Körlicens?

L

linneaforss

vad behöver man för körlicens för att tävla körning? vad för nån? och hur tar man det?
Måste man ha det?

Sv: Körlicens?

Du måste ta grönt kort, sen köper du licens för att få tävla. Fanns nyss en tråd om detta...

Kolla med någon ridklubb..dom brukar ha kursen med jämna mellanrum.

Fast är det inte samma gröna kort som gäller för ridning som körning? Det finns väl inte ett speciellt grönt kort för körningen?

Jag fick göra ridprov... eller egentligen inte. Min ridlärare intygade bara att jag kunde rida:smirk:

Jag gjorde inte heller ridprovet...:angel: men han som godkände mig vet mycket väl vem jag är och vad jag jobbat med...så vi var båda överens om att de inte var nödvändigt.

joo...vad är det egentligen man ska kunna för att bli godkänd?

Jag frågade faktiskt de..för jag menade på att jag inte känner någon av hästarna på den anläggningen jag tog grönt kort på...& då sa han att det är typ...skritt/trav/galopp..du ska visa att du har kontroll på hästen ungefär...inget märkvärdigt alls.

Ridprov? Det har jag inget som helst minne av från när jag tog grönt kort. Nu var det i och för väääldigt länge sen, så jag kanske helt enkelt har förträngt det... ;)

Jag tror inte det var obligatoriskt när man införde Gröntkort utan de har kommit till "på senare år"

Okej...ett sånt prov borde man ju i alla fall ha klarat av till och med då!! I sånna fall måste man inte vara speciellt duktig för att få tävla?

Jag gick in på förbundets hemsida och letade upp om grönt kort. Här kan man läsa:

http://www2.ridsport.se/files/{24432362-490F-4458-B76C-7A41412DF839}.pdf

Nu ska jag gå tillbaks och läsa om licenser! :)

Och nu har jag läst färdigt! Jag kunde inte hitta något om en speciell körlicens, så jag tolkar det som att om jag redan har tex en seniorlicens eftersom jag tävlar i hoppning så kan jag använda den till körtävlingar också?

Man borde ju inte behöva rida upp för att ta "körlicens" lr?

Nej, licensen handlar bara om att betala in pengar, inget annat. Det är gröna kortet som är ett teoretiskt prov.

Ja, grönt kort är grönt kort, o licens är licens även om det är voltige eller dressyr. Tävla på! Det enda som skiljer är att du behöver inte rida upp om du ska tävla körning.

/jenny

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka