M
moen
Kanske lägger jag den här tråden fel, jag chansar. Jag har nyligen införskaffat lite naturbetesmark och vill ju såklart hålla den parasitfri och fräsch. Alltså undrar jag en hel del över det här med växlebete bl a. Om man t ex har smitta i hagarna från häst, dör masken om marken betas av nöt/får eller måste den vila helt? Hur mycket nöt resp får behövs för att hålla efter 1,5-2 ha resp ca 7 ha en sommar? Kan man ha kvigor och hästar ihop år efter år, utan att vila hagarna eller måste man ha kvigor ett år och hästar ett år t ex för att betena ska hållas parasitfria? Gör man träckprov/avmaskar man nöt och får också?
Kan en bonde som har kvigor på sin mark år efter år ha intresse av att byta djur med mig en sommar? Dvs att mina hästar går i hans hage och hans kvigor i min? Bryr man sig om ifall slaktdjur har mask?
Jag skulle gärna ha två kor, några får och så hästarna och alternera mellan sommarhagarna. Men hur håller man korna och fåren på vintern? Äter korna lika mycket som hästarna? Kan de alla dela vinterhage och vindskydd, det är lösdrift som gäller?
Det verkar vara ett gissel att få tag i nöt för sommarbete av hagar häromkring, därav tanken att ha egna djur. Men det är kanske ett mycket dyrt alternativ?
Snälla, hjälp mig :smirk:
Kan en bonde som har kvigor på sin mark år efter år ha intresse av att byta djur med mig en sommar? Dvs att mina hästar går i hans hage och hans kvigor i min? Bryr man sig om ifall slaktdjur har mask?
Jag skulle gärna ha två kor, några får och så hästarna och alternera mellan sommarhagarna. Men hur håller man korna och fåren på vintern? Äter korna lika mycket som hästarna? Kan de alla dela vinterhage och vindskydd, det är lösdrift som gäller?
Det verkar vara ett gissel att få tag i nöt för sommarbete av hagar häromkring, därav tanken att ha egna djur. Men det är kanske ett mycket dyrt alternativ?
Snälla, hjälp mig :smirk: