Köra okänd häst

T

Tjalfe

I nästa vecka får jag hem en inkörd connemara. Han har inte varit körd "på riktigt". Utan har bara blivit körd på vägar och ängar runt omkring några gånger. Alltså inte speciellt utbildad mer än att han kan dra vagn. Dom förra ägarna har bara använt sej utav travsele och sulky.
Efter att jag har varit med om olyckor vid inkörningar vill jag nu vara på den säkra sidan att inget händer med min nya häst när det är dags att köra. Hur skulle ni göra i början? Har aldrig sett honom bli körd utan har bara pratat med säljarna som säger att det funkat problemfritt.
Hur vänjer man honom vid baksele och sånna grejer? För jag vill köra med ordentlig utrustning...
Och hur jag gör jag för att vara på den säkra sidan att han inte blir rädd? Ska jag göra en snabbversion av en inkörning för att se hur han reagerar?

Sen är det de där med sele. Vad kan en stor c-ponny, GROV connemara tänkas ha för storlek? Har tänkt köpa en pfiff eller liknande lite billigare variant men med baksele, lös bröst, draglinor och allt sånt.

Sv: Köra okänd häst

Kul med ny körhäst! Grattis! :)
Börja med att lära känna hästen väl och låt hästen lära känna dig och omgivingarna, senan blir det säkert inga problem!

Kanske vara på någon körkurs så du är omgiven av kunniga medhjälpare? Eftersom du har dåliga erfarenheter kanske hästen känner av att du är lite osäker också? Då är det bäst att ta det lugnt.

För att vänja vid baksele kan man ha en medhjälpare på varje sida
och att de lägger lite tyngd i bakselen, ger efter etc.

Lugn bara lugn. Se till att få hem hästen först. Sedan andas du ut och njuter.

Tar långa promenader med hästen, tränar lite från marken och kollar att den vill lyssna och kan koncentrera sig på dig. Samtidigt etablerar du en "ledarliknande" position i förhållande till hästen genom att du ber den göra saker och ger beröm om den gör det du ber om. Blir trygga tillsammans i lugn och ro.

Sedan tycker jag alltid att det är smart att köra en "snabbinkörning" - det vill säga gå igenom alla momenten med tömkörning, släpor etc. innan det är dags för vagn.

Har ni bara etablerat en bra kontakt och hästen litar på dig är det säkerligen inga problem alls med "ny" utrustning. Tom har inte haft likadan utrustning där han bodde förut som hos mig och han har då inte reagerat alls på allt konstigt jag hivat på honom - och jag vill tro att det beror på att han litar på mig.

Men se till att ha hjälp i början så att det inte blir något galet! Det är alltid himla bra att var minst två...

Lycka till och jag hoppas verkligen att du och hästen blir lyckliga tillsammans!!!!

Angående storlek upplever jag att C-ponny ligger mitt emellan ponny och cob, men det beror förståss på vilket märke det gäller. Jag har ponny på däckeln och bröstan men cob på huvudlaget, och jag har en C-ponny på 137 cm. Dock är han ganska slank och inte så grov över ryggen, och jag upplevde den sele jag har som lite smal i däckeln, just över ryggen. Jag har en Imperial Driving maratonsele. Men jag tror absolut att du bheöver cob på huvudlaget om det är en med grovt huvud. Ponnymodellen är pytteliten på min sele. Lycka till! :)

Liknande trådar

Körning Kan börja med att skriva att jag antagligen inte kommer kunna göra något inom körning inom närmsta tiden, men vill gärna göra det någon...
Svar
3
· Visningar
1 977
Senast: Sryoqwe
·
Körning Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst. Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan...
Svar
3
· Visningar
2 826
Senast: gadriel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·
Körning Har lite småplaner på att ta upp körningen med min connemara. Han kördes när jag köpte honom av uppfödaren för 5år sedan men sen dess...
Svar
6
· Visningar
1 657
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama