Köra föl?

lil-sis

Trådstartare
Jag är en sådan som planerar det mesta i detalj väldigt långt tid i förväg. Blir inte så stressad då men om det sker avvikelser från planen så gör det inget, har troligen planerat för de också.

Jag ska i februari ta hem min fölunge som då är 7 månader.

Men hur ska jag packa in henne? Lös i strippat släp antar jag men bör jag då ta ett stoooooort släp så hon har gott om plats eller ett mindre så hon kan få "stöd". (Totalvikt är ovesäntligt, chauffören har BE CE och bilen vi kör får dra 2000kg).

Hur mkt strö? Hö?

Har aldrig kört sån liten en själv!

Sv: Köra föl?

Jag körde min själv första gången då han var 5,5 mån, då fick han åka precis som en vuxen med mellanvägg och sitta fast. Jag vet många som gör så. Beror väl på hur van hästen är att åka.

Hmm, korkad jag är. Uppfödaren kör nästan första halvan själv så det är ju bara att jag frågar hur hon tänkte göra :smirk:

Men ska man köra med henne fast så känns lite mindre transport bättre, så hon kan ta stöd mot mellanväggen i så fall.

Precis, de brukar tycka om att ta stöd mot väggen.
Hoppas att det går bra Lycka till!

Föl får väl inte bindas upp??

Nu när vi körde till fölvisningarna så kördes mina föl och ston med mellanväggen.
"Fölspiltan" fick en "plyfavägg" vid bommen fram så inte fjölis kunde komma under.
Nu är mina fjölisar vana att stå själva hemma i boxarna så detta var inget konstigt alls för de trots att de åkte första gången.

Har för mig att man kör dem lösa till de är ungefär ett år. Men om det är någon djurskyddslag eller rekommendation har jag ingen aning om.

Det står att föl inte får bindas men hur länge räknas de som föl, hittar inte det. Rent "tekniskt" är hon ju åring när hon hämtas om de där med första januari är tillämpligt.

Men vad har du nu hittat på? Ska du bo kvar och köpa föl istället för att flytta eller behålla fjordingen? :confused:

*s* Fjordis är numer väldigt poppis ridskoleponny i Örebro och ska antagligen betäckas nästa år.

Jag har "slavat" på ridskola i Täby ett tag och kollat hästannonser där jag hittade fölis :love:

(Och dessutom så kommer jag så småningom få hem min absoluta favoritconnemara men det lär dröja en fem år till minst).

Mkt välstammad liten connemaradam som nästa vecka blir två månader.

wind4.jpg

(Mamma har fått 99889 på Riks 2002)

(Skulle det skita sig med stall och sånt senare så har jag bostad och stallplats i Täby alltid och på stört. De vill bygga utebox så jag kan ställa henne där direkt men... Nej...)

Senast ändrad:

Nej bara tillfälligt.

Men skulle jag ruttna på T så har jag som sagt bostad och stallplats på ett dygn, har känt familjen i åtta år och de vill gärna att jag bor där ute. Rum ovanpå stallet med dusch och toa och gemensamt kök med äldsta dottern.

Mmmm, låter bekant. Var det där du var förr och som du fick jobba lite väl mkt?

Hur du än väljer att köra, så ställ några balar längst framför bommen så går det nog bra även om hon står med vägg och bunden eller helt lös.

Precis just det stället. Men det är bra att ha som nödlösning och nu har de personal som jag har lärt upp så det borde fungera...

Liknande trådar

Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 140
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar