Korsbandsskada

Switch

Trådstartare
Hej!

Tar det hela från början.
Nån gång i september- oktober förra året började min och mammas 5 åriga goldentik se stel ut när hon reste sig upp efter att ha legat ner längre stunder. Vi trodde i början att det var träningsvärk, men efter ett tag så hoppade hon nästan på tre ben de första stegen. Hältan försvann alltid efter några steg.

Vi åkte i alla fall in med henne till klinik och de trodde hon hade brosk, artros i bakknät. Hon fick Norocarp utskrivet vilket hon direkt blev bättre av. Hältan kom dock tillbaka när hon slutade få medicin så vi åkte in igen och fick remiss till titthålsundersökning.

Denna undersökning ägde rum i november och då såg de att bakre korsbandet var halvt av (:eek:) med inflammation och spända muskler som följd såklart. Vi trodde inte det var sant, hunden hade ju knappt visat nåt alls. Alltid pigg och glad, bara halt några steg efter att ha legat länge.

Då fick hon Rimadyl och Glykoflex i 60 dagar, absolut vila i 10 och rehabträning en gång i veckan efter dessa 10 dagar. Efter detta var hältan borta.

Men, den har kommit tillbaka nu. Det började i maj nån gång med stelhet och lite hälta. Åkte in och fick Norocarp igen, hon blir ohalt samma dag hon får medicin och halt igen samma dag hon inte får. Men vi vill helst inte ge oral smärtstillande hela tiden med tanke på magen så bestämde att prova med sprutor. Hon har fått tre nu med en veckas mellanrum mellan varje, ska få sista nu på torsdag. Då ska hon även utvärderas.

Just nu är hon bra vissa dagar och sämre andra. Vi upplever att hon blir sämre av att ligga stilla mycket än av att få röra sig.

Långt blev det nu men hoppas nån orkat läsa allt.

Är det nån som har nåt förslag på vad man kan göra mer om sprutorna inte funkar? Vi vill göra allt vi kan, men vill samtidigt inte att hon ska gå och ha ont.

Sv: Korsbandsskada

Kan de inte operera? Dyrt och lång rehabilitering, men värt det om hunden bara är 6 år.
En kompis hoffe på 8 år har precis genomgått op. med gott resultat. Dock pågår rehab fram till i jul.

Operera vad? Sätta in nytt korsband? :)

Ja, hon är bara 5 till o med, kanske blev otydligt :)

Min ena hund fick korsbandet avslitet helt och hållet bara 1år gammal, vi fick operera för att hon skulle ha en chans att bli återställd. (jag tror operationen hette 'Tibial Plateau Levelling Osteotomy') Det var en kämpig tid efteråt då hon inte fick gå i trappor alls första tiden så fick bo hos mina föräldrar där hon bara fick gå ut på gräsmattan och göra sina behov och resten av tiden var total vila. Efter återbesöket där de såg att allt gått framåt fick jag ta hem henne men var tvungen att bära henne med hjälp av en sele uppför trappen ända fram till nästa återbesök.

Vi fick sakta men säkert börja med rehab (vattentrask) samtidigt som hon skulle öva med hinder hemma (ungefär som cavaletti bommar), gå sakta i terräng, få massage m.m. samtidigt medicinerades hon med rimadyl & glykoflex.

Det var en lång och kämpig tid med all träning och medicin hit & dit (inflammation efter operation m.m.) men efter 17 rehab besök & medicin blev hon äntligen friskförklarad och är idag drygt ett år senare fullt återställd och jag kan säga att det var värt varenda minut av slit, alla pengar (högsta försäkringen men den lyckades ta slut ändå så 'hej då sparpengar & fonder'.)

Det låter kanske inte peppande med en sån dryg och rörig historia, men det jag ville få fram är att det går att få dem helt återställda även om det är mycket slit och pengar. Ville bara berätta vår historia. :) Vore jag dig skulle jag kolla på operationsmöjligheter. (Ett tips: Strömsholm djursjukhus!) Lycka till! :)
IMG_0562.jpg

Senast ändrad:

Tack för din historia! Jättekul att det gick bra med din hund! :laugh: Din historia är snarlik den vi hade efter titthålsundersökningen, total vila och sen rehab. Usch det är inte kul att hålla hundarna så stilla :(

Ska höra med vet i morgon då om man kan operera, men sist sa dom att halva korsbandet var tillräckligt eftersom det är det bakre i knät. Det utsätts inte för så hård belastning tydligen, men ska fråga ändå för hon har uppenbart problem fortfarande.

Det är Strömsholm vi varit till med operation och rehab, i början innan remissen dit och nu sen hon blev friskförklarad där ar vi åkt till en mindre djurklinik här i staden men veterinärerna här pratar med de på Strömsholm.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 175
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025