Korsbandsskada - Vad händer nu?

zazzarazz

Trådstartare
Tänkte höra om det finns flera här inne som har erfarenhet av korsbandsskada? Har sökt på forumet, men bara hittat info om vad som händer efter meniskoperationer...

Jag ramlade av hästen för några veckor sedan och det visade sig (efter magnetkameraundersökning) att korsbandet har gått av + en spricka i menisken (som man enligt läkare inte gör något åt). Jag undrar dock ang korsbandet.

Vad är för- och nackdelar med operation. Det verkar som att sjukvården helst inte vill operera, hur kommer det sig? Vad är bäst för mig i det långa loppet?

Kan man verkligen leva utan korsband om man som jag har egen häst som jag rider 5-7 gånger i veckan med inriktning på hoppning. Vi har inte kommit jättelångt, men hoppar iaf 110 på träning och tanken är att vi någon gång i livet skall starta iaf 130 (även om det kanske dröjer många år tills dess).

Är det ens ett alternativ att inte bli opererad?

Ni som har blivit opererade för korsbandet, när har ni kunnat rida igen? Sjukgymnasten säger att rehabiliteringen är 8-12 månader och att ev kan man rida igen efter 6 månader. Vad säger ni som HAR opererat, när kunde ni rida, när kunde ni börja hoppa igen?

Lite meckigt med hästen under månader när man inte kan rida. Vill ju inte att han ska vila bara för att jag måste vila... Så är verkligen tacksam för svar på allt ovan :)
 
Sv: Korsbandsskada - Vad händer nu?

Jag skadade mitt främre korsband i en skidolycka för 2 år sen. Menisken klarade sig och först trodde man att även inre ledbandet var av men det visade sig sen bara vara ordentligt uttänjt.

Innan operation

Jag påbörjade träning hos sjukgymast ganska snart efter skadan för att bygga upp musklerna runt knät med mål att musklera skulle kunna ersätta korsbandets funktion. Det är väldigt indivudiellt hur det går utan korsband, vissa märker knappt att det är av, så hur det fungerar för dig att rida och hoppa går inte att säga förren efter några månader med tuff rehabliteringsträning. Jag ville inte operera så jag tränade hårt, men för mig räckte inte musklerna till för att stabilisera knät. Det vek sig ofta och jag hade svårt att gå i trappor. Så på sommaren (ca 7 mån efter skadan) beslutades om operation.

Efter operation

Det är ganska så exakt ett år sen operationen nu och jag kan säga nu att hade jag haft ett val hade jag inte opererat, tänkt nogrant igenom om du verkligen ska operera och disskutera mkt med din sjukgymnast.
Det är en jobbig rehablitering och jag var inte riktigt förberedd på det. Mitt knä fungerar bra nu, men jag har inte utsatt det för extrema påfrestningar än. Men jag har stora problem med muskeln på baksidan av låret (där tar dom senor och gör nytt korsband av), hur mkt jag än tränar vill inte muskeln återfå sin ursprungliga styrka. Eller styrkan är ok men inte åthålligheten i muskeln.
Dom första 3 månaderna efter operationen är det ganska lugn träning med försikig belastning. Efter dom tre månaderna kan man öka på träningen ganska mycket (men räkna med bakslag). Jag började rida efter 3 månader, men då lugna skritturer i skogen som ökades på efterhand. Min sjukgymast sa att rida är bra träning men riskerna är stora för knät om man tex. ramlar av.
Helst skulle han nog vetat att jag väntade ett tag till med ridningen. Efter 3 månader kan man göra det mesta men det gäller att lyssna på knät, minsta lilla svullnad så har man gjort för mycket.

Du kommer ha en väldigt nära kontakt med sjukgymnasten både nu och efter en ev. op, se till att du får en duktig och som du känner förtroende för. Jag tränar inte hos min längre och saknar honom faktiskt lite :)

Fråga gärna om det är något mer du vill veta, jag svarar gärna på frågor.
 
Senast ändrad:
Sv: Korsbandsskada - Vad händer nu?

Tack för ditt svar!

Det ger mig verkligen second thoughts om jag ska operera. Men, jag känner väldigt mycket rädsla för att inte operera också. För vad händer då när man blir äldre och inte har tid att träna på samma sätt som nu (när man skaffar familj, har heltidsjobb och förhoppningsvis även häst). Mitt knä är tydligen väldigt stabilt nu. Men enligt vad läkarna har sagt till mig vet de inte om det är det pga svullnaden som fortfarande är relativt omfattande eller om det är att det helt enkelt är stabilt trots trasigt korsband...

Sen är jag ju väldigt intresserad av vad som händer när man hoppar. Jag menar, dressyr rider jag nu och det funkar ok, trots meniskskadan som gör väldigt ont. Men, jag vill inte bara rida dressyr. Kommer jag kunna hoppa (träna och tävla) utan att ha ett helt främre korsband?... Vad händer om knäet viker sig när man rider? Gör det ont, kan mer "saker" i knäet gå sönder? Riskerar jag mycket om korsbandet inte är helt så att säga?

Det är nog mina huvudsakliga funderingar och jag upplever att sjukvården inte riktigt kan svara på det. För det enda jag får höra hela tiden är att hästar är livsfarliga... :(
 
Sv: Korsbandsskada - Vad händer nu?

Tyvärr är det nog frågor som är svåra att svara på, hur hoppningen kan fungera alltså, det måste du nog prova själv för att få uppfattning om. Det jag lärt mig under min skadeperiod är att det inte fick så mycket svar, man måste ha tålamod och vänta och sen prova för att se hur det blir för en själv.
Jag hoppar inte själv mer än pyttehinder, men även om jag hade stora problem med mitt knä innan operationen så hade jag aldrig stora problem när jag red.

En sak att tänka på är att man kan vänta med operation, fungerar knät bra nu så låt det vara så. Blir det problem om några år så kan man operera då. Den största risken om jag fattat rätt är att man har en ökad risk för atros i knät om man inte opererar.

Men jag funderar på din skadade menisk, om jag fattat rätt brukar man sågott som alltid operera menisker.

Jag vet att det är jättejobbigt att inte kunna få svar på alla frågor man har, men som jag redan nämnt flera gånger finns det inte svar på dom många frågor. Det viktigaste rådet jag kan ge dig nu är, ha tålamod! och hitta en bra sjukgymnast (om du inte redan har det).
 
Sv: Korsbandsskada - Vad händer nu?

Nu är det iaf bestämt att jag ska operera. Både korsband och menisk. HOppas jag kommer vara iform och kunna rida igen till sommaren :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 833
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 264
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 776
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 723
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp