Korsett/ gördel efter förlossningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

Rusty Crusifix

Jag har köpt en korsett/ gördel som jag tänkte kränga på mig efter förlossningen (28 days and counting) Jag har hört en hel del positiva saker om detta! Det hjälper magen att återgå fortare eftersom gördeln gör så att inte tyngdlagen drar ner magen för mycket.
Dessutom kan man ju bli lite sned i bäckenet efter en graviditet och då ska gördeln göra susen!
Blev ännu mer övertygad när jag hörde av en bekant, som precis opererat magen, att denne använde gördel på inrådan av läkare.
:bump:
 
Sv: Korsett/ gördel efter förlossningen

En gördel kan inte påverka bäckenet. Då får du ha en av metall som du skruvar fast.
 
Sv: Korsett/ gördel efter förlossningen

Det som hjälper bäst är träning.
Musklerna måste korta sig igen.
Men en korsett så hänger du på korsetten istället.
Och allt faller ut när du tar av den.

Jag använde tighta jeans för att hålla ihop foglossningen som jag fick efter 2a barnet.
Men min mage var platt 2 mån efter 1a tack vare en grind till alla farligheter i barköket som fanns i huset som vi bodde i då.
Alla benlyft ordnade det + en hel del ridning.
 
Sv: Korsett/ gördel efter förlossningen

En gördel kan påverka bäckenet genom att hjälpa till att hålla en rakare hållning och därmed formas musklerna runt bäckenet.
 
Sv: Korsett/ gördel efter förlossningen

Du, om en gördel skulle göra nytta på riktigt.
Så hade alla nyblivna mammor haft det efter sina förlossningar.
För alla hade blivit rekommenderade att ha det.

Men nu så är det tvärt om.
Man skall träna i stället.
 
Sv: Korsett/ gördel efter förlossningen

Jag läste i AW´s bok, Barnaboken, om hur hon använde korsett dygnet runt efter förlossningarna. Det lät skitjobbigt, tycker jag.

Jag har inte haft någon korsett, och faktiskt inte heller tränat (mer än det som blir i det dagliga livet) och ändå har min mage redan blivit platt, åtta månader efter förlossningen. Fast några rutor har jag inte längre, men de kommer nog till sommaren, om jag kommer igång med ridningen ordentligt.
 
Sv: Korsett/ gördel efter förlossningen

Två barn, enstaka rutor, korrekt bäcken, ingen korsett :)
 
Sv: Korsett/ gördel efter förlossningen

Oj, vilken otrevlig inställning du verkar ha...! :confused:
Jag tänker i alla fall prova, är det ok för dig eller tar du illa upp då?!

Självklart kommer jag att ta upp min träning igen, men eftersom vi lever på en planet med gravitation så kan det aldrig skada att hjälpa den elastiska huden en bit på traven, genom att hjälpa till att hålla upp den.
Jag tar upp tråden igen när jag provat, så får vi se! Det kanske inte hjälpte ett dugg, men som sagt, jag ska prova!
 
Sv: Korsett/ gördel efter förlossningen

Aha, jag missade att jubla över den fantastiska idén.
Okej, jag erkänner.
Då så är det väl en otrevlig inställning då.
 
Sv: Korsett/ gördel efter förlossningen

verkade inte va många som va positiva=)

hade i alla fall tänkt att testa någon form av "hålla in magen" pryl efter förlossningen. vet inte om jag vill ha korsett men det finns ju lite olika elastiska plagg som man kan dra på sig. dels för att kanske kunna ha på sig sina vanliga kläder igen och så tror jag att om man håller in dom utdragna musklerna och huden lite så kanske dom kan dra ihop sig lättare. hur som helst kan man känna sig snyggare efter förlossningen och alla andra kan gå och undra hur i helvete man kunnat bli smal igen så snabbt=)
 
Sv: Korsett/ gördel efter förlossningen

Utan BH får man hängtuttar :crazy: :confused:

Brösten hänger i bindvävstrådar som får hjälp att dra ihop sig med en stadig BH.
Magskinnet kan ha hjälp av att hållas ihop, men ett par elastiska jeans med litet högre midja duger utmärkt för det jobbet.
Själv så använda jag Levis 501 stl 30/32 samt ridbyxor.

Magmusklerna däremot mår bäst av att få jobba med att hålla upp kroppen med egen muskelkraft.
En korsett ersätter musklernas funktion så att de förslappas och tillbakabildas.
Precis motsatsen mot vad man önskar alltså.

Källa: Min mammas ryggdoktorer och sjukgymnaster genom tiderna.
 
Sv: Korsett/ gördel efter förlossningen

Självklart kommer jag att ta upp min träning igen, men eftersom vi lever på en planet med gravitation så kan det aldrig skada att hjälpa den elastiska huden en bit på traven, genom att hjälpa till att hålla upp den.

Tja, frågan är hur den där gravitationen påverkar. Några jämför med bh. Det finns ju två teorier om användandet av bh. En del menar att man bör stödja brösten med bh, så de inte blir hängiga. Andra menar att man bör stärka brösten genom att INTE ha bh, så de inte "ramlar ner" när man tar av den.

Jag har kört på den sista teorin, och tycker att den har funkat. Fast sen blev jag gravid och förvandlades till mjölkkossa, så nu har jag allt mellan porr-stjärne-byst och taxöron, beroende på hur länge sedan det var jag ammade.:p :D
 
Sv: Korsett/ gördel efter förlossningen

Du glömde den tredje teorin om bh: att det är gener som styr och det enda sättet att påverka bröstens utseende är hormonellt (ppiller och graviditet t ex) eller kirurgiskt (operationer).

Har du genetiskt "sjyssta bröst" så har du det, oavsett bh eller inte. Jag har det. Min syster har det inte. Och så var det redan när vi var 15, långt innan gravitationen hade nån chans att påverka någonderas bröst. Träning, gravitation, bh-bärande... ingetdera har inte gjort någon skillnad för någon av oss sen dess. Jag har fortfarande sjyssta, hon har fortfarande hängiga.

Jag tror det är likadant med magen, vad gäller huden. Hade man saggig mage innan så lär man få det efter också. Hade man vältränad rutig mage innan så lär man få det efteråt också. Gördel, nja. Det sabbar nog bara hållningen i långa loppet, eftersom musklerna inte behöver staga överkroppen fullt lika mycket. Tror mer på I_Us teori om åtsittande jeans. De stagar inte överkroppen, utan håller bara in "fläsk".
 
Senast ändrad:
Sv: Korsett/ gördel efter förlossningen

Jag har bekanta från ett land där alla snabbt återgår till den ursprungliga kroppsbyggnaden,de använder av tradition en bredare sjal som de binder hårdare runt magen efter förlossningen.
Upperbarligen fungerar det ju eftersom de har gett effekt på alla......

Testa!
Det ska jag göra efter nästa graviditet då jag ännu inte är återställd strax under brösten där bebisen kryper upp sista månaden i magen, buktar forftare ut på högersidan trots träning. var ändå gravid för 4 år sen *suck*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp