Korn som alt. foder?

Nillizan

Trådstartare
Jag funderar på vilket foder som är mest ekonomiskt? Var inne på Granngården och inhandlade lusern, då travaren börjar falla ur igen. Har börjat stödfodra med hö, men han sätts igång med ridning/körningen för några veckor sedan och behöver nu mer energi och även bygga muskler.
Förra året körde jag med betfor, olja, och musli. Men muslin tycker jag är överskattad och tyckte att han blev lite stirrig av det nu i efterhand.
Är mer inne på korn, såg att det fanns krossad korn. Blir hästen lite "rundare" och blir mindre "het" av det?
Ska man blötlägga det krossade kornet eller kan man ge det som det är?
Hans förra ägare föreslog pellets eller korn. Har prövat pellets, men det är ju också en ekonomisk fråga.

Tips & råd!?

Sv: Korn som alt. foder?

Det finns mååånga sorters pellets, det är ju inte ett foderslag utan en struktur, så det känns mycket märkligt och okunnigt att föreslå det som viktuppgångsfoder.

Det blir ungefär som att beställa "läsk" på McDonalds, det kan vara bra att precisera sig lite mer än så... ;)

Vilket pelleterat foder var det du provade?

Korn är känt för att lägga sig på hullet, så det kan kanske vara värt att prova. Krossat korn behöver inte blötas, om det inte är väldigt finkrossat och dammar. Tänk bara på att krossat spannmål härsknar relativt snabbt, så köp inte en hel säck på Granngården om du bara ska ge en häst. Kolla om du kan köpa nykrossat en gång i veckan hos någon bonde isf.
Annars kan man köpa helt korn och stöpa eller blötlägga innan det utfodras.

Havre är annars ett bättre hästfoder generellt, speciellt om det krävs större mängder. Detta pga havrens lägre stärkelsehalt.

Antar att hästen går på bete eftersom du skriver att du stödfodrar med hö? Har du analys på höet annars?

Han går på bete fortfarande, men ser nu sen sambon började rida/köra honom att han faller ur. Han känns även lite seg. Så jag började stödfodra med hö, börjar se lite bättring.
Väntar på svar från analysen.

När det gäller pellets så provade jag groov, kommer inte ihåg vilket nummer. Men det blev ju så kostsamt när man fodrar med lusern också. Förra årets skörd var lite proteinfattigt. I år har ju vi gödslat vallen med grisskit och det tog sprätt på gräset och höet blev grönt och fint. Hoppas det är lika fint på papperet.

En säck korn kostade 66 kronor, kan ju prova och se hur det fungerar.

Jag ger min häst kokat korn, det håller honom fin i hullet och han ÄLSKAR det verkligen. Har det och havre i hans foderstat, jag har lärt mig att hästar har svårt att ta upp det bra som finns i kornet utan havre och då kan det bli dött lopp sas.

Kornet genomgår inte någon magisk förändring för att det råkar ligga havre i samma hink...;)

Däremot så fick man alltid lära sig "förr" att aldrig ge korn som enda kraftfoder, troligen pga att hästarna då fick brist på proteinet lysin. Detta protein är speciellt viktigt för unga hästar, så tanken är jättegod i det avseendet.

MEN, foderkulturen så kanske lite annorlunda ut för 30-40 år sedan. Åtminstone inbillar jag mig det efter att genom åren ha plöjt igenom måååånga olika slags böcker i hästlära, många från bibliotek som inte uppgraderat bokbeståndet sedan 1965, typ...:D
I dessa böcker anges ofta att en lämplig foderstat för en ridhäst kan bestå av 5 kg hö och 3-4 kg havre, och DÅ blir det ju såklart stort genomslag om man byter ut all havre mot korn.

Nuförtiden är ju kraftfodergivorna ofta betydligt blygsammare, och många hästar får större andel grovfoder. Ger man då ett halvkilo korn så är det inte hela världen, det påverkar ju inte totalfoderstaten så mycket.

Så det är inget absolut krav att blanda kornet med havre, bara man vet varför man gör det och hur man planerat hästens foderstat i övrigt.

Ang lysinet, så är jag lite fascinerad över just att det 'skriks' om man ger enbart korn som kraftfoder, men inte om man inte ger kraftfoder alls. Och det blir liksom samma lika resultat lysinmässigt.

Till TS - jag har gett korn som enda kraftfoder (till vuxen häst) helt enkelt eftersom det passade med grovfoder och hästen gillar korn. Kunde värdemässigt lika gärna gett havre, men det ger negativa bieffekter på just den hästen :devil:

MIN erfarenhet är att förutom Krafft Rehab som är 'magiskt' på något vis, så de blir varken mer eller mindre runda på 10 MJ och 100 gr SRP från ditt eller 10 MJ och 100 gr SRP från datt.

Dvs det går inte att säga att de blir rundare på korn än på något med samma värden. Däremot så hästar som reagerar negativt temperamentsmässigt kan fungera bättre på korn.

Korn, betfor och liknande rena varor blir iaf här lika dyrt som att köpa ett färdigfoder

Ang lysinet, så är jag lite fascinerad över just att det 'skriks' om man ger enbart korn som kraftfoder, men inte om man inte ger kraftfoder alls. Och det blir liksom samma lika resultat lysinmässigt.

Precis... ;)

Samma sak när man fodrar med kli, ett par matskedar ren foderkalk "ska" man ge då, även om man bara ger ett par dl kli och oavsett vad man ger i övrigt eller grovfodrets värden.

Eller det lite modernare fenomenet, ge 3 dl av ett "färdigfoder" så får hästen i sig allt den behöver.

Det är många som fodra på ett visst sätt för att de "har hört", "lärt sig" eller "alltid gjort så".

Ibland kan det vara bra att ta reda på varför man "ska" fodra på ett visst sätt.

Jag har också gett bara korn men övergick sedan till blandning av havre och korn av ngn anledning. Men det var innan jag visste mer om utfodring. Därmed inte sagt att det är ngt fel på korn.

Men jag vet inte om jag håller med dig om detta med att det blir samma sak.
Om du bara ger korn så kommer en del av aminosyrorna att bli som ett överskott och kvävet i dem kommer att utsöndras. Under förutsättning att du inte tillför extra lysin.

Men om du inte ger ngt kraftfoder alls så blir aminosyrebalansen förhoppningsvis bättre och du kommer undan detta med kväveöverskottet. Sedan kan hästen klart få proteinbrist om grovfodret inte innehåller tilläckligt mkt proteiner.

Men på ngt sätt så kan jag tycka att det blir onödigt, kanske. I alla fall om du har en svårfödd häst som behöver bygga upp muskler och få energi.

Nja, beror helt på ang grovfoder. Förenklat så grovfoder med hög proteinhalt innehåller oftast tillräckligt med lysin, men lågt protein är värre.

Men det jag menar, att om hästen äter 12 kg grovfoder så skriker ingen om 'lysinbrist'. Äter hästen 12 kg grovfoder och 2 kg korn som enda kraftfoder skriker folk, för man 'kan inte ge korn som enda kraftfoder'.

Och den får ju inte i sig MINDRE lysin på 12 kg grovf + 1 kg korn än på bara 12 kg grovfoder. Men folk skriker inte om det inte ges kraftfoder alls, men däremot om det ges bara korn som kraftfoder. Helt ologiskt..

(Däremot med unghästar så måste de ha kraftfoder ger jag hellre något med mer lysin i, de har ett högre behov)

Jag har också gett bara korn men övergick sedan till blandning av havre och korn av ngn anledning. Men det var innan jag visste mer om utfodring. Därmed inte sagt att det är ngt fel på korn.

Men jag vet inte om jag håller med dig om detta med att det blir samma sak.
Om du bara ger korn så kommer en del av aminosyrorna att bli som ett överskott och kvävet i dem kommer att utsöndras. Under förutsättning att du inte tillför extra lysin.

Men om du inte ger ngt kraftfoder alls så blir aminosyrebalansen förhoppningsvis bättre och du kommer undan detta med kväveöverskottet. Sedan kan hästen klart få proteinbrist om grovfodret inte innehåller tilläckligt mkt proteiner.

Men på ngt sätt så kan jag tycka att det blir onödigt, kanske. I alla fall om du har en svårfödd häst som behöver bygga upp muskler och få energi.

Jo absolut, men de flesta har inte ens koll på t ex att proteinhalt och vad för grässort som ingår i grovfodret påverkar mängden lysin. Utan det blir ett gravt feltänk, där 'bara grovfoder = naturligt och bra, ingen säger ngt', med 'grovfoder + korn = dåligt för man ska inte ge bara korn'.

Okej om man tyckt 'du, vad har du för grovfoder till det kornet, blir det verkligen lämpligt?', men än har det aldrig inträffat.

T ex när fbl fick enbart korn, så fick han 0,8 kg korn (=2 liter, därav udda siffra), och 15 kilo (minst) grovfoder med en SRP/MJ-kvot på över 9.5. Och han är vuxen. Så där var det ju ingen fara alls, men det brydde sig ingen så att säga om att ta reda på.

Ska man veta var man är ang lysinet måste man ju som med allt annat räkna, vilket de flesta inte gör, utan de räknar i bästa fall på MJ, SRP, Ca, P, Mg och selen. Och tittar isolerat på de siffrorna.

Det är så där bra och utförligt man svarar med en 2åring som man försöker få i frukost i knäet... :p

Nej jag menar inte att havren gör något, jag borde ha skrivit att jag upplevt och lärt mig som så att korn kan bli verkningslöst för att hålla hull etc utan något mer som balanserar upp, har faktiskt aldrig heller sett en häst bara äta kornkross eller korn så det kanske ligger något i det? Minns nu inte om det har med stärkelse att göra.

Nej, korn är inte värdelöst på egen hand. Det ger lika mycket MJ och SRP på egen hand som det ger om de har sällskap i hinken.

Däremot innehåller korn mer stärkelse än havre t ex.

Värdelöst har jag väl inte påstått? Men jag har aldrig upplevt att korn på egen hand faktiskt gjort någon skillnad när man använt det. Egna erfarenheter och inget vetenskapligt som jag kan visa, men det är iallafall min erfarenhet.

Okej, då är jag med. Frågan är hur du använt kornet?

Jag har ju experimenterat på lite olika hästar med olika foder.

Och det gäller ju om man ska få ett rättvist svar se till att det blir helt jämförbart.

Om hästen får 100 MJ och 600 gr SRP, och jag lägger på ett kilo korn, så kan jag inte jämföra det med att lägga på ett kilo Krafft PLuss Grön t ex. För det blir helt olika MJ och SRP i de två ex.

Men, om man saknar X MJ och Y SRP, och lägger på exakt det med korn, havre eller annat foder så FÖRUTOM med Krafft Rehab, så har skillnaden varit noll. Samma MJ och samma SRP ger samma resultat oavsett källa.

Däremot så kan t ex en högre kvot utan att höja MJ göra underverk för en del hästar, och om man då - medvetet eller ej - höjer den genom 1 kg färdigfoder eller en blandning av färdigfoder och korn, men inte med korn - så kommer blandningen ge bättre effekt. Men enbart för man la till en högre kvot. Hängde du med?

Nej inte en meter, jag har knappt gått i skolan och när det blir konstiga bokstäver och siffror är jag lost :D Men jag gav som sagt bara min egen erfarenhet, det finns inget vetenskapligt jag kan visa etc.

Då är antagligen skillnaden att du lagt till olika mkt energi och protein i de olika varianterna. Dvs för de hästar du provar på har kornets värden inte själv räckt till, men när det fått hjälp på traven har du uppnått det som behövdes.

Dvs det inte fel uppfattat att ensamt korn inte gav tillräcklig effekt, men det är eg inte 'kornets fel', utan korn var inte tillräckligt för att täcka det som saknades =)

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 454
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 208
B
Foder & Strö Hejsan! jag och min syster har ett stort problem och vi är taksamma för alla svar. Det är nämligen dags att köpa foder snart och...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 661
S
Foder & Strö Hej. Jag måste fråga, ja har en häst som blir stirrig av havre vi bestämmde oss för att ge honom korn istället och han blev genast...
Svar
18
· Visningar
1 182
Senast: Sanna4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama