.

Jag är inget oljeproffs men min korsis får just nu 3 dl olja om dagen och han mår bra.

Det är det där halvkilot groov som gör att jag klarar kvoten ser jag. :idea:

Annars saknar jag ett ynka gram... Svårmätt? :angel:

Jag har försökt vänja in henne på allt möjligt men NÄ. Hon vill ha havre hästskrället.... :D Betfor går bra också. Hon får även linfrö som hon i början åt som det var men nu ska det vara blandat med betforen...

Det känns som hon har gamla problem med magen som återkommer i bland.

KL

Själv känner jag mig som en förbrytare då jag inte räknat på foderstaten...
Har ingen analys på bondens hösilage. Balarna plockas runt hela byn, svårt att analysera då.

Jag ger min korsishäst

*fri tillgång på fint hösilage.
*gröt på linfrökaka ca 3/4 dl torrt pulver o hett vatten.
*blandat i gröten, olja efter arbete. (travträning) e-vitamin och magiformpulver. (oljan är rypsolja. ska vara e-vitaminrik)
*Mineraler för hästar som äter mesta delen grovfoder.
*ca ett kilo kraffts havrefria mysli.
*lite morötter för att lyxa till det

han blev dålig på lucernhack. vet inte varför, men blev ruskigt stel.
Havre är rena döden.
Betfor har han inte tålt heller. Har inte letat reda på melassfritt.

Konstigt nog verkar han tåla myslin. fast den innehåller melass.. Kanske magen är i bättre form o det andra skulle funka i dag.

Hittills har han bara sett finare o finare ut. Inga kramper på länge nu.
Musklar sig o utvecklas.

Jag tog bort allt annat foder när jag vande in. Inget hö, ingen halm, bara "gröten" och gräset i haagen. Finns det inget annat så äter de vad som serveras :devil:

Liknande trådar

Foder & Strö Äntligen ska höt analyseras och jag har tagit på mig att räkna foderstater åt ett gäng hästar i stallet. Fick ett kanonbra exceldokument...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Haukur
·
L
Foder & Strö Hej! Undrar om någon kunnig skulle vilja hjälpa mig med en foderstat? Eller kanske ge lite riktilinjer. Jag har ett d- ponny sto...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: boran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka