L

linneaforss

Vad ska man ha för bett när man kör dressyr....Ska man lr kan man ha ett starkare bett på shettis än vanligt tränsbett?
Alla stora hästar har ju skarpa bett i dressyren? Kan man även ha något liknande på Shettis....kanske inte just ett sånt. Men vad använder ni? :eek:

Sv: Körbett?

Jag tycker man ska ett bett som passar hästen.
Går den bra på vanligt tränsbett använd det då.
Alla stora hästar har inte skarpa bett i dressyren.

Okej....nej men de flesta har ju skarpare bett än vanliga körbett....va kan man ha för annat bett till shettis?

Jag tror också man får gå på vilket som passar ponnyn bäst...tidigare har jag alltid kört med vanligt tredelat bett, men nu har ponnyn varit utlånad 1år och har tävlat i trav..han har blivit lite mer okänslig i munnen + att han är pigg som ett as..så i dagsläget körs han på ett sk. "Hissringsbett" (kolla hur de ser ut på Globus hemsida..under Hissbett)

Okej ....men jag har en shettis som jag vill ska bli lite känsligare... Hon är lite okännslig och hård i munnen när man ska göra halt och rygga. Vad tycker ni ja ska skaffa för bett?
Hon har också gått trav.

Det finns små söta ponny körbett på shettisshoppen.
Jag tycker gott man kan köra på stångbett om hästen funkar på det, det är ju handen som avgör. Du har även lite valmöjligheter var du sätter tömmen och hur hårt du spänner kedjan.

Det kan vara en fördel för travponnyer/hästar att få ett stångbett på sig och "lär" sig söka sig ner istället för upp när man tar i bettet. Vill man kan man sen gå över till mildare bett, eller byta lite. Hästen ska ju få bästa möjliga chans att visa sin bästa sida på dressyrbanan, därför väljer jag stångbett på min häst. Jag väljer stångbett av säkerhetsskäl med.

/jenny

Okej...så du tycker att jag ska testa ett tvångbett? Hon har inga problem att söka sig ner i form i skritten...men Traven blir det lite svårare...hon drar inte men jag har svårt att göra bra halter och ryggningar...då hon kan bli lite hård i munnen, vad är det för adress till shettisshopen?

Testa kan man alltid göra. Sen om det passar er eller inte är svårt att avgöra.

Egentligen är det nog mer dressyrträning för tränare du behöver och inte ett stångbett. Du ska ändå inte dra tillbaka hästen utan du ska rygga och stanna via rösten. Drar du får du en motvillig ryggning med sänkt rygg, högt huvud.

http://home7.swipnet.se/~w-79895/shop.htm

/j

men det är väll jätte svårt att lära dem att backa på kommando? Hon höjer inte huvet utan backar bara snett och motvilligt..halterna brukar gå bra....

Nej, det är inte jättesvårt :)

Börja från marken så ska du se att det går jättelätt. Man kan även ha medhjälpare med som trycker mellan bröstebenen och ger direkt eftergift när hästen antyder bakåt, medans kusken säger back och håller tömmarna.

Min var inte alls backad när jag fick henne, men däremot var hon tränad helt enligt parelli, och då sitter backen som en smäck både genom röst och grimskaft/kroppsspråk. Så det är ett hett tips.

Och visst tar jag i tömmen ibland, men det är när hon är ouppmärksam bara och behöver förstärkning. Det här med ryggningen har lossnat sista månaderna kan jag säga, det har tagit 1 år att få henne där hon är nu, men nu är det bra!

/jenny

Okej! ja jag ska träna :D Men vad säger dommarna om att man använder rösten mycket för man måste ju vara ganska hög och tydlig i rösten... :)

Ju mer du pratar med din häst i Lättklass ju gladare blir domarna, verkar det som :) Det är det bästa med dressyrkörning! Tänk om man hade fått det i riddressyr med, vilket samspel!

/jenny

Okej det ska jag tänka på! tack! ja exakt när man rider har man alltid fått höra att man inte ska göra det... :confused: Men smackningar då? det får man väll inte använda lr.

Du får sjunga om du tycker det hjälper din häst att stå still :) Jag tror gränsen går vid elaka ord, och man kanske inte ska överdriva. Om du måste ropa ut alla röstkommando så kanske du inte kör så himla bra och då får du mindre poäng för kuskens skicklighet, men normalt tonläge så att hästen hör är bra.

När min ökar traven så blir det ett högt SSS ljud och när jag ska öka skritten så blir det ett högt Schhh ljud. Vid halt blir det Ptroo och vid igångsättning smackning. Många Braaaa och "kom igen" blir det med under färden. Det man kan finslipa är att hästen ska reagera snabbt så man slipper smacka merän 1 gång osv.

Rösten är det viktigaste en kusk har, den berättar om kontakten ni har inne på banan.

Hej!
Testa ett vanlig påskandar eller en jackt stång, jag kör på en jackt stång och det är jätte bra.
Bara ett tips

Okej! tack för tipsen ska prova ;) och börja använda rösten mer! :)

Jossan_91 skrev:
Hej!
Testa ett vanlig påskandar

Påskandar! Ja, varför inte?

Till Jossan, det heter postkandar och jaktstång, och det säger jag inte för att retas utan för att jag får ett nervöst sammanbrott av stavfel :) Hur söta de än är!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka