korn och betfor lr. färdigfoder?

J

janniehansson

Idagsläget får mina hästar lusern och hippo bas basic men jag funderar på om de får i sig tillräckligt med mineraler samt om de behöver lusern när de har fint grovfoder?

Funderar på att byta till korn och betfor samt mineraler. Korn för protein och betfor för magens skull då två av dem är ganska känsliga.

Sv: korn och betfor lr. färdigfoder?

Jag skulle inte välja korn. Särskilt inte om du är ute efter protein och har hästar som är lite känsliga i magen. Stärkelsen i korn är relativt svårsmält och det är därför större risk att den orsakar tarmstörningar än tex stärkelsen i havre. Har man känsliga hästar är det ju att föredra att undvika stärkelse öht.

Lusern är ett bättre val isf.

Tack för ditt svar:)

tänkte till lägga att så länge de får betfor så har det inte varit några problem med magarna på de.

De har ist. fri tillgång till grovfoder och jag tycker att det känns meningslöst att ge lusern när de tillgodogör sig grovfodret. Jag har fått lära mig att lusern är endast för hästar som behöver gå upp i vikt. Jag tycker det verkar som att när de får lusern på kvällen så äter de inte lika mycket grovfoder för att de redan är "mätta" Rätta mej om jag har fel men det är min teori iaf.

Lucern är ett grovfoder, så det känns helt logiskt att får dom mera lucern väljer dom att äta mindre hö.
Lucern är ett utmärkt fodermedel då det är proteinrikt och fortfarande snällt mot hästen då det är ett grovfoder. Så det kan ges till alla hästar som behöver mera protein(sen finns det ju olika varianter av lucern, till en fånghäst väljer man gärna den som är mellas fri osv.)

Det är omöjligt att råda om man inte har en aning om värdena på ditt grovfodret och ungerfär hur mycket hästen äter.

Tack för ditt svar:)

tänkte till lägga att så länge de får betfor så har det inte varit några problem med magarna på de.

De har ist. fri tillgång till grovfoder och jag tycker att det känns meningslöst att ge lusern när de tillgodogör sig grovfodret. Jag har fått lära mig att lusern är endast för hästar som behöver gå upp i vikt. Jag tycker det verkar som att när de får lusern på kvällen så äter de inte lika mycket grovfoder för att de redan är "mätta" Rätta mej om jag har fel men det är min teori iaf.

Lucern är utmärkt för hästar där grovfodret innehåller fö lite protein och det behöver du en analys för att veta. Går inte att råda dig utan för det blir ändå bara gissningar.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
982
Senast: Red_Chili
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 312
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka