Körning och ridhusunderlag

N

Nora

Ni som kör i ridhus, vad har ni för erfarenheter av underlaget då ni kört inne?
Blir det lätt hårt?
Hur åtgärdar ni det då?
Gör ni något för att försöka förhindra det?
Vet ni något material som tål att köras på bättre än nåt annat?
Tips på hur man ska kunna dela på ridhuset med ridekipage med andra önskemål om underlag?

Sv: Körning och ridhusunderlag

Det enda ridhus jag kört i är mitt eget och där har jag inte märkt av att det påverkar underlaget. Iofs är det ingen jättetrafik i mitt hus, varken av ryttare eller kuskar, så underlaget slits ju ganska långsamt där. Vi har packat stenmjöl i botten och sedan några cm sand 0/8 uppepå, underhåller med att sladda (och vattna och salta).

Det som brukar göra att det blir hårt är väl när kornstorleken slits ner och man får mycket "noll". Men jag har svårt att tro att körning sliter mer på underlaget än hoppning?

Men jag har som sagt lite erfarenhet, ska se till att följa tråden! Vilken typ av underlag brukar man föredra vid körning, skiljer det sig mycket från ridning och i så fall varför?

Det som skiljer körning mot ridning är väl främst att vagnen "plattar till" underlaget. Det gör ju inte hästar som rids på samma sätt, de gör ju "gropar" i varje steg...

Med andra ord tänker jag mig att ett underlag som är mer "fluffigt" bör va bra till körning så det inte blir som en platt grusväg.

Jag har den erfarenheten av ridhus och andra ridbanor att de är aledes för mjuka att köra på dvs att vagnen sjunker ner i underlaget och att det blir väldigt tungt att dra vagnen

Min uppfattning är att körekipage gillar det lite hårdare medan ryttare vill ha det djupare. Vi har fått klagomål att underlaget blir så hårt packat när vi haft körträning att dom inte kan harva med fyrhjulingen utan måste köra med traktorn, vilket sägs vara en anledning till att vi inte ska få köra i ridhuset mer än 2 h i veckan. Jag tror dock att detta beror på att vi har just den korta tiden då många blir tvungen att köra samtidigt. Ni som kör i ridhus ensamma, märker ni skillnad efter ett körekipage?

Vad har ni för underlag? :crazy:

Förutom lite hjulspår i sanden (speciellt på kortsidorna om man sladdar runt i högre tempo :angel: ) så märks det knappt nåt. Vi brukar bara jämna till med en sån här sladd sen så är det "perfekt" igen.

sladd2.jpg

Jadu...det var faktiskt ett tag sen jag var in i ridhuset nu..:D Det brukar vara sand och/eller spån som dom lägger in. Jag är ju sån som gillar lite hårdare underlag bättre än den där sandstranden det kan vara i ridhuset ibland...

Liknande trådar

Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
273
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 186
Senast: Rosett
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 956
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka