Korrigera halten

Elin_B

Trådstartare
Hörde på läktaren vid en klubbtävling för några månader sedan, då en häst skjöt ut baken åt vänster i halten, att man får avdrag/ännu lägre poäng om man korrigerar detta. Samma sak om den står ojämnt etc.

(ska tilläggas att källan är en inte alltför tillförlitlig ponnymamma ;))

Är det så? Om hästen står ojämnt i halten t ex. Får du då sänkta poäng om du ber den ställa upp jämnt och den gör det? Ska man bara låta det vara och få de låga poängen för "ojämn" halt istället? :confused:

Sv: Korrigera halten

När jag har tävlat och hästen ställt upp ojämnt har jag korrigerat lite grand. Då har det ibland stått i protokollet "bra korrigerat". Vad man däremot ska tänka på är att alltid korrigera framåt, så att det inte ser ut som om hästen "tänker bakåt". Sedan finns det givetvis gränser för hur mycket man kan korrigera, det ska väl helst inte behövas mer än något enstaka steg framåt.

Hennes motiv var att när hästen stannat ska den bli bedömd. Då får du inte ändra, och att korrigera då var som att "rida om en volt bara för att den inte blev tillräckligt rund".

Om du gör en sned halt, står still lite och sedan korrigerar kanske det inte bedöms som något positivt. Om du däremot direkt korrigerar felet och lyckas är det ju bättre. Problemet med att korrigera en halt är ju att vara säker på att det verkligen blir bättre efteråt, d v s om du gör en korrigering som gör att hästen står lika snett åt andra hållet har det ju blivit sämre än det var från början. Man får alltså göra en snabb överläggning med sig själv och värdera om det kommer att lyckas eller ej.

Är lite osäker på vad man får eller inte får, men om man läser Kyras (eller var det Lussans, lite osäker nu) bok där hon beskriver inridning och halt att hon alltid överväger om hon tjänar på att korrigera halten eller kommer den att försämras. Detta låter som i mina öron att man får korrigera halten. Lyckas man så ligger man på plus, men misslyckas man och halten blir sämre blir det ännu mer minus i protokollet. Dock bör nog korrigeringen komma direkt som keramik skriver.

jag red en form av klubbdressyr i helgen och fick "bra korrigering" på "mellanhalten" i lb:2an. tyvärr var jag FÖR koncentrerad så jag minns inte vad jag korrigerade... :crazy:

Elin_B skrev:
Hennes motiv var att när hästen stannat ska den bli bedömd. Då får du inte ändra, och att korrigera då var som att "rida om en volt bara för att den inte blev tillräckligt rund".

Jag skulle i så fall snarare jämföra det med att se till att hästen är korrekt böjd i rätt form och spårar på andra halvan av volten även om den gått som en planka eller ostkrok med nosen i skyn/bringan på den första...

Att direkt plocka in ett bakben som hamnat bakom eller få eftergift hos en häst som slagit sig fri tycker jag är korrigeringar som det kan vara "värt" att satsa på (om man kan förvänta sig "rätt" svar från hästen). Att korrigera en häst som ställer upp snett är värt ett försök, men har den redan ställt upp skulle jag nog acceptera läget. Hamnar jag vid sidan av meddellinjen direkt före halten satsar jag på en kanonhalt med spikrak framridning där jag är i stället för att korrigera.

Är det inte just det här med att välja om och hur man korrigerar mycket av det dressyrridningen går ut på? Ta en matt travökning eller satsa med risk att hästen slår över i galopp? Hålla igen i galoppökningen eller riskera att bli avbockad? Sakta av för tidigt eller riskera ett omslag vid hörnet? Göra volten för stor eller riskera att hästen inte orkar bära sig? Sakta av till skritt flera steg före halten eller riskera att "kana förbi"? Tjonga till med skänkeln när hästen inte lyssnar ordentligt och ta avdraget för detta eller låta den gå och småsåsa ett helt program? Och, förmodar jag, låta hästen röra sig framåt i piruett och piaff eller riskera att begära för mycket?

:bow: :bow: :bow: Gud vad bra skrivet! Det är ju verkligen så! Beslut man fattar på en miljondels sekund efter hur det känns!

jag har alltid fått lära mig att när hästen gör halt så ska man inte ändra även om det är snett, det bedömms som att hästen inte står still i halten, och kan därför ge avdrag eftersom hästen inte väntar på rytaren instrutioner,

Sedan kommer det ultimat orättvisa - olika domare dömer väldigt olika!

Det man fått beröm på ena gången kan nästa gång vid nästan identiskt tillfälle ge avdrag. Surt.

Bedömningssporter är underbart :D

Det finns inget som förbjuder dig att korrigera, det är som andra redan sagt något du (mycket snabbt) måste ta ställning till om det är värt 'risken' att det inte blir bättre.

Om hästen stannat och står still, så är det inte så bra att korrigera om det inte är extremt dåligt (t.ex. hästen står tvärs över medellinjen istället för paralellet, eller med bakbenen 2 mil bakom frambenen), för då kan det se ut som att den inte är still i halten. Om den däremot inte har hunnit stanna helt, dvs du korrigerar så snabbt att det 'bara' ser ut som ett steg till och hästen sedan står still så kan det vara värt försöket.

Dock är det ju så att om du korrigerar och det inte blir bättre så har du inte bara en, utan två gånger visat att du inte kan göra en korrekt halt och betyget blir ju därefter.

Och som jag hörde för mycket länge sedan:
"I dressyr är det inte den bästa som vinner, det är den som bäst kan dölja sin hästs brister som vinner"
Sen måste ju hästen förstås ha några bra sidor också, som man inte behöver dölja :)

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 329
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·
Islandshäst Jag köpte min första islänning förra sommaren, och jag börjar väl komma hyfsat underfund med honom nu, men det är en sak som jag inte...
Svar
8
· Visningar
3 255
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 432
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023