Köpt vagn, hjälp med mått

Fislisa

Trådstartare
Hejsan :)
Nu har jag äntligen fått en vagn!
Fick hem den idag och nu har jag massa frågor..

Jag tyckte den såg smal ut mellan skaklarna, så jag mätte och den är 63cm. Är det smalt lr normalt? Mätte hästens rumpa och han är ca 58cm.. Blir det för trångt?

Nästa fråga är hur långa ska skaklarna vara?
Jag har en släde och på den är skaklarna mycket längre..
Så hur stort ska avståndet vara mellan vagnen och baken?

Och sista frågan :) var ska jag
image.jpg
[/URL][/IMG]fästa svängeln? Det finns ingen men det har jag tänkt skaffa..

1image.jpg
[/URL][/IMG]

Det är mellan där jag har lagt tumstocken som det är 63cm
2image.jpg
[/URL][/IMG]

Sv: Köpt vagn, hjälp med mått

Det låter smalt men det beror ju på lite om du bara ska köra rakt fram (längs grusvägar) så inte hästen behöver böja på sig så går det säkert bra.

Finns det inget fäste för svängel så får du ordna någon som kan sätta på ett. Hör med någon vagntillverkare vart du ska sätta den eller be dem att sätta dit en svängel för de vet vart de ska sätta den.

Skaklarna ska vara så pass långa att det inte är någon risk att bakbenen når någon del av vagnen varken i nedförsbacke eller i skritt, trav eller galopp. Vart rumpan är ju inte så relevant iallafall om inte vagnen går på rumpan innan benen men det brukar aldrig hända.

Liknande trådar

Körning Nu har snart hela sommaren gått och jag rodde att vi idag äntligen skulle göra en premiär-tur med vagnen men icke! Köpte en billigare...
Svar
4
· Visningar
2 154
Senast: Vimsan
·
Körning Jag har äntligen, efter mycket letande, hittat en vagn med rätt mått till min häst. Den kom i söndags och lyckan var rätt total...
Svar
11
· Visningar
2 211
Senast: schelin_j
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
27 648
Senast: _L_
·
Körning Har äntligen köpt en rockard efter att ha letat i över ett år :banana: Men jag skulle vilja förbättra den lite och behöver därför...
Svar
3
· Visningar
958
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama