Korsfölamning, lymfangit och ört frågor....

lakrits

Trådstartare
Jag har lite frågor som jag hoppas någon kanske kan svara på;

Jag har ett 17 årigt travsto. Hon har haft två ev. tre korsförlamningar på 1 år. Två av dom pga. att de har racat i hagen.
Jag försöker att hålla igång henne så mycket som möjligt.
Min vetrinär rekommenderade att ge henne E-vitamin med selen för att hjälpa musklerna. Detta skulle hon i så fall äta varje dag resten av sitt liv.
Sedan tyckte jag att jag läste någonstans här att E-vitamin inte hjälper? Stämmer det? Finns det något annat i så fall som man kan ge henne?

Nu har hon även fått lymfangit för andra gången. Första gången var för 6 år sedan. Jag har sökt här på Buke och läst lite trådar om detta. Här läste jag att om de fått det en gång så är det lätt att de kan få det igen, pga. nedsatt immunförsvar. Nu var det ju 6 år sedan från första gången men tänkte att nu när hon fått det igen så kanske chansen är ännu större att hon kan få det igen vid sår.
Stämmer det med nedsatt immunförsvar?
Någon rekommenderade att man kan ge örter,,,stämmer det?
Vad är det för något i så fall och vart kan man få tag på det?

Sedan undrar jag också hur det funkar när man blandar olika vitamner, örter, vitlök,,,rättare sagt om man tillsätter olika saker i hästens foder....kan man göra det eller vad ska man tänka på?
Givetvis förstår jag att vissa tillsatser beror på värden osv i hö och kraftfoder men om man ser till naturprodukter,,kan man blanda vad som då?

Sv: Korsfölamning, lymfangit och ört frågor....

Vitaminer och örter tror jag inte att du behöver vara rädd för att blanda så länge du inte ger någon antibiotika ihop med det. Det finns en bok som heter örtaboken eller nått sånt, Kolla på B*rjes hemsida. Den är jätte bra.

*puttar lite då jag hemskt gärna vill ha lite råd och tips*

Mot korsförlamning rek. E-vitamin och extra B-vitamin, kraftfodret skall innehålla lite stärkelse, så ett kraftfoder med hög fetthalt och gärna så mycket fibrer som möjligt är att föredra.

Det är inte alal örter som är bra att blanda, så kolla upp de du har tänkt ge om de fungerar tillsammans.
Vitlök kan ge anemi så istället skulle jag satsa på C-vitamin för att höja upp immunförsvaret och som hjälper till med upptaget av järn..

Sedan skulle jag ta ett blodprov för att se hur blodbilden och kopparn samt magnesium ser ut med tanke på de återkommande korsförlamningarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 125
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 582
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 862
Senast: sorbifolia
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 257
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar