Korn kontra havre...

S

Stall Eliza

Tjenixen!
Har liksom så många andra funderingar kring vad jag ska utfodra min gamla häst med. Hon är en snart 24-årig f.d travare med ALLA nerver utanpå kroppen. Det här med havre har alltid varit en svår balansgång, eftersom hon så lätt flippar ur om havremängden blir för hög. Nu har någon tipsat mig om att havren kan ersättas av kornkross, vilken påstås ha en lätt lugnande effekt på heta hästar. Stämmer detta, och hur stor ska dagsgivan i så fall vara? I övrigt äter hon c:a 1-1½ kg Betfor, mineraler, 9-10kg hö + halm. Är det något annat man bör vara uppmärksam på i och med att hon börjar bli till åren kommen? Tycker att det här är jättesvårt och vore därför tacksam för tips.

Har också en 5 år gammal shetlandsponny, som har drabbats av kolik 2 gånger. En gång nu i vintras. Hur ska man tänka angående henne när nu utesäsongen närmar sig med stormsteg? Hon och travaren delar dessutom hage... När vi ändå är inne på det här med foder så kanske ni kan ge mig lite respons angående hennes dagsgiva också. 1dl ponny krafft, 2kg hö + halm. Kan man ge henne lite korn också? I så fall hur mycket?

Tack på förhand! /Jennie

Sv: Korn kontra havre...

Korn och havre är egentligen direkt utbytbara mot varandra vad gäller Mj och smbrp. Havre innehåller mer fett och fibrer medans korn innehåller mer stärkelse. Det skiljer sig även åt hur hästen bryter ner de olika spannmålen. Stärkelsen i havre bryts till största delen ner i tunntarmen medans nedbrytningen för kornet sker i grovtarmen. Ett byte från havre till korn ska ske långsamt så att tarmfloran hinner med att anpasssa sig. Kornkross har en kort hållbarhet så ofta är det bättre att köpa helt korn och hälla kokande vatten över eller låta det ligga i blöt 12-24 timmar innan det ges till hästen.

Hur mycket du ska ge beror på många faktorer... Grovfodrets innehåll, övriga fodermedels innehåll, hästens arbete osv. Samma sak gäller för shettisen, men jag tycker du ska öka grovfodergivan till den lille! 2 kg är som en piss i havet... Skippa ponnykraften och ge minst 1 kg hö till istället! Bäst är ju om du kan analysera ditt grovfoder så att båda hästarna kan få en bra balanserad foderstat framöver.
//marti

Tänkte lite på din shettis när jag tog in min... Dricker den ordentligt? Det kan annars vara en bidragande orsak till kolik. Min shettis slickar aldrig på sin saltsten så hon får 1 tsk grovt salt i maten varje dag just för att hon ska bli törstig och dricka mer.
//marti

det man bör var uppmärksam på med äldre hästar är främst proteinbehovet, så att det blir tillgodosett.
ex så kan man ge äldre hästar krafft nya groov. (kom ihåg att det är bra att blötlägga pelletsen då den sväller väldigt mkt!)
krafft har även ett färdigfoder som heter rehab, som de även rekomenderar till äldre hästar då de har en högre proteinhalt, men inte så hög energihalt. (om jag minns rätt, men du kan ju kika in på kraffts hemsida å kolla själv)
annars så kan jag rekomendera kraffts luzern mix av hackat strå och kanske lite kross havre..? jag bytte från vanlig havre till krosshavre till min gamling förut, då han inte kunde tugga sönder den hela havren längre. det sägs ju även att krosshavre inte ska vara lika energigivande som helhavre.
har haft ett vbl sto som oxå fått krosshavre, å det funkade hon bra på! å då var hon en väääldigt nervig dam.. :)
ja, hoppas du fått nån hjälp av min flum text.. :D
:banana:

Har haft en väldigt svårfödd ponny kat C som dessutom var ett energiknippe. Vi tränade ganska hårt o då krävdes det lite energi att ta av dock var det svårt att bli av med trampandet o nerverna.
Jag fodrade under vinterhalvåret med ca 15 kg hö (fri tillgång i princip) 1 kg havre 1 kg korn 0,5 kg Derby-pellets (Vitafor) betför Soja o linfrö.
På sommaren hade dom stort sommarbete och tog då in varje dag för att ge kraftfoder: betfor 1kg havre 0,5 kg Hippo ponny eller Edel häst (motsvarar Krafft ponny o Krafft grund).
Om jag tog bort havren blev ponnyn lugnare. Kornet höll hullet bättre liksom soja o derby.
Ska man byta havre mot korn så tycker jag man ska annalysera höt. Korn innehåller mkt fosfor och kan göra att kalcium-fosfor balansen rubbas. Kolla så du inte ger för mkt fosfor alt ge foderkalk för att balansera upp

Mitt halvblod som jag har nu äter knappt hälften av ponnyns giva. Får nu 9,5 kg hö, 1,5 kg Groov, 0,5 kg havre betfor, mineraler. Hon är dräktig, o äter i normala fall endast ca 1,5kg havre o betfor.

Förutom att byta ut en del av havren mot havrefritt kraftfoder så kan du prova att ta bort betforn och ev lägga till lite olja i stället.

Har märkt på en del hästar, speciellt ston med lite temperament, att de blir betydligt stabilare om de får en foderstat utan betfor (kan ha med sockerhalten att göra).

Olja är rent fett, och brukar göra att hästen lägger på hullet utan att det sätter sig "på huvudet". Har använt det på svårfödda fullblod med bra resultat.

Tänk på att göra alla foderförändringar gradvis. Olja ger man i små mängder.

Tycker också du ska skippa kraftfodret till shetlandsponnyn och ge mera hö istället, det är bättre för fodersmältningen - tänk på att hästar är grovfoderomvandlare.

Shettisen äter mycket och gärna, vilket gör att hon lätt blir alldeles för rund om magen. Får hon mer än 2kg per dag så är hon snart lika bred som hon är hög, vilket hon är på god väg att bli redan nu. Det var faktiskt djursjukhuset i Skara som rekommenderade 2kg/dygn + halm som fodergiva. Sedan går det inte att komma ifrån att när hennes hö är uppätet så snyltar hon på travarens hö...
Det där med helt korn uppblött med vatten var smart. Tack för den idén!!!

Har faktiskt reagerat på att shettisen dricker lite dåligt, men inte vetat vad jag ska göra åt det. Är det "vanligt" grovsalt du ger din häst, eller är det också någon specialvariant???

Ska ta och göra ett litet besök på kraffts hemsida. Inte minst för att läsa på lite om det här luzern som så många verkar utfodra sina hästar med. Tack för tipset!
Däremot så har hon fått krossad havre under hela hennes tid i min ägo. Av någon anledning så har hon aldrig klarat av den hela havren. Faktum är dock att hon blir hispig även av den krossade varianten, så även den har fått utfodras med viss försiktighet.

Det är oerhört kul och lärorikt att ta del av era erfarenheter. Känns bra att ha något att jämföra med så att man inte går fullständigt vilse i den stora foderdjungeln...

På tal om något helt annat som egentligen hör hemma i en annan "tråd". Hur tränar man upp balansen på en shettis? Hon körs med rockard för det mesta, då vi inte har hittat någon som kan rida henne...

Hej!
Du har fått många svar men jag känner att jag vill trycka på en sak som några redan sagt.
Om du inte har analys på ditt hö så är det svårt att göra en foderstat och ge specifika råd. Ditt hö kanske innehåller mycket energi men lite protein, eller tvärtom. Nu är det kanske inte så lönsamt att göra en analys när det snart är sommar, men till hösten råder jag dig varmt att göra det.
Lycka till!
W

Stall Eliza skrev:
Har faktiskt reagerat på att shettisen dricker lite dåligt, men inte vetat vad jag ska göra åt det. Är det "vanligt" grovsalt du ger din häst, eller är det också någon specialvariant???
Det finns särskilt "hästsalt" att köpa men det ligger på 10-kg säckar.. Jag köper vanligt grovt salt utan jod i livsmedelsbutiken.

Jag tycker fortfarande att två kg är för lite! MINSTA giva är visserligen bara 1 kg ts/100 kg häst men hästar mår så mycket bättre på 1,5-2 kg ts/100 kg häst. Nu vet jag inte vad din shettis väger men säg 200 kg, i så fall är MINIMUM 2,4 kg hö/halm. Sen spelar ju näringsinnehållet roll också. Räknat på 2 kg så ska ditt hö innehålla ca 90 gr smbrp/kg för att shettisens behov av protein ska tillgodoses... 200 kg shettis kräver ca 30 Mj och 180 smbrp för att tillfredställa sitt grundbehov dvs bara leva...

Vill du mer räknehjälp får du PM:a
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka