Köra in för 2:a gången?

Bismark

Trådstartare
Har nyss fått hem min nya häst som enligt ägaren ska vara körd förr men blivit skrämd. Hästen har därefter inte blivit mer körd då ägaren blev rädd. Hon är mkt tömkörd efter det och det har funkat bra.

Men jag vill ju gärna köra henne igen, hur ska jag börja efter tömkörningen? Har aldrig kört in någon häst innan.

Släpa något?

Hjälp mig snälla!

Sv: Köra in för 2:a gången?

Klicka in och fråga på körnings-forumet istället!! Där finns en hel del folk som säkert kan hjälpa dig!!!:rofl:

Enligt ägaren så blev hon skrämd av en lastbil och sprang ner i ett dike. Där fick hon benet över skakeln och fick skäras loss. Hästen verkade inte så skakad men tjejen blev rädd.. Så jag tor inte prolemet ligger så mkt i hästenutan i tjejens rädsla.

Moderator kan kanske flytta tråden till körning??

Ska passa på att svara innan tråden ev försvinner till körforumet.

Det verkar på det du skrivit som att problemet snarare ligger på "trafiksäkerheten" och inte på körningen i sig. Läs gärna http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=792260

För att komma vidare tycker jag att du ska kolla igenom hästen med all slags fysisk "behandling" av påkar, kedjor etc över hela kroppen, fr a runt bakdelen.
Om hästen är bekväm med detta, spänn för en rockard och kör på lugnt ställe, typ ridbana. Ha med en hjälpare som håller i en lina till hästens huvudlag/grimma. Denna lina får inte påverka hästen annat än om något går fel.
Antagligen går även denna fel av återinkörningen utan problem.

Då har du trafiken kvar. Livsviktigt att du immunicerar hästen mot denna innan du ger dig ut på vägarna.

Det finns mycket, mycket mer att skriva om detta, men ovanstående kan kanske vara till lite hjälp just nu.

LIA

Tack så mkt för hjälpen!

Det konstiga med henne är att jag verkligen inte fattar hur hon skulle kunnat bli rädd för en bil. Hon är 100% trafiksäker! Reagerar inte på något och då har jag ändå utsatt henne för konstiga saker ganska mkt sen hon kom hem. Lastbilar, traktorer, hästtransporter, grävmaskiner mm.. Och hon reagerar inte ett dugg på det! Men det har hon kanske kommit över hos ägaren sen hon kördes sist, det vet ju inte jag.

Men jag ska prova och röra henne med mer farliga saker ikväll. Rörde henne med linor och pisk igår på hela kroppen och det reagerade hon inte på. Tittade på mig mer som "matte vad gör du gentligen? Varför är du där bak och grejar när jag vill kela". Så hon är väldigt cool med sånt iaf..

Är det någon idé att tömköra henne och samtidigt hålla i/släpa något som låter? Typ burkar eller något?

Är det någon idé att tömköra henne och samtidigt hålla i/släpa något som låter? Typ burkar eller något?
Det är vanligt förekommande under inkörning. Själv tycker jag det är bättre att göra allt separat och sätta ihop det först när man vet att respektive del "sitter". Det brukar gå fortare och enklare så.

Ta slanor/störar och "misshandla" med. Jag menar, var inte nöjd innan du kan bångla ordentligt mot mage, bakben osv. Det räcker inte att man får berör hästens rumpa med stören, den ska sk*ta i det!! Om man säger så. ;)
Samma gäller för burkarna, skynken, toasitsar mm samt lite grus man lugnt slänger mot ben och mage. Allt för att dels läsa hästen, dels immunicera den.

När allt sånt där är klart, är det bara att tömköra genom skräp och oljud. :)
Därefter häng på rockarden och gör samma sak uppsuttet, som jag skrev tidigare.

Händelsen med ägaren(?) var kanske just det, en isolerad händelse. Vem vet vad som framkallade den, kanske ägaren? Onödigt att måla fan på väggen.

LIA

Ja magkänslan säjer nästan att det måste varit en 1 gångs grej som mest har skrämt tjejen. Men jag ska upp och "misshandla" henne med grus och plast och grejer...

Återkommer med rapport när vi har kommit hem, lär ha 1000 frågor till då!

Rapportering sen igår då:

Tömkörde henne en runda och det gick kanon, kompisen kastade grus mot ben och mage och hon brydde sig inte mer än att hon la bak öronen lite. Rörde henne på hela kroppen ganska hårdhänt med pisk som det satt fast en plastpåse i, med slanor och med burkar i ett snöre. Hon accepterade allt, reagerade lite på platspåsen till en början men med lite mild övertalning så var det också okej. Bara man få se vad det är matte grejar med så är det lugnt. Klädde in henne i pressenning som hon sen fick släpa efter sig.

Hur går jag vidare nu? Låter henne gå med vagnen fast inte spänna henne i den utan nån som mer håller den under tiden jag tömkör?

Se till att du har riktig kunnig hjälp först och främst! Kolla runt där du bor med folk som kör, föreningar etc som kan hjälpa dig. Det är vansinne att köra in en häst om man inte helt vet hur man gör och särskilt en som blivit skrämd på något sätt innan.

Kort om hur jag gör: Går vidare med linor, först på ena sidan som slänger mot bakbenen, sedan på båda när detta funkar, men hästen ska i princip kunna vara helt intrasslad med bakbenen utan att reagera. Sedan gör du likadant med skaklar som släpar efter och som också hästen ska acceptera utan problem. När detta sitter benhårt då börjar du hänga på en släpa av något slag, eller en liten "hundrapinnars harv" eller att den får dra en stock (lätt) eller liknande. Vid detta laget ska hästen givetvis vara helt säker för ljud, buller, saker mot kroppen etc. Den ska också haft pressening fladdrandes på ryggen och ska acceptera detta utan att bli rädd. Allt för att man ska kunna köra i olika miljöer utan att ha en häst som riskerar dra iväg. En skenande häst med vagn efter sig är inte roligt ska jag lova och riskerar att skada både sig själv, andra runt omkring och saker ivägen.

Jag håller sedan på med släpan under en tid tills det verkligen sitter och till slut sätter jag för vagn. Allt detta anser jag ska göras på inhängnat område om något skulle hända. Man vet aldrig även om hästen verkar snäll så kan något gå fel vid inkörning och då är staket skönt att ha runt omkring. Men återigen ta hjälp! Går något fel kan ni skada er mycket mer än vid ridning och går det fel en gång kanske du aldrig kan köra hästen igen.

Jag skulle som sagt behandla en sån häst som oinkörd och göra allt ordentligt från början. Låt det ta tid istället för att skynda på någonting. Då kan du och din häst säkert ha många trevliga körtimmar framöver. :)

Lycka till!

Byggt på den uppfattning jag fått av inläggen här, skulle jag sätta för en rockard och köra! :)

Den första gången så här, som jag skrev:
"Om hästen är bekväm med detta, spänn för en rockard och kör på lugnt ställe, typ ridbana. Ha med en hjälpare som håller i en lina till hästens huvudlag/grimma. Denna lina får inte påverka hästen annat än om något går fel."

Jag känner mig ganska säker på att körningen i sig inte är något problem. Återstår trafiken.
Här måste du prova dig fram och läsa hästen noga- utan att visa dig osäker eller rädd!!!
Du har kanske någon granne eller bekant med tillgång till lastbil/buss? Be dom i så fall hjälpa dig genom att köra sakta på vägen medan du möter. Gör inget extra eller annorlunda som kan ge hästen en signal om att detta är skumt eller farligt.
Själv har jag för vana att småprata, sjunga mm när jag kör och detta fortsätter jag med om vi ska passera något nytt, konstigt. En signal till hästen att allt är under kontroll.
Kniper det trots allt till, ropar jag: Hej, lägg av! Ett uttryck dom är vana vid från vardagslivet. :)

LIA

Nu har jag pratat med hyresvärden som efter en stunds diskussion kläcker ur sig "Jamen vi gör väl som jag och exfrun alltid gjorde förr när vi körde in våra unghästar" Och då får jag reda på att han har kört in en hel del hästar som han och exfrun födde upp (bruksnordisar) bla den som går hemma på gården nu. Så utan att veta om det så har jag toppenhjälp hemma på gården!

Åter till pållan så blev det vila idag och i morgon blir det ännu mer tömkörning med skaklar som får gå mot benen och så och nån gång näta vecka så ska hon nog spännas för rockarden inne i paddocken. Så får vi se ur det går..

Efter det blir det som du sa LIA, det blir att låta bekantskapskretsen vara ute och köra med div konstiga fordon och möt oss. :angel:

Detta måste väl bli bra? Är en så cool häst annars så jag är positiv:bump:

Det går lite sakta framåt, vi varvar det med ridning och vanlig hederlig grunduppfostran :)

Var ute och tömkörde henne med skakel på ena sidan som medhjälparen fick lyfta in mot henne och fösa henne med. Höll på med det under en liten tömkörningsrunda. Har gått samma runda de gånger jag har tömkört henne, tänkte att det får bli första "körrundan" sen när vi börjar bli klara. Hyresvärden hade inte tid att hjälpa mig förrens om en vecka typ så vi tömkör uner tiden.

Kliver över skaklar och backar in mellan skaklar, går ut ur skaklar och får skaklarna lagda över ryggen mm..

hon är verkligen en gudasnäll liten häst :love:

Gömde en grej, idag har vi ridit förbi en hel del konstiga fordon, traktor med påkört dött vildsvin på samt en vinsch som låter en massa. Bilar med eftersökshundarna i som förde ett :devil: liv.

Åkgräsklippare & en motocross fanns det på rundan också men hon brydde sig inte ett dugg. Däremot var vattenpölarna fulla av krokodiler idag :angel:

Däremot var vattenpölarna fulla av krokodiler idag
Självbevarelsedrift. Jag tror det är något av det jobbigaste att komma förbi. En vattenpöl, fr a om den inte fanns där förra gången, kan ju faktiskt dölja vad som helst. T ex ett djupt hål.
Jag brukar lösa det så att vi kör rakt fram "över" pölen. Varpå hästen bär sig åt med alla fyra benen för att inte trampa i vattnet. Så vänder vi efter en liten bit och kör rakt mot vattnet igen. Respekten för pölen brukar minska för varje gång, och snart bär det tvärs igenom. Det här är extra tydligt första gången i vattenhinder. Först vill hästen fnatta runt på banker och kanter, men snart förstår den att det är OK eftersom man ber den om det, och så blir det t o m riktigt kul.

Återkom med rapporter!

LIA

Nu är det som såhär att hon ska nog läggas i vagn till helgen om jag bara får en medhjälpare med mig! En medhjälpare till vagnen och någon ryttare till en hästkompis.

Tömkörde henne idag med men hon testar rejält nu! Ska minsann inte gå ut från gården själv och ska minsann inte svänga vänster fast matte vill! Hon har så mkt vilja! Tänkte därför att hon ska få ha en kompis med sig första gången hon ska i vagn, så att hon får lite draghjälp. Kompisen i fråga är världen coolaste gamla dam som mest5 suckar åt de yngres påhitt.

Kan detta funka?

LIA jag skickar ett PM till dig sen om du fortfarande har lust att vara coach??

Det funkar säkert, men borde egentligen vara onödigt.
Hmmm, ju mer jag tänker på det, ju mer känns det som att det kan innebära en splittring i hästens koncentration och fr a dess fokus på dig.
Nej, jag skulle inte bry mig om hästsällskap utan ta det med bara mig själv, hästen och en medhjälpare (ev två om dom inte är så fysiskt starka).

Det där med egen vilja känner jag till. Ofta ett tecken på stabil mentalitet, men i samband med körning är det en egenskap som kan ställa till problem. Det är därför nödvändigt att du etablerar ledarskapet, innan du kör ut för egen maskin.
Detta gör du bäst med rent markarbete, där så lite annat som möjligt är inblandat. Det är en grej mellan er två! Accepterar hästen att göra det du vill då, kommer den ganska säkert att även göra det med dig på kuskbocken.

PM:a gärna!

LIA

Jag har varit ute och kört henne nu! Och det gick så otroligt jäkla skitbra!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 304
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 292
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar