korn(kron?) jäst

squarepants

Trådstartare
är det någon här som ger korn(kron? :smirk: ) jäst orginal (vanlig bakjäst) till sina hästar som b-vitamin tillskott?
vi ger det till våra, en arab och ett halvblod, och dom är väldigt fina i pälsen och halvblodet är piggare och blankare i pälsen under fällningsperioderna. och det är grymt mycke billigare än dom flesta b-vitamin tillskott ifrån tex hippo, det blir endast 1kr om dagen/häst om man ger ett pkt.

vad tycker ni om det, om ni ger?

Sv: korn(kron?) jäst

squarepants skrev:
är det någon här som ger korn(kron? :smirk: ) jäst orginal (vanlig bakjäst) till sina hästar som b-vitamin tillskott?
vi ger det till våra, en arab och ett halvblod, och dom är väldigt fina i pälsen och halvblodet är piggare och blankare i pälsen under fällningsperioderna. och det är grymt mycke billigare än dom flesta b-vitamin tillskott ifrån tex hippo, det blir endast 1kr om dagen/häst om man ger ett pkt.

vad tycker ni om det, om ni ger?

I foderjästen är svamparna döda, just för att det inte ska vara en jäsprocess i hästens mage. I bakjästen är svamparna levande. Därför skulle jag aldrig ens fundera på att ge mitt sto bakjäst!
Bakjäst är till för att bakas med. Köp hellre b-vitamin avsedd för häst, då vet du vad dina hästar får i dig.
Prova och sök i forumet så finns fler svar.

/Sanna

Jag vet en som ger sin häst ett paket i 5 dagar och sedan slutar. Detta gör hon vår och höst. Men inte jämt.

Jag har tidigare gett mina hästar kron jäst. Men de fick ca 10gram per dag, inte så stor mängd så det blir någon jäs process som hästen märker av. De fick det som B-vitamin tillskott på vår och höst. Tror jag fick tipset på någon foder rådgivnings kurs.

detta undrar jag med, gammal tråd. men såg at den fanns;)

Det är mer än du som ger vanlig bakjäst även jag ger det till mina, framförallt för det gör en väldig skillnad på hovkvaliten på hästarna, och upptäckte även en positiv effekt på valackens problemmage.

Han var ofta lös, men nästan inte alls efter vi börjat ge bakjästen, det konstiga är att ge vi honom foderjäst blir han istället lös i magen.

Mvh
Camilla

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka