Korsförlamning

J

Jessica

En ridskolehäst i vårt stall dog av korsförlamning natten till igår. Det var en fjordning som nästan inte fick något kraftfoder, men han hade blivit släppt på gräs några dagar innan.

Någon som har några vettiga synpunkter? Har alltid hört att korsförlamning beror på för mycket kraftfoder och för lite rörelse för hästen. Kan gräs klassas som kraftfoder i det här läget eller är det snarare kombinationen mycket gräs och lite kraftfoder som är problemet?

Diskussionerna är ganska många i stallet och det vore bra om någon insatt kan reda ut begreppen.

Många blev rädda och tog genast bort kraftfodret till sina hästar (som går på bete på dagarna).

mvh Jessica
 
Korsförlamning har jag ingen erfarenhet av, däremot tar jag alltid bort kraftfodret när jag släpper på betet för att inte hamna på för höga värden av protein, men det beror också på vad jag fodrat med för grovfoder innan (en kompis analyserade sitt hösilage för några år sedan och hade nästan lika höga värden på det som på havren som odlas här uppe!). Det är ju det totala intaget för hästen som är intressant, förmodligen blev väl det för högt hos er. Tråkigt med hästen :cry: . / Å
 
Gräs skall normalt sett inte bidra till korsförlamning, låter skumt. Har indirekt vart i kontakt med några konstiga korsförlamningsfall där behandland vet har misstänkt någon typ av förgiftning.
Tyvärr är detta nog en fråga där du inte kummer att få ett riktigt svar.
PL
 
Man har inte lyckats fastställa exakt vad som utlöser korsförlamning.
Ofta kan det förknippas med att hästen fodrats med en för stor kraftfodergiva i samband med en kortare periods vila. I andra fall har kan faktorer som stress och ärftlig predisposition inverka.

Jag tror inte att man kunnat handla annorlunda m.a.p. utfodringen - gräs är inte kraftfoder och en liten kraftfodergiva i kombination med gräs borde normalt inte vara utlösande. Sedan beror det ju på vad man anser vara en "liten" giva.

Skedde det någon tillvänjning till gräs innan betessläpp? Kan något ha upplevts som stressande för hästen den senaste perioden?

Ställdes diagnos med hjälp av CK och ASAT?
 
Tillvänjningen på gräs kunde kanske ha varit bättre. Det gick ganska fort enligt vissa, någon timme om dagen i några dagar och sedan hela dagar (dygn??). Skulle tippa på runt ett halvt kg havre enligt foderstat men jag vet inte säkert, och man vet ju inte vad personal och/eller ridskoleelever kanske har gett "för att vara snälla" (dessa uttalanden har jag ingen grund för utan jag spekulerar bara).

Diagnosen vet jag inte hur den ställdes, men det var i alla fall konstaterat via blodprov av vet.

mvh Jessica
 
OK, och då har man mätt CK och ASAT (muskelenzymer) i blodprovet med största sannolikhet.

Hur har det varit med hästens motion? Har man ridit oregelbundet?

När hästen släpptes på bete, släpptes den ihop med hästar som den inte har gått med den närmaste tiden? Har hästen sprunget mycket de senaste dagarna? (T.ex. i "betesglädje", för att den stressats av anda hästar eller stressats av insekter?)

Nyfiken i en strut.
 
Jag tror hästen har gått lektion som vanligt. Han var en av de populärare hästarna också så jag tror inte han har stått.

Den har gått i samma flock som tidigare, alltså inga nya hästar.

Jag tror inte insektstrycket har varit så stort heller, men man ser ju att hästarna springer som tossiga med jämna mellanrum.

mvh Jessica
 
OK, då har vi avfärdat alla mina teorier om vad det kunnat vara.
Som sagt, men vet inte exakt vad som utlöser korsförlamning, men man kan se samband mellan dåliga utfodringsrutiner i kombination med vila (vilket orsakar glykogenupplsagring) och stress.

Jag hade också en lite vagare teori om att ett långvarigt uthålligt arbete (t.ex. om hästen varit besvärad av insekter och sprungit sig utmattad) kan ha tömt glykogendepåerna och att hästen drabbats av en annan typ av muskelåkomma, ett "post-exhaustion"-tillstånd med muskelsönderfall.

Det verkar dock inte finnas något att "skylla" på i detta fall och jag tror inte att andra hästägare behöver vara oroliga.
 
Ja, vi måste nog acceptera att den här typen av saker händer, även om man väldigt gärna vill ha en anledning.

mvh Jessica
 
Ev. hormunrubbning (thyroidhormoner)? Kan också vara utlösande...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 388
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 540
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 848
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 156
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp