Korn förgiftning

S

Skorpan

Jag har hört att om en häst får korn som ända kraftfoder så akn den bli förgiftadad av det. Är det sant? Är det vanligt? Vad är det som händer? Hade aldrig hört talas om det innan och jag tkr det låter lite skumt!:confused:

Sv: Korn förgiftning

Hejsan, jag vet inte hur det är med kornförgiftning,men jag vet att man skall ge iaf i mitt fall, dubbelt så mnycket havre som korn. Varför vet jag dock inte.

Men korn är ganska kaftigt det vet jag iaf.

Hoppas att någon annan kan svara på din fråga!

Hejsan, jag vet inte hur det är med kornförgiftning,men jag vet att man skall ge iaf i mitt fall, dubbelt så mnycket havre som korn. Varför vet jag dock inte.

Men korn är ganska kaftigt det vet jag iaf.

Hoppas att någon annan kan svara på din fråga!

Men om man inte ger sin häst havre då? kan man då kombinera och ge dubbelt så mycket av något annat foder? tex vilket? :)

Jag har aldrig hört något hållbart argument för kornförgiftning.

Korn och havre har snarlika näringsvärden.

varför ska du fodra bara med korn då? det finns jättemånga bra foder som inte innehåller havre eller melass, om nu din häst inte tål detta. jag har haft ett tunt fullblod och jag kokade helt korn i ca 3 timmar innan jag gav honom detta. (ett gammalt proffs tips jag fått) funkar kanon om du vill få upp din häst i vikt.

Hej!

Hur det är med förgiftning vet jag inte, men jag har själv sett ett samband mellan mugg och korn, på min häst. Men det är nog den enda hästen jag vet som inte kan äta korn.. Trist, för hon fuunkade jättebra på korn utöver muggen..:-(

/ Lavinia

En skröna. Finns mängder med trådar i ämnet korn som kraftfoder till häst, sök så hittar du även förklaringar till vad skrönan kommer ifrån och varför den inte är sann.

Fodrar själv min häst med enbart korn, krossad, sen 7 år tillbaka och ingen förgiftning så långt ögat når.

Korn är det av våra vanliga fodersädesslag som är mest svårsmält för hästen. Dvs en stor del av kornets stärkelse kommer osmält ner i grovtarmen. Om en för stor mängd hamnar där kommer sjukdomsalstrande bakterier att växa till. Så kan t ex fång uppstå.

Kan väl jämställas med förgiftning på sätt o vis.
Det har inget att göra med om man fodrar med bara korn eller en blandning utan just med hur mkt stärkelse som kommer ner osmält. HH

Vet det men orkade inte förklara det ytterligare en gång då det redan står massor om detta i andra trådar och hänvisade därför dit, där bla det du skriver står. Det handlar främst om dålig tillvänjning och vid stora korngivor. Och frågan var ju främst vid enbart korn som kraftfoder och det har ju inget med det att göra, som du sa. Korn funkar till syvende och sist som ett utmärkt kraftfoder till häst som de allra flesta klarar perfekt, på samma sätt som de flesta klarar havre men inte alla...

varför ska du fodra bara med korn då? det finns jättemånga bra foder som inte innehåller havre eller melass, om nu din häst inte tål detta. jag har haft ett tunt fullblod och jag kokade helt korn i ca 3 timmar innan jag gav honom detta. (ett gammalt proffs tips jag fått) funkar kanon om du vill få upp din häst i vikt.

Koka i tre timmar! :confused:

Jag häller på en skvätt kokande vatten på morgonen så att allt korn blir blött och sedan låter jag det stå till kvällen. Då är kornen mjuka och tuggbara. Det räcker med det.

Tack så mkt för alla svar. Finns det några mer tips om vad man kan ge ist för Korn eller havre?
Koka korn? Låter bra, men hur fungerar det?

Koka i tre timmar! :confused:

Jag häller på en skvätt kokande vatten på morgonen så att allt korn blir blött och sedan låter jag det stå till kvällen. Då är kornen mjuka och tuggbara. Det räcker med det.

Kokande vatten???? Enligt min veterinär räcker det med att ha en skvätt "vanligt" vatten i kornet. Detta för att undvika foderstrupsförstoppning.
Läste tidigare i tråden att korn o havre var likvärdigt. Håller inte riktigt med.
Havren ger energi och ork.
Kornet ger hullet eftersom det innehåller mycket fett.

Ber om ursäkt att jag inte ställde min källa mot väggen och frågade ut personen om sina uttalanden om korn och havre! Fick ivf rådet att ligga kvar på min havre mängd men öka kornet när mitt sto började falla ur.
Hittade följande på alltomhastar.se:

Fett
Den energirikaste ämnesgruppen i foder är fett. Det innehåller ungefär dubbelt så mycket energi per kg som kolhydrater och protein. Traditionellt hästfoder innehåller relativt lite fett, men under senare år har man börjat prova att ge framför allt hästar med högt energibehov rent fett i form av olja. Havre är fettrikast av våra svenska spannmålsslag, men kornet innehåller mer energi för hästen på grund av sitt lägre fiberinnehåll.

Hur mycket energi innehåller foder?
Om man eldar upp foder och mäter hur mycket energi man får ut, skiljer det väldigt lite mellan de olika foderslagen. Denna energi kallas bruttoenergi. Hö, halm och korn innehåller i princip lika mycket bruttoenergi, medan havre innehåller något mer tack vare sin högre fetthal. Hästen kan emellertid inte utnyttja all bruttoenergi. Den del av energin som hästen kan tillgodogöra sig uttrycks på lite olika sätt i olika länder.

"Min" källa på nätet (www.hippocampus.slu.se) påstår

"Korn är något energirikare än t ex havre och innehåller mer stärkelse och mindre fett än havre." Detta påstående belägger du själv i ditt andra inlägg, som alltså går emot ditt första.

Tittar man på tabellvärden för dessa bägge sädesslag så är det som sagt m e m identiska näringsvärden, om man inte jämför med högfettshavre. För den normala hobbyhästen och dennes kraftfodergiva är skillnaden inget jag personligen tar med vid foderstatsberäkning.

Fett ger energi (som mäts i mj), energi som inte utnyttjas blir fett på hästen/människan/hunden eller vad det nu är för varelse vi fodrar. Visst diskuteras det mycket att t ex olja ger lugn energi, men jag har räknat foderstater åt tävlingshästar som fått olja, och som definitivt gått i taket när man lagt på olja, och som taggat ner när man bytt olja mot t ex pellets men behållt energimängden som man ursprungligen fått av oljan. Det finns alla sorter i Vår Herres hage.

Något som diskuteras flitigt är varför havreheta hästar bli havreheta (vi har en hemma som inte kan äta havre, men som mycket väl tål samma mängd energi i t ex olja eller ökning på annat foder), och därom tvistar fortfarande de lärda.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 781
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
1 123
Senast: hastflicka
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka