• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jojjogalopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 081
J

jojjogalopp

Hej jag kör krossad korn till mina hästar,Nu tog det slut och jag hadde ingen möjlighet att åka ner den dagen men visste att min granne skulle ner så jag fixade att hon handlade åt mig,
Problemet är att hon köppte okrossad korn.
törs jag ge det ??
:confused:

Sv: Korn

nej tyvärr. man ska inte ge okrossat. jag har hört förklaringen till varför för länge sen men kommer inte ihåg den nu, men fixa krossat för säkerhets skull

Du kan ge hel korn om du blötlägger det så kärnan blir mjukare.

Häll på hett vattten och låt stå en timme eller så.

Eller häll på kallt vatten och låt stå ett dygn.

Du kan ge hel korn om du blötlägger det så kärnan blir mjukare.

Häll på hett vattten och låt stå en timme eller så.

Eller häll på kallt vatten och låt stå ett dygn.

oki tack för era svar,Nu får dem det bara för gott när dem kommer in på kvällen som dem två endast promenad rides,
jag är bara rädd att dem kan få kolik.
men jag provar med het vatten
:smirk:

Tänk på att kornet inte får stå för länge uppblött,det börjar att jäsa då.

Du har ingen bondgård el liknande i närheten där du kan fråga bonden om inte han kan krossa kornet åt dig?

när vi gett helt korn så har vi oftast stöpt det, det va förr en väldigt vanlig metod. vi har valt att hälla på kallvatten, på morgonen blöts kvällsgivan osv.

när vi gett kross så har vi köpt och fått det nykrossat en gång i veckan, har även haft egen kross där vi krossade dagligen tidigare.

det som händer om man ger okrossat/icke stöpt korn är att hästen inte kan tillgodogöra sig det. det är för "hårt" så kornen kommer ut hela där bak ;)

Tänk på att kornet inte får stå för länge uppblött,det börjar att jäsa då.

Du har ingen bondgård el liknande i närheten där du kan fråga bonden om inte han kan krossa kornet åt dig?

Jag har löst mitt problem,jag böt min säck till grannen,han tog den så fick jag hans krossade säck.:idea:

KL

Jag tänkte ge min häst lite korn mest för att han ska få något i krubban när de andra får (har mycket bra hö) och han blir ganska het av havre. Min sambo är bonde och har bara helt kort så det är det som gäller. Vad ger kornet för effekter? Blir hästar generellt tjocka av det? Jag ska blöta kornet i hett vatten och låta det stå ca 2-3 timmar, är det ok? Jag ska ge ca 1-3 dl så det är inga stora mängder vi pratar om...

Det handlar om att kärnan är för hård för hästen att tugga sönder. Det är därför man krossar eller stöper korn. Annars gör ju kornet ingen nytta som okrossat/ostöpt...det mesta åker ut där bak osmält.

Skulle ju naturligtvis funka utmärkt men jag tänkte komma undan billigt eftersom jag har korn och havre gratis, morötter och äpple får jag köpa och det blir lite dyrt tycker jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 082
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
872
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 477
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• En tråd om bäddar
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31