Mish

Trådstartare
Jag har fri tillgång till korn i stallet där jag står , så skulle vilja börja ge det till min häst
någn som kan berräta om lite + & -
och ungefär hur mkt en häst äter per dag :)

Sv: Kornkross

Kvantitet beror till stor del på vilken typ och storlek hästen är av, och vilket arbete den utför. Korn räknas också som kraftfoder som man normalt kompletterar upp grovfodret med. För att veta mängd är det då smart att ha en hum om vad grovfodret innehåller.

om hästen är stor ( 178 ) och går som dressyr häst och äter annars bara havre?

Kornkross och havre har ungefär samma näringsvärde men tas upp lite olika så du behöver ge samma mängd kornkross som havre men vänj in det långsamt.

Ska du byta ut nuvarande kraftfoder mot korn, eller vill du lägga till kornet till nuvarande foderstat?

Vad och hur mycket äter hästen för närvarande?

jag har en häst på en 175 han äter 2 kg korn om dagen har tränars mellan 45 min till 90 min varanan dag

Är det lämpligt att ge hästar korn?

Svar:

Kornets halt av högvärdigt protein är lägre än havrens. Detsamma gäller halten av fett och fibrer, vilka är viktiga för hästen välbefinnande. Kornet har däremot ett ganska högt innehåll av energi, men denna energi är av ett slag som man vet att hästar inte har särskilt lätt att tillgodogöra sig. Korn bör dessutom krossas för att hästen skall kunna tillgodogöra sig dess näringsinnehåll.

Taget från Kraffts hemsida.

Dessutom bör kornet krossas varje vecka eftersom näringsinnehållet försämras ju längre tid det förvaras.
Korn är inget jag skulle ge till min häst. Finns många MYCKET bättre alternativ.

behövert man blöta korn om man ska utfodra det ?:confused:

min häst äter 2,5 kg havre om dan
3 kg musli blandning
och hö + foderjäst

kan jag ge honom korn också?

behövert man blöta korn om man ska utfodra det ?
Nja, det kan damma en del, så jag hade nog gjort det.

min häst äter 2,5 kg havre om dan
3 kg musli blandning
och hö + foderjäst

kan jag ge honom korn också?
Utöver det kraftfoder du redan ger?:eek:
Vad är det för häst du har som inte håller hullet på den kraftfodergivan?? (Om det nu är därför du vill ge korn...)

Hur mycket hö äter hästen? Vilka näringsvärden har höet?

Kornkross köpt hos Lantmännen kan man förvara ganska länge. Det är inte alls lika känsligt som havrekross.

Nej du behöver inte blöta kornkross. Däremot om det är helt korn måste du stöpa det annars kan inte hästen ta upp näringen.

Du har helt rätt. Vad jag menade var att hästen kan alltså ta upp näringen utan att man blöter. Men givetvis har aldrig jag heller gett dem utan att blöta det först.

till TS:

Inte alla hästar tål korn.
Vissa får utslag eller annan reaktion.
Min häst fick "foderknölar" av korn, då hon inte tålde det.

Personligen tycker jag att korn är ett skitfoder som inte är menat för hästar :angel: och har aldrig sett en häst bli finare på korn, de som ger tunna hästar korn och hoppas på bättre hull. Det är så svårt för hästen att bryta ner och tillgodogöra sig.

Varför ger du redan idag så mycket som 5,5 kg kraftfoder?
Hästen är en grovfoderätare och kan inte tillgodogöra sig hur mycket kraftfoder som helst, för stora mängder kan ställa till det i grovtarmen. Skulle absolut inte vilja att du ger ännu mer än du ger idag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
540
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka