Köra in gamlingar....

AnnaKarinA

Trådstartare
Har nån här kört in vuxen häst? Jag har planer på mitt sto... avslöjar icke ålder för då kommer de snälla männen i vita rockar snart och hämtar mig... men hon är så bra i huvudet så jag tror inte det skulle vara ngt problem.
:bump:

Sv: Köra in gamlingar....

Jag har inte gjort det själv, men dom som äger min sköthäst håller på att köra in honom nu. Han är 17 år. Dessutom väldigt rädd om sina bakben. Men dom gör framsteg, så jag håller tummarna för att det funkar :)

Min häst vart "inkörd" i fjol och det gick undan må jag säga...
Han är ett hbl m fullblod i sig, är lite av en förklädd Ior...

Gick med gummiskaklar 2 ggr. Först gången var han lite fundersam, andra gången gick ena skakeln sönder och föll i backen, han brydde sig inte. Så nästa gång vi skulle ut så tog vi vagn, gick runt stallet 1 varv, va precis som han aldrig gjort annat.
Andra gången med vagn gick vi i nedförsbacke, gick lite på en TUVIG åker och upp för backen igen. I uppförsbacken protesterade han lite, inte van att dra ju.. Men med lite tillrättavisning så gick det bra det oxå...
Tredje gången for vi ut i skogen en sväng, travade lite. Han måst ha vart körhäst i sitt tidigare liv...
Dessutom så har jag, efter jag tömkört och vart på väg tillbaka till stallet knytit fast grimskaft i gjorden och gått bakom i uppförsbacken och lagt tyngd i dem (han har mer le mindre fått dra upp mig i backen)
Har inte kört honom sedan i höstas, ska på premiärturen nästa helg!

Okej, då finns det hopp alltså. Hästen är under igångsättning efter kastat föl i nionde månaden, går på bete just nu. Men i höst tänkte jag göra ett försök, och ska jag vara ärlig är jag inte det minsta orolig i ochmed att hon har bra huvud och det känns lite som hon förstår vad man säger till henne tom... har henne lös utan problem och skulle aldrig få för sig att göra något icke planlagt. Underbar häst, mao, och jag tänkte köra som omväxling och för att bygga muskler.
Tack för era svar! *hoppfull*

Jag har i vintras/våras "kört in" min 16-åring.. Halvblod/fullblod.

Jag spände bara för en rockard och körde några varv runt stallet, gick hur bra som helst, tog ett tag innan nästa körning, spände för igen, ett varv runt stallet sen ut på en lite slinga i närheten av stallet. Travade lite, och det gick kanon, så nu tar vi en sommarpaus från körningen, iom att jag inte har egen vagn, så till hösten kör vi igen.. :)

Jag har alltså inte kört med skaklar eller liknande utan enbart tömkört honom tidigare, och sen spände jag bara för.

Lycka till!!

Jag håller på att köra in min 24 åring.
Han tycker det är skitkul!

Lycka till

Jag körde in mitt då 15-åriga halvblodssto. Gjorde som man gör med unghästar ungefär, och damen är ju klok så det funkade.
Sedan att jag inte kör så ofta är ju en sak, men det GÅR att köra henne. :) Hon är numera 20 år.

Har en 22 årig dam som jag körde in för ca 1 år sen. Jag tömkörde kanske 3-4 ggr sen satte jag på vagn och körde. Kan ju dock påpeka att denna damen är mycket lugn och så, skulle inte röra en fena om det så kom en helikopter och landade bredvid henne.

Skulle nog inte rekommendera att sätta på en vagn såhär snabbt eftersom det kan bli lite riskfyllt men har man en häst som min dam så kan man göra vad som helst...

Vi körde in vårt sto för drygt ett år sedan då hon var 13 år. Vi fick hjälp och gjorde det successivt via tömkörning, skaklar, släpa och så vagn. Det verkade dock vara den naturligaste saken i världen för henne. Hon har inte protesterat en gång.
Hon verkar faktiskt gilla sin sele och vagn bättre än sadeln.

Vad egentligen vill du veta ? Äldre djur vad det än må vara kan mycket väl skolas om...det tar bara lite längre tid. När man blir gammal hänger inte hjärnan med som den ska, men att göra samt lära saker går utmärkt bara du inte stressar..

Jag ville veta om jag inte är klok eller om fler har försökt och kanske lyckats tom? Jag vill absolut inte nedvärdera hästarnas intelligens men jag har väl fastnat för myten" det går inte att lära gamla hundar sitta" kanske...
Ja, tid är det enda jag har gott om så det löser sig nog...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 821
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur