Körning...

F

Falk

Hur påverkas tölten av körning????...Lättare rockard och bara motions pass, alltså ingen hårdträning....Jag kör bara i skritt och trav

Tacksam för svar :)

På vilket sätt skulle det motverka tölten? Stärks inte tölten av travarbete? Det har det iaf gjort på mina hästar........

Har ställt den frågan till två olika islandsinstruktörer och ingen av dem ansåg att det har någon negativ inverkan på tölten.
En av dem sa till mig att: kör du som omväxling ibland, du tränar ju inte tölt genom att köra i trav men du kan ju inte bara träna tölt hela tiden heller. Det lät klokt i mina öron och så har vi gjort och nu har vi rätt bra ordning på gångarterna.

Man utvecklar inte en gångart genom att rida en annan. Men man kan ju stärka hästen så att den klarar allt arbete bättre.

Körning är ett utmärkt sätt att träna traven på. Lätt abete utan tung belastning på ryggen, samma sak som i tömkörning eller longering. Men man slipper att springa efter.

Tja, Hrimnir kördes ju i tölt (och en underbar sådan) på avelsshowen för några år sedan och vi har en pålle på stallet som älskar dra vagn och töltar som en Gud framför den. Sedan är det ju inte alla hästar som töltar BRA framför vagn. Mne lätt körträning är bra för hästen.

/Malin

Men om hela hästen stärks så utvecklas ju gångarterna ;)

Sen ser jag faktiskt inga fördelar med att älta tölt om tölten inte fungerar utan går då hellre tillbaka ett steg eller två till skritt och travarbete :)

På Flyinge som var i mars...töltade Jarl runt med en vagn bakom sig! Såg riktigt läckert ut! :d

Men om hela hästen stärks så utvecklas ju gångarterna
Inte direkt kanske, men indirekt. Hästens förutsättningar förbättras ju om den stärks.

Sen ser jag faktiskt inga fördelar med att älta tölt om tölten inte fungerar utan går då hellre tillbaka ett steg eller två till skritt och travarbete
Att gå tillbaka ett steg eller två är ju alltid bra. Men bakåt beyder inte alltid till trav.

Det finns många orsaker till att tölt inte fungerar, så vad som är rätt varierar från fall till fall. Men många gånger så gäller det faktiskt att rida just tölt, för att fixa just tölten. Fördelen med detta är att man så småningom får en fungerande tölt.

Hästens förutsättningar förbättras ju om den stärks.
Det var precis det jag menade om hela hästen stärks så borde det ju inte vara någon nackdel för tölten....Varför skulle tölten motarbetas av körning??

Varför skulle tölten motarbetas av körning??
Hästen blir framtung när den drar, då den utvecklar påskjut i stället för bärkraft. Den utvecklar påskjut även med en mycket lätt vagn. Och med en tyngre vagn kan den bli enormt framtung.

Att utveckla bärkraft med hjälp av körning, det vet jag inte om någon klarar av faktiskt. Det borde vara mycket svårt och avancerat.

generellt har iallafall kjörning varit jättenyttigt för mitt sto. När jag kjöpte henne var hon inget motiverad till nån ting, men när jag började kjöra henne fikk hon mycket mer vilja, och då blev naturligt även tölten bättre. :)

Är hästen travaktig i tölten, stärker man diagoaneln ytterligare. På så sätt kan det senare bli knepigt att nå tölten på rätt sätt.

Vid passtakt är hästen som oftast kraftigt på framdelen, något som inte blir bättre genom körning.

De hästar som refereras till här, och nu tänker jag tex på Hrimnir. Dessa hade fått lära sig tölten på rätt sätt, och att göra detta med bärkraft. Detta ger då inga kollissioner, vilket lätt skulle kunna bli om hästen inte har lärt sig vad som är vad.

Vid tömkörning för hand, kan man påverka hästens bakben på ett helt annat sätt än vad som sker vid körning.

Drar igång en gammal tråd men kul=) Hur har de gåt Falk med körningen?

Jag körde in mitt 10 åriga isis sto 4 gångare med stark trav och travtaktig tölt om man inte är med när man töltar.

Nu kör jag och tränar och tävlar maraton och i dressyren går hästen verkligen inte på bogarna utan man har en bärig häst på tygeln med bra bakbensarbete.. eller ja målet till de är att hästen ska gå så=)

Min häst har utvecklat mycket bättre/större rygg och bakbensmuskler sedan jag körde in henne samt bogmuskler.
dessa muskler har hjälpt henne i ridningen med att hon idag orkar hålla ihop sig och bära sig mkt bättre.
Detta har i sin tur genererat till att hon orkar hålla takt och form i tölten bättre.
Så trots att jag numera knappt rider/töltar så är tölten bättre idag än när jag tränade och tävlade tölt körningen utvecklar/tränar tölten superbra=)
Galoppen har blivit otroligt mkt bättre, hon klarar av att gå i en mkt kort samlad galopp i form och har fått en bättre trav..
Ja med andra ord alla gångarter har blivit bättre sedan jag körde in henne.

Dock töltar jag aldrig till vagn då hon inte får koppla vagn med tölt då man inte får tölta i dressyrprogrammet när vi tävlar.
Men vet att andra raser med tölt har tävlingar i just töltkörning=)

De vore ju nått för SIF att starta en ny tävlingsgren.. töltkörning fyy så kul=)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
843
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
337
Senast: Cactus
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
321
Senast: Pegasus63
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Valp 2024

Hästrelaterat