Köpt hoppsadel (öppet köp)

cactuspower

Trådstartare
Jaha, så idag åkte jag och hämtade en hoppsadel till hästen. Den verkande lovande och när vi provade den så verkade den lagom svängd åt henne men den var för vid. Nu står jag i valet i kvalet om jag ska behålla sadeln som jag får ha på öppet köp en vecka eller om jag ska lämna tillbaka den. Sadeln ifråga är en Zaldi Alba, den verkar himla trevlig men alltså för vid för hästen, dock upplevde jag den som klart mycket bättre med min tjocka fårskinnspad under. Har hittills dock bara provat den på gången och ännu inte suttit upp i den, tänkte jag skulle göra det i morgon. Men saken är den att det är en trevlig sadel, jag köpte den för 4000:- inkl. stigbyglar och stigläder och det upplever jag som ett rätt bra pris, har dock inte hittat varken spec. många nya eller beg. sadlar att jämföra med, har sett några beg. för ca 5000:- - 6000:- på annons och jag hittade prisuppgift på en ny sadel hos Sandris och nypriset var drygt 9200:-
där. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra, om jag ska ha kvar sadeln trots att den är för vid (verkar dock ok när man "paddar upp den" även fast det inte känns helt optimalt) men å andra sidan har hon inte så mycket muksler just nu, men det går ju inte direkt på två veckor och så är musklerna där :smirk: . Hur skulle ni ha gjort?
Jag tror dock, att om jag behåller sadeln så kommer jag åtminstone inte gå back vid ev. vidare försäljning.

Sv: Köpt hoppsadel (öppet köp)

jag skulle behålla, om hästen inte har fullt med muskler än så kommer hon antagligen att fylla ut sadeln med tiden.

Lägg padden under tills hon musklat sig så pass att sadeln passar.

jag tävlar min häst men en 1 str för vid sadel. och det går utmärkt ;)

Om du gillar den annars så behåll den och lägg ett tjock schabrak eller en pad under tills hästen musklat sig mer.

Jo, jag gör nog så att jag behåller den och så använder jag fårskinnspadden till den. Hon går ju dessutom inte med denna sadeln alla dagar, utan hon får kanske gå med den sen ca 1-2 ggr i veckan.
Jag var själv inne på att behålla den men sedan rådfrågade jag en i stallet också som även tittade när den låg på hästen och hon tyckte inte jag skulle köpa den eftersom den var för vid. Men jag tror jag behåller den ändå, men jag ska testa den och rida i lite i början av veckan annars har jag ju fortfarande möjligheten att skicka tillbaka den. Blev mest fundersam eftersom hon i stallet inte tyckte jag skulle behålla den (men hon tyckte i övrigt den passade) men jag gör nog så att jag behåller den i af.. Kan ju även ta lite bilder på den i morgon och dela av mig utav, om den andra datorn vill fungera igen så jag kan lägga in bilderna därifrån, annars blir det svårare :(.

En kompis hoppade med sadeln idag (första gången hästen hade den vid ridning/uppsuttet öht) och det visade sig tyvärr inte vara lika bra som det såg ut på stallgången (dvs . med padden under ) den glappade en del ändå så jag tror jag säljer den alt. lämnar tillbaks den i stället.

Är Alban hyffsat lik Star i bommen?
Tänkte på om den är lika rak/svängd som Star?

Vet faktiskt inte, då jag inte har testat Star.
Du fick mig att tänka på att det är dax och sätta ut sadeln på annons igen, måste försöka ta lite kort på den också.. tack :bow:
Den är så fin :love: synd att den inte passade :(

Mjo, det gjorde jag också. Eftersom Zaldin inte passade.
Köpte artusen av en kompis till mig, trodde först redan hon hade sålt den nämligen. Men det blidde så att jag köpe zaldin innan också, vart så trassligt och jag hann inte ta tag i det och skicka tillbaks den innan överenskommelsen om ö.k. gick ut. och sådär. Så jag ska sälja den igen.

cactuspower skrev:
Vet faktiskt inte, då jag inte har testat Star.
Du fick mig att tänka på att det är dax och sätta ut sadeln på annons igen, måste försöka ta lite kort på den också.. tack :bow:
Den är så fin :love: synd att den inte passade :(
:D tur att jag påminde dig om det då :D
Fast jag såg ut så här :eek:
Trodde nämligen inte mitt inlägg kom in,
internet är så segt så jag stängde av innan det såg ut att vara skickat.
Vad är det för storlek på din förresten? :angel:

Oki, men ingen annan som vet om de är hyffsat lika?

Ja, det var tur det :) . Hehe :p där ser man. Datorer kan vara himla jobbiga ibland.

Zaldin är det bomvidd 30 på, men den måste vara väldigt vid för att vara en 30. Stübben Artusen som jag nu har köpt är stl. 31 och den är smalare en Zaldin. Har även en Bates som det är 31 eller 32 på och även den är smalare en Zaldin. Sitsen är 17,5 . :)

Vad ska du ha för storlek ? :angel:

cactuspower skrev:
Ja, det var tur det :) . Hehe :p där ser man. Datorer kan vara himla jobbiga ibland.

Zaldin är det bomvidd 30 på, men den måste vara väldigt vid för att vara en 30. Stübben Artusen som jag nu har köpt är stl. 31 och den är smalare en Zaldin. Har även en Bates som det är 31 eller 32 på och även den är smalare en Zaldin. Sitsen är 17,5 . :)

Vad ska du ha för storlek ? :angel:

Den Star som jag testat (som inte var till salu) var 32 :o :D
Satt väldigt bra och låg stilla och fint,
vilket är lite nytt på den damen.

Är det du som har annonserat efter en Star ? :confused:

Vad har du för sadel nu då och vad är det för bomvidd på den?
För jag hade några intresserade som hörde av sig ang. förra annonsen när det stod vid bom i annonsen (har hört att 30 på Zaldi Alban ska motsvara vid bom) och när de sedan får höra att det bara är bomvidd 30 så verkar de inte intresserade längre ? :crazy:
Men det är ju så himla vid tycker jag.. hästen hade även en Olympic jessia tidigare och även denna var 31 på bommen. Har även haft en annan 32:a (minns ej märke, var en allround) och denna var också smalare en Zaldi Alban i 30 ? :confused:

30 är inte vid bom på zaldi. Finns i bomvidd 30-32 typ. Så 30 är snarare normal. Har förövrigt en alba också men vid skulle jag inte kalla den :]

Tror min tom är 31.

Senast ändrad:

Jaha ja, där ser man :p . Men för min 30 är ju mycket vidare en mina andra sadlar tycker jag, trots att det är 31 & 32 på dom på bomvidden.

Hade en atlanta 32 förr och den var också betydligt vidare än stübben etc. Min passier är väl 28 och den är ju normal :D

Zaldi har en förmåga att bredda sig. Eller ja jag har hört rykte om detta. Har inte inträffat på mina :P

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: Tora
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 016
Senast: caballus
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 275
Senast: lillamy73
·
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
4 182
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?