kör upp huvet

Messy

Trådstartare
min häst är galopphäst... hon har i hela sitt liv gått rakt upp med huvet i full fart å järngrepp i höger tygel...
nu har jag haft en massör på henne å kiropraktor å VILA... tömkört osv osv... i skritt går hon å jobbar snällt på tygeln men så fort man ens nämner trav för henne så ere rakt upp med huvet... hur ska jag få henne att coola ner å gå kvar snällt :crazy:

samma när man tömkör... jag vet ju att hon e hettsigare med ryttare (tömkörning va/är ju något nytt för henne, å hon förknippar det inte på något sätt med obehag...)...

red på graman ett tag (mest för att hon e så ap-stark å för att kunna hålla henne vid galopp)... gummisnodden skiter hon i...

hon ska fortsätta som galoppör dock, men jag vill ha en LUGN häst!
När jag köpte henne så flytta jag ut henne på landet... så det e skogsträning, ingen volt (hon får inte gå på böjda spår för massören, måste muskla om sig rakt osv.)...

tips?!

Sv: kör upp huvet

Om du "lurar" hästen och TÄNKER trav men inte faktiskt tänker börja trava, kör den upp huvudet då? Förmodligen eftersom hästen spänner sej inför uppgiften.. Din uppgift är alltså att få bort spänningarna och stressen i samband med trav.
KRÄV avslappning i nacken och helst ryggen, särskilt då i högersidan och låt hästen aldrig börja trava utan att den är avslappnad. Man kan behöva hacka lite i tygeln (läs krama i tygeln om hästen är känslig) eftersom man då stimulerar hästen att släppa efter i de spända musklerna. Så stimulera hästens innersida såpass att den börjar slappna av och sen tänker du trav och upprepar proceduren så fort hästen spänner sej. Rider du med sporrar utan problem kan du peta lite med innersporren också, det stimulerar avslappning konstigt nog. Bara du inte lärt in för noga att sporren betyder framåt.

Regeln är då - hästen SKA slappna av annars börjar du inte trava. Komemr du så långt att den kan slappna av i travövergången saktar du ner om den börjar spänna sej efter några steg. Hästen låser sej så fruktansvärt av att göra som du beskrev så man får gå grundligt tillväga för att lära bort beteendet och istället främja avslappning. När du ska trava så kan du också försöka att bara tänka travtakt och uppåt istället för framåt. Med sökning framåt/nedåt i hästen.

Läste lite noggrannare i ditt inlägg och kom fram till att du kanske bör ta det försiktigt med traven. Om hästen gått ojämnt förstärks det i traven eftersom den är tvåtaktig och hästen kan vrida sej ganska rejält i kroppen. Antingen fokuserar man då som 17 på att hästen ska gå rakt och jämnt och avslappnat i kroppen (vilket kan vara mycket svårt) eller så skippar man traven och skrittar/galopperar istället. Där låser i regel hästen inte ryggen på samma sätt.

Är det så "illa" att ni inte ens ska gå på volt kommer det bli mycket slitande för hästen att trava eftersom det är på volter man tränar upp jämnheten. Nästan omöjligt på rakt spår, hästar går av naturen lite ojämnt.

tack för långa svaret :D

njä asså... hon har ju gått SÅ fel hela sitt liv, så hon får inte gå på volt just för att hon ska hitta sin balans rakt fram å inte träna upp någon speciell sida (på volt då)...
Hade det varit en normal häst så funkar ju det du säger... att man "lurar" igång traven... men hon e ju galopphäst, å där lurar man inte :D vi snackar studsboll om man tar tag i henne (ordentligt) eller smygökning om man inte gör det... hon e stark som ett as... alternativt tar inte bettet alls.... det är ju ett rätt stort framsteg att kunna ta henne i munnen i skritt... å hon kan gå riktigt fint i skritten å jobba bra! men sen... wroooooom.... :cool:
Det är ju hennes sätt att komma undan, ingen annan har ju hållt henne när hon kör sin försvars-grej...
Massören kommer ut till en annan häst idag... ska fråga om jag får gå på volten 5-10min... för där vet hon att hon inte ska iväg så fort som möjligt... alternativ 2. är å köpa plegg (hon reds 3 ggr på banan med det å va superduktig)... tills hon slappnar av å hajjar att det inte e farligt å gå ner (eller iaf rakt fram) med huvet...
Vill helst inte tvinga med graman, då lär hon ju få tillbaka spänningarna i nacken... å både nacke & rygg är 100 gånger bättre än förut...
vågar inte lägga ut rid-bilder här... blir väl anmäld för djurplågeri eller nått då ;) men vara för å visa hur hon gör...

Min spontana tanke är att innan du börjar springa så får du lära dig att krypa...

Jag förstår det av ditt inlägg att hästen faktiskt inte tar förhållningar speciellt bra? Träna halter och igångsättningar och avsaktningar till förbannelse tills hästen lär sig och accepterar stopp och gå utan att protestera.

sant! fast hon är ju som sagt var 5år, å jag har haft henne i 6månader... men det e öva öva öva å nöta nöta nöta antar jag :)

nästa vecka ska iaf massören kolla när jag rider för å se om det är nått jag gör eller exakt när hon börjar tjaffsa... ska bli intressant

Liknande trådar

Träning Hur sätter ni fast tömmarna i bett/gjord när ni tömkör? I vilket syfte sätter ni tömmarna på just det viset? Vilka tömsättningar anser...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 854
Senast: Fredag
·
Dressyr :o kör bakgrunden snabbt: fd galopphäst som har gått med huvudet rätt upp hela sitt liv.. aldrig gått i form osv. jag köpte-träna...
Svar
18
· Visningar
1 232
Senast: Messy
·
Hästvård vilka har använt sig av resp metod? en för sig eller kombination??? snabbt/långsamt resultat, vilken skada? min häst har trots...
2
Svar
25
· Visningar
2 679
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar