Köra havre i mixern, någon som provat?

S

solenbakommolnet

Gammelman tillgodogör sig inte riktigt all havre har jag sett. Han får hel havre och det är klart att med ålderns rätt får han inte "hål" på havrekärnan.:o

Nu sätter jag alltid havren i blöt tillsammans med betforn och då blir den mjukare.... men så kom jag på något smart (tyckte jag)... kan man inte köra havren i matmixern??:idea: :rofl:

Är det någon som provat detta??

:bump:

Sv: Köra havre i mixern, någon som provat?

Skålla havren!! Dvs häll kokhett vatten över den, kärnan blir mycket mjukare och lättuggad för gamlingarna!

Det får väl inte plats så mycket i taget? Låter som mycket arbete för liten vinst.

Fixa krossad havre, men tänk på att det är lite "begränsad hållbarhet". Mixer låter helt vansinnigt - är det sån liten giva att det är ett alternativ måste det väl finnas bättre fodermedel. Vore det mycket så blir det mycket arbete som sagt.

Är det en gammal häst så håll god koll på tänderna.

Det går naturligtvis. Kör du länge blir det mjöl. Om det fungerar med tuggningen när havren svällt ihop med betfor kan du ju fortsätta så i och för sig, det verkar vara lite onödigt jobb du tar på dig... inte för det är så jobbigt i och för sig att köra mixern några omgångar men du får släpa havren fram och tillbaka. Näringsämnena bevaras förstås bäst när krosset är färskt så att krossa en gång i veckan kanske kan vara lämpligt. Du kanske kan hitta någon gammal mixer billigt på Tradera som du kan ställa i stallet.

mvh
Lejonelle

Onödigt jobb, jodå men vad gör man inte för sina älskade hästar:D Att köpa krossad havre är ju allternativet dock "håller" det ju inte så länge....:(

Kanske ska prova köra lite havre i mixern och se hur det blir. Blir det bra kan jag ju göra som Lejonelle tipsade, krossa en gång i veckan:banana:

Som alltid är jag lika tacksam till er som lägger ner tid på mina funderingar:bow:

Inte riktigt all havre? Har du räknat HELA havrekärnor i skiten så att du verkligen vet att han missar en signifikant del? Om inte är det enklare att plussa på lite extra.
PL

PL~Nej jag har inte räknat havrekärnor i skiten, dock sett en betydlig mängd i den samma när jag mockat:crazy:

Även om det är ett par tre ggr mot andra hästar behöver det inte vara så mkt att du behöver krångla.
PL

peter_lundin skrev:
Även om det är ett par tre ggr mot andra hästar behöver det inte vara så mkt att du behöver krångla.
PL

Nu är jag säkert trött...men jag förstår ingenting av det du skrivit;)

Räkna havren som kommer ut istället. Upp till 200 kärnor är fullt acceptabelt utan att man behöver sätta in olika åtgärder...lite spill får man alltid räkna med. Slamma upp 1 kg skit och räkna...du kanske inte får i hop så mycket, ögat kan ju lura en ganska bra om man bara tittar ned i dynghögen..Krossad havre har som sagts begränsad hållbarhetstid, men de flesta skriver presis som att det hux flux alltid håller sig drygt 1 vecka. Det kan gott och väl hålla mycket längre än så, om man lagrar det rätt.

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 296
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 411
Senast: Boj
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 221
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar