Köra med handhäst?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Har ni med handhäst när ni kör? Hur gör ni med handhästen när ni spänner för/ ifrån och under tiden ni kör?:) Vad för grimma och rep använder ni?:)

Sv: Köra med handhäst?

Nu har jag aldrig kört med handhäst när jag varit själv än, men det kommer nog att bli en massa sådant om något år.

Jag tror jag skulle göra så här:

Ta med båda hästarna ut till vagnen, den ena med full körmundering och den andra i grimma och specialgrimskaft.
Sedan skulle jag sätta fast handhästen i vagnen förutsatt att den är ok med att vagnen ev. rör sig när man sätter för den andra. Sedan sätta mig i vagnen och åka.

Specialgrimskaftet har jag tillverkat själv och jag använder det på träning när jag är själv och sätter fast min häst på utsidan av transporten. Det är ett grimskaft med stoooor säkerhetshake. Likasan som man har från draglinan till svängeln. Ni vet en sådan där "åtta". På den haken har jag ett gult, lite fladdrande band som är jäkligt lätt att greppa tag i och lösa ut om det skulle behövas.

Säkrare än så kan man nog inte göra det. Nog kan det hända saker ändå. Tänk om man åker ur vagnen före man löst ut den andra hästen o.s.v? Men den risken är nog större om man åker ur vagnen när ens häst är förspännd i vagnen framtill.

Min ena unghingst går som handhäst när jag kör shettisen (hingsten är en miniatyr) han har jag bara i vanlig grimma sedan sitter han fast med ett transportgrimskaft som är i kraftig resår så det inte blir ryck i grimman om han skulle sakta in eller något + att jag håller i ett vanligt grimskaft som han sitter fast med oxå. Håller det bara löst men så man kan säga till honom eller att det agerar som extra om den andra skulle släppa av någon konstig anledning så han inne blir lös :)

3B2CEB84-BC88-46F2-8BB3-FF798138D2BD-2069-000004F2F086A9FA.jpg

Svarar båda med en knapp:)

Jag har provat ett par gånger och då haft ett grimskaft och hållt handhästen men tycker det blir så mycket att hålla ordning på med tömmar, spö och grimskaft. Funderade på om man kunde binda fast handhästen som på Urkellas bild, antingen bak i skakeln eller i däckeln på körhästen?:)

Föresten hur gör du Urkella vid förspänningen? Mina pållar triggar gärna varandra vid förspänningen så det blir lite lätt kaotiskt ibland:crazy:

Smidigast vore ju att ha en som åkte med och höll i handhästen men det funkar ju inte alltid:p

Har aldrig kört själv med handhäst, brukar bara göra det när vi är två i vagnen så den ena håller hästen (som har repgrimma eller vanlig grimma och ett lite längre grimskaft). Har däremot ofta tänkt tanken att jag gärna hade velat ha handhäst med när jag kör själv, har ju en sällskapshäst hemma som är lite äldre och aldrig blev inriden och hon skulle må så bra att få komma ut och röra på sig. Hon är dessutom väldigt mjuk och snäll, är mest rädd om det händer något att det blir kalabalik att försöka hålla koll på två hästar, är man två personer kan ju den ena helt enkelt bara hoppa av och hålla i handhästen men visst, blir den tillräckligt rädd så sticker den kanske i vilket fall så det går på jämnt ut, men är väl klart lättare ändå om man är två. Tyvärr är jag nästan alltid själv i vagnen.

Brukar däremot försöka ha med hunden när jag kör så åtminstone han får motion. Är dock lite knepigt när man kör förbi där det kan komma folk på ett par ställen för då har jag honom i koppel och det är besvärligt att hålla både honom och tömmen. Men tänkte fixa min rockard bättre så att han helt enkelt kan hoppa upp i vagnen de sträckor jag behöver ha koll på honom.

KL

Jag satt igår och reflekterade lite över detta med handhäst i körningen. Jag har ju haft hunden fast i vagnen som sprungit bredvid bak vid mig. Haft handhästar när någon suttit bredvid då de haft hand om hästen.

Jag vill nog ha min handhäst bak vid mig, tror jag, när det är dags. Men, det finns ju lite grejer att tänka på då, kom jag på när jag funderade lite.

Hästen ska, tycker jag kunna alternera mellan gå bakom vagnen och bredvid vagnen. Bredvid kan den gå på breda vägar, grusvägar, asfalt o.s.v.
Nu kör jag ju även mindre vägar och ibland stigar. Då måste ju handhästen vara bakom vagnen.
Det är där "krånglet" kommer in. Grimskaftet måste alltså vara tillräckligt kort så att hästen inte hamnar bredvid den förspända hästen (tycker jag) men tillräckligt långt för att hästen ska kunna gå bakom och se marken när den går framåt. Man vill ju inte i trav på en stig ha en snubblande häst bakom sig.

Samtidigt får den ju inte ha så långt grimskaft att det ligger och släpar i marken när hästen är precis vid vagnen.

Hmmmm, detta måste nog prövas fram.

När vi spänner för/av står handhästen lös på gången bakom,när vi kör har vi han bakom. Har repgrimma och ledrep på ca 5 meter,samt dressyrspö som förlängd arm för att kunna visa in han på vägkanten i fall han slarvar. ;) Han vi kör behövs inget spö till,snarare en handbroms! :p Vi är oftast två,men funkar att vara själv utan problem när man har så långt rep. Han binds inte fast (Har någon noja över att binda fast något levande i en häst..),utan vi har han i handen,men han följer så bra så man märker inte av han oftast,det är i bland han slarvar med att gå ut i vägen,men då höjer jag bara dresyrspöt och säger "på kant" så då flyttar han in sig igen.

Var det inte nån här på buke som hade bundit fast sin hund i vagnen,sen hade snöret/kopplet åkt in i hjulet,och då vart hästen rädd och började skena,med hunden efter som då satt stenhårt fast iom att snöret/kopplet hade snurrat runt i hjulet,så det slutade väll med att han ströps ihjäl? Och andra större otäckheter som man kan tänka sig när halsbandet blir tightare och tightare runt halsen.... :( Var ingen vacker syn som mötte ägaren när hon väll hittade på dom...

Sånna saker ger mig nojan att binda fast nått levande i en annan häst... Hualigen!

Senast ändrad:

Var det inte nån här på buke som hade bundit fast sin hund i vagnen,sen hade snöret/kopplet åkt in i hjulet,och då vart hästen rädd och började skena,med hunden efter som då satt stenhårt fast iom att snöret/kopplet hade snurrat runt i hjulet,så det slutade väll med att han ströps ihjäl? Och andra större otäckheter som man kan tänka sig när halsbandet blir tightare och tightare runt halsen.... :( Var ingen vacker syn som mötte ägaren när hon väll hittade på dom...

Sånna saker ger mig nojan att binda fast nått levande i en annan häst... Hualigen!

Ja, jag har sele på hunden. Men tyvärr är det väl så med både hund och häst att olyckorna som sker med koppel eller grimskaft runt hjulet är ganska omfattande.
Men, å andra sidan är fan allt man gör potentiellt livsfarligt.

Jag brukar ha Tummen som handhäst ibland och jag håller alltid i grimskaftet. Skulle inte våga sätta fast honom i vagnen ifall att något skulle hända. Jag sitter oftast och kör med enhandsfattning då och håller Tummen med andra handen. Jag vill också ha honom bakom vagnen så jag har full koll på vart han är eftersom vi håller till på vägar där det kommer bilar ibland.

Min Arab har varit med som handhäst flera gånger. Skulle aldrig våga sätta fast honom i vagnen eftersom att han gärna brallar och har sig.

Hade först en "vanlig" lina (typ 6 meter) men det blir svårt att köra när man konstant får hålla efter längden på linan till handhästen, löste detta med (trumvirvel) - flexikoppel. Men säg det inte till någon, det är väl inget att rekommendera direkt. ;)

Nä, som tur var så var det inte mig det hände. Phu!!

Men, jag har sele på just av den anledningen. Jag antog att det kunde hända om hästen skenade. Det kan ju trots det hända, att hunden dör av bruten rygg eller så.
Säkrast är man nog bara om hunden är lös eller man håller i kopplet och inte sätter fast.
Givetvis samma med hästen. Men det kommer jag nog inte klara av själv.

Jag var däremot med om något liknande då grannhästen och hunden var bunden vid samma longerlina (varsin ände) och då i samma krok i en planka på stallhörnet. Stallägaren kom med traktorn och dottern som stod med hästen och hunden hann helt enkelt inte med.

Det dödsskriket den hunden gav ifrån sig var djupt känslomässigt och synen när häst, tre meter lina, planka, tre meter lina igen och hund som släpandes bakom i sken genom skogen var något jag aldrig glömmer!

Hunden skadades allvarligt men överlevde. Hästen fick ett plankhack i bakballen bara. Men hästen var väldigt chockad, så även dottern som är vuxen men ung.

Åkt med en mkt rutinerad kallblodstravarinkörare son knöt en ca30-40 cm långt rep i skakelögglan och körde "in" unghästar i början på så vis,har även själv praktiserat det.

Körde med fölis vid sidan härom dagen, knöt henne med ett grimskaft i öglan för bakselen på skakeln. Annars enklast att knyta de små i ringen på lokselen men körde bröstsele så gick ju inte.
Viktigt dock att ha något som är lätt att lossa OM något skulle hända.

Stor följehäst har jag haft bakom vagnen och en person som åkt med och hållt i lina. Skulle inte vilja knyta fast en häst som är större än körhästen i vagnen eller selen.

Jag kör OFTA med handhäst. Vintertid så börjar jag med att ställa rockarden på rätt ställe i porten så att jag kan ta mig runt med Mini utan att behöver peta på saker när vi ska gå iväg.

På handhästen har jag då halsremmen kvar,ett huvudlag utan nosgrimma, longerdelta och ett extra långt grimskaft. Knyter fast honom med säkerhetsknut närmast mig precis där skacklarna börjar på höger sida.. Mina hästar (shettisar) är då van med detta så för de är det inge konstigt alls. Mini älskar att springa med bredvid vagnen, Pegasus accepterar det men tycker inte att det är kul alls.

När vi ska spänna ifrån så börjar jag med att lossa handhästen. Å sen får han följa med mig när jag spänner ifrån vagen.

Hej jag körde tidigare ofta med ”handhäst” jag selade på häst 1 och ledde in dom i stallet där jag hade rockarden. Band fast häst 2 i en sadelhängare i höjd med hjulen ungefär, band fast häst 1 i stallgången framför den öppna dörren, spände för hästen för vagnen, band fast häst 2 i rockardens sitshållare på högra sidan, tyckte att det funkade bäst med kapson och billigt tunt grimskaft som skulle gå sönder om det hände något (har alltid kniv men mig fastspänd i rockarden ockskå). Hade alltid men mig en extra grimma och grimskaft. Ledde sedan ut hela ekipaget.

När jag körde så skulle häst två hålla sig bakom däcken, stoppade med pisken om han blev het. Om det kom en bil och häst 2 gick långt ut så styrde jag bara in honom men grimskaftet. När vi kom hem så knöt jag lös häst 2 och tog honom med mig när jag spände ifrån häst 1.

Jag började med att ha en medhjälpare som körde vagnen och satt själv och höll i häst 2 . Mina hästar hade inga problem med att lyssna på mig även om det var trångt. Dom var även vana med att man ledde dom 3 in och ut genom hagar och trånga dörrar osv. Dom var bägge inkörda alltså inte rädda för rockarden. Om man har hästar som inte funkar på detta sätt ska man nog träna mkt innan för att undvika olyckor. Lycka till om du försöker, jag tycker det är mkt bättre att köra med handhäst än att rida med den.

Kom ihåg att hundar inte överhuvudtaget inte ska med ut på rid eller körturer om man inte kan ha dom lösa i trafiken, vid möte med annat folk och alla typer av andra djur. Blir helt förskräckt när jag ser folk som binder fast hunden i vagnen, hunden är så lätt så kopplet går aldrig av vid en skentur (skulle aldrig heller binda fast hunden i bilens dragkrok). Har nästan alltid med mig min hund när jag rider eller kör, men många hästägare har inte tiden och engagemanget för att träna stallhunden till det.

Kom ihåg att hundar inte överhuvudtaget inte ska med ut på rid eller körturer om man inte kan ha dom lösa i trafiken, vid möte med annat folk och alla typer av andra djur. Blir helt förskräckt när jag ser folk som binder fast hunden i vagnen, hunden är så lätt så kopplet går aldrig av vid en skentur (skulle aldrig heller binda fast hunden i bilens dragkrok). Har nästan alltid med mig min hund när jag rider eller kör, men många hästägare har inte tiden och engagemanget för att träna stallhunden till det.

Jag har haft hundar hela mitt liv och trots det har det funnits två som trots engagemang och tid inte gått att ha lösa av olika anledningar.
Men, man kan faktiskt ha död-mans-grepp även på en hund med koppel. Ramlar jag av så drar det i en säkerhetsstropp kopplad till ett säkerhetsspänne som utlöser. Det bör man väl iofs ha till hästen också.

Vet att hästar i par och större spann har skenat med en häst släpande och det går väl inte att undvika, men en på släp kan man ju fixa så att man minimerar risken.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 346
Senast: Derivata
·
Hundträning Tänkte göra en tråd för dem som ska springa muddypaws nu kommande helg och sen nästa år. Om man vill styra upp en buketräff alt visa...
2
Svar
35
· Visningar
2 007
Senast: Acto
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?