Körning minishettis

killikill

Trådstartare
Söker sele och vagn till minishettis.

Har kikat lite på zilco sportz selen som drive out säljer. Skulle ju komma till minishettis nästa år.
Är det önödiga pengar att lägga ut och man lika gärna kan ta startselen?

Vagn då? Den minsta minin är runt 76, vill gärna att alla ska kunna ha samma vagn.

Har kikat på cavalettien som jäboruder m.fl. säljer men tycker den verkar lite klen samt liten spårvidd. Är det inte lätt att den välter då?

Annars driveouts vagnar, roslags/tidaholmsvagnarna samt NHS sulkyn har jag också kikat på.

Kommer väl mest köra i skogen men man vet ju aldrig om man blir sugen på tävla när man väl kommer igång.

Helst så billigt som möjligt men har en budget på 15'-20'. Så vad är mest prisvärt? :)

Sv: Körning minishettis

Har nyligen köpt zilcoselen och är frälst! Körde igår och selen blev lerig, var så skönt att bara spola av den under kranen! :D
Däremot tycker jag att bakselen är sådär faktist...

Sen kör vi med en roslagsvagn, den är underbar! Har hört mycket gott om NHS också. Cavalettivagnen är ju mer rejäl än tex globusvagnen, men det är ju som natt och dag om man jämför med roslagsrockarden och NHS.

Jag tycker roslagsvagnen & NHS ser så opropesionerliga ut till minisar :p
Kommer köpa liknade denna till mina nästa år hoppas jag på :)
cart.jpg

Hon som jag köpte min amerikanare av ska ta hem sådana till våren och sälja. Så än finns dom bara i utlandet :p

Jag bryr mig inte så mycket att det ser oproportionerligt bara den är bra för hästen samt skön för mig :)

Någon som har fler tips?

Skönare är nog svårt att hitta! Jag har kört mini med roslagsrockarden och det funkar finfint.

Börjes har en i liknande utformning. På travet är dessa rockarder populära. Trådskaparen kanske ska kolla upp FinnTracks och Chevys/Chevis sortiment? :) En svets och du får vagnen precis som du vill ha den, bara du är duktig på avvägning :)

Angående Roslagsrockarden så älskar jag den, men tycker den är för tung för minishetlands.

Det är en jerald så. Tror inte dom har i miniatyr storlek på travet dock :p men de som säljer kanske kan ta hem :)

Vilken vagn passar då? Och hur mycket bör en vagn väga för att inte vara för tung för en mini?

Vill helst ha en "färdig" vagn att bara montera ihop. Vill slippa svetsa, fixa och dona. Just därför jag hellre väljer en något dyrare vagn som jag antar passar bättre än dom billigare.

Välj inte en globusrockard, det är att kasta pengarna i sjön. Köp hellre en cavalettivagn eller vad dom nu heter. Rejälare!

Då kommer jag nog billigast undan med att försöka fixa sulkyn jag redan har :p Kör mina minisar med en shettis sulky då jag ville ha något lätt till dom :D

Dom har väl i princip samma spårvidd har jag fått för mig? Har dock aldrig varit med om att ens vara påväg att välta under alla år jag sysslat med körning så det är inget jag hade beskymrat mig så mycket över.
Vill du däremot tävla så är ju ingen av dom vagnarna inget att satsa på.

*kl*
Drive Out har nu en billig shettis rockard som är 125 cm i spårvidd. Tycker den ser trevlig ut iaf :)

DSC00484.JPG

DSC00470.JPG

Ja, den ser kanon ut faktist. Man lär ju sitta betydligt mycket bättre i den! Undrar hur lång kusken på bilden är.

Har precis beställt hem den, inte så farligt dyr heller! PLUS att den är 125 i spårvidd så den är godkänd för tävling. En ganska lätt vagn som passar även de små. Min ponny är ca 86 i mkh. :)

Du får lägga upp bild med den och din ponny sedan :D Mina är lite mindre så vågar inte beställa den för ens man vet om den passar :p

Liknande trådar

Körning Min halvblodsunghäst är inkörd och har skött sig som en riktig pärla - så han verkar tycka det är kul. Men vi har aldrig kört med vagn...
Svar
9
· Visningar
4 578
Senast: moiran
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka