Köpt katt men får inte stamtavlan.....

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare MissDaisy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 941
M

MissDaisy

Har detta hänt er???
Jag köpte för en månad sedan en nio månaders katthona av ett par, de hade inte fått stamtavlan till katten av uppfödaren och jag har själv varit i kontakt med uppfödaren och bett henne skicka stamtavlan till mig nu ( samtidigt som jag presenterade mig som ny ägare till katten) vilket hon lovade men inte gjorde.
Då skickade jag ett brev till henne och bifogade färdigskrivet och frankerat kuvert så hon bara behövde slänga stamtavlan på lådan, det har hon INTE gjort......vad f-n gör man????
Katten är inte Id märkt och ev. vaccinationer står på stamtavlan :mad: :mad: :mad:
Sverak säger att jag skall kontakta uppfödarens klubb men jag vill inte gå så långt i första taget...
Ingen direkt ansvarskännande uppfödare eller??????

Sv: Köpt katt men får inte stamtavlan.....

Om jag vore du skulle jag genast kontakta uppfödarens klubb. Kattens stamtavla ska medfölja vid försäljning av katt om man är medlem i Sverak, annars bryter man mot det kontrakt man har skrivit. Är stamtavlan inte klar ännu så ska man skicka med ett "under registreringsbevis".

Tyvärr finns ju risken att katten inte är uppfödd enligt sveraks regler, och att det är däför ingen stamtavla finns. Men vi får väl hoppas att så inte är fallet!
Vad är det för ras?

Meddela uppfödarens klubb omedelbums! Om stamtavla inte medföljer skall uppfödaren kunna uppvisa papper ifrån klubben att katten är under registrering. Alla andra skäl till att inte lämna stamtavlan i samband med försäljning är oacceptabla.

Du ska inte behöva tjata på uppfödaren för att få stamtavlan. Överlämna ärendet till klubben.

Att inte ge med stamtavla eller intyg på att katten är under registrering bryter helt mot SVERAK's regler och medför avstängning om uppfödaren inte följer detta.
Så anmäl.

Det är en skogistjej, och hon HAR stamtavla enligt Sverak, men jag fattar inte om uppf. är så LAT eller nåt eftersom hon inte lämnar ut stamtavlan :mad:

Uppfödarens klubbs ordförande är nära släkt med uppfödaren och jag är bara rädd att jag ska få en massa ovänner i kattvärlden om jag anmäler henne.

Och måste inte Sverak katter vara Id märkta nuförtiden? så säljer jag mina bebisar iallafall, men honan är inte Id märkt ens.....
Vad är detta för människa :confused: :confused: :confused:

Fult av uppfödaren. Vill du inte gå genom klubben så förklara varför för sverak.

Katter i avel och vuxna katter på utställning ska vara id-märkta. Många vill inte märka dem när de är små, även om jag tycker att det är att föredra.

Jag håller med dig!
Såg att ordföranden för uppfödarens kattklubb hade en annons ute på ungar, hon hade inte heller Id märkt ungarna utan tog istället ett lägre pris för dem. :eek: :confused: :mad:
MEN Sveraks regler säger ju att kattungar ska vara Id märkta vid försäljning..... :confused:
Så de verkar vara lika goda kålsupare, vad gör jag då???
Bad sverak att få ny stamtavla då jag har köpintyg på katten men det kan de inte lämna ut.....
HUR ska jag nånsin kunna göra något med katten????

Var inne på Sverak och kollade, man behöver tydligen inte Id märka kattungarna vid försäljning men jag tycker det hör till god ton att göra det ändå,,,nu når ju min hona strax tio månaders ålder och skall chippas men vi har ju inte stamtavlan så vi kan göra detta :mad:
Med andra ord kommer vi inte kunna ställa ut heller....

MissDaisy skrev:
Jag håller med dig!
Såg att ordföranden för uppfödarens kattklubb hade en annons ute på ungar, hon hade inte heller Id märkt ungarna utan tog istället ett lägre pris för dem. :eek: :confused: :mad:
MEN Sveraks regler säger ju att kattungar ska vara Id märkta vid försäljning..... :confused:
Så de verkar vara lika goda kålsupare, vad gör jag då???
Bad sverak att få ny stamtavla då jag har köpintyg på katten men det kan de inte lämna ut.....
HUR ska jag nånsin kunna göra något med katten????

Nej, SVERAKs regler säger inte att kattungarna skall vara ID-märkta vid försäljning. De enda katter som det är krav på ID-märkning för är avelskatter och vuxna utställningskatter.

Vad gäller fallet med din stamtavla så kan det ju vara så att uppfödaren försöker köra en fuling dvs. vill att du ska betala extra för att få stamtavla. Sedan möjligheten att sätta avelsförbud på rastypiska och friska kattungar försvann har tyvärr en del uppfödare börjat använda sig av sådana fula metoder.

Om du är rädd för att det skall bli extra bråk för att klubbens ordförande är släkt med uppfödaren tycker jag att du skall ringa till SVERAK och berätta hur det känns.

Jag märker inte mina ungar. Jag tycker inte jag behöver det, eftersom dom inte behöver vara märkta förrän vid 10 mån för utställning. Alla 3 ur min kull är ställda som små omärkta och dom som ska fortsätta ställa får märka sina själva. Jag tar helle rinte mindre betalt, utan ligger på 5000:-. Däremot kan jag tänka mig märka mot en självkostnad. Tycker inte det ligger på uppfödarens bord, det är dyrt nog att föra upp utan att köpare ska kräva mer och mer utan att betala.

Det jag antar att du lärt dig nu är att aldrig köpa raskatt utan stamtavla. Även om uppfödaren beter sig fel och mot reglerna (som det faktiskt är, en katt som säljs ska ALLTID medföljas av stamtavla) så måste man stå på sig som köpare.

Jag köpte inte katten från uppfödaren utan av ett annat par som inte kunde behålla henne, de förklarade att de inte fått stamtavlan för uppfödaren hade heltenkelt GLÖMT AV att skicka den :confused:

När jag då tog hem katten ringde jag uppfödaren och presenterade mig, talade om hur katten hade det och så vidare....
Uppfödaren lovade då posta stamtavlan inom ett par dagar vilket inte skedde, då skickade jag brevet med returkuvert färdigfrankerat och inte heller då fick jag nån respons trots att jag påpekade att jag hade veterinärtid för chipmärkn.

Nu senast mailade jag människan och sade att jag kommer att gå vidare med det här om hon inte skickar stamtavlan, har fortfarande inte sett röken av den :mad:

Så jovisst, jag har lärt mig en läxa men man vill ju tro att uppfödarna åtminstonde värnar om sina uppfödda katter även om de skiter i köparna......tydligen är jag för blåögd!
Jag hade misstagit mig på Sveraks regler så därför har jag chippat mina ungar i min allra första kull.
Däremot vill jag ju chippa den här honan men har inte ens ett reg.nummer.........

Visst är det lätt att tro gott om alla, men aldrig ge nån pengar utan att få med allt. Precis som med bilar och annat.
Var bor uppfödaren? Du kan inte engagera nån annan typ härifrån som kan gå dit och begära att direkt få stamtavlan?

Jag skulle ändå aldrig betala några pengar för en katt utan stamtavla. Allt för att vara på den säkra sidan.

Nu hör detta kanske inte riktigt hit. Men när jag köpte en häst FANNS det tillhörande pass. Men ägaren flyttade just då och hade inte passet till hans. Vi kom överens om att hon skulle komma hit och hälsa på efter nån månad och ha passet med sig. Hon kom utan pass. Jag har ringt och mailat flera gånger. Tillslut körde jag hem till ägaren och väntade tills jag fick passet. Ska man verkligen behöva göra såhär?
Förstår ditt problem, men vet inte vad du ska göra.

Ja, det är ett dilemma :smirk:
MEN :banana: jag har faktiskt idag tagit mod till mig och kontaktat uppfödarens klubbs ordförande och tillika nära släkting till uppf.
Jag har förklarat dilemmat och sagt att jag inte är ute efter ovänskap men jag vill ha stamtavlan som jag har rätt till.
Mailen till henne och till uppfödaren är sparade så händer inget nu så kommer jag att vidarebefodra allt till högre instanser på Sverak.
Men att man ska behöva göra såhär är ju för jäkligt!!!
Håll tummarna allihopa ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka