Koppjärn på Knights Hawk - konstigt!

Bellafjella

Trådstartare
Hej. Hade en annan tråd ang min nya sadel, Knights Hawk, som det vart lite konstigheter med bredden på koppjärnen med.

En kort uppdatering:

Det finns tre koppjärn till "Hawken" och vid leverans sitter det röda järnet i.

Enligt en försäljare jag varit i kontakt med tidigare så menar Källquists att det röda järnet är 100 grader och det vita (som är det bredaste är 110 grader. Men eftersom försäljaren också sa att de hade fått väldigt osäkra, luddiga svar från Källquists så misstänkte jag att det kanske inte stämde ändå.

Flera här på Buke menar att järnen är bredare än så. Någon sa att det röda järnet är bredare än t ex Wintecs bredaste och då borde ju det vita Hawks-järnet vara ännu bredare eller hur?

Men när jag fick hem sadeln var den för trång med det röda järnet och jag mätte det till 90 grader bara! Det var ju 10 grader mindre än vad Källquists sagt :confused:

Nåväl, jag fick ett nytt järn hemskickat, ett vitt, och mätte det. Men det var bara 95 grader!! :(

Alltså, vad är detta? Finns det någon vänlig Bukare med en Knights Hawk- sadel som har mätt sina järn? Jag fattar ingenting?

Jag börjar misstänka att de som tillverkar järnen inte riktigt håller reda på vilket järn som är vilket utan märker dem fel.

Nån som har någon susning?

Sv: Koppjärn på Knights Hawk - konstigt!

Jag känner mig hemsk som tipsat dig om den sadeln :crazy: Ska maila och fråga hon som jag sålde min sadel om hon kan mäta järnen åt mig..

Ha ha nej men hej :D

Sluta nu att ha dåligt samvete!:D

Jag hade säkerligen köpt sadeln ändå utan din hjälp hi hi.

Ja det får du gärna göra.

Men du visst är det konstigt? Läste här på Buke om en annan som hade provat två olika sådana sadlar med samma sorts järn i men den ena var bredare än den andra.

Väldigt mysko hoppas någon annan kan mäta sina järn också... Det enda jag kan komma på är om det är olika järn i olika modeller men så knäppt kan det ju inte vara??

Denhär sadeln låg i jämnvikt på mitt sto under vintern/våren och hon kan omöjligt breddat sig mer än 5-6 grader då den låg bra när jag sålde den... Nu är hon ungefär 124 grader.

Den sadeln kan omöjligtvis vara mer än 105 grader... Jag fick den till 90. Med tanke på felmarginalen kan den vara 95-100, men bredare än 105 kan den absolut inte vara. Man kan inte utgå ifrån att den ser ut att passa en häst på 120 grader, och då är den 120 grader. För att vea gradtalet måste man mäta den...

Okey. Men du har ju själv sagt att den sadeln låg bäst trots då att det fanns ev. vidare sadlar som du också har tittat på.. Fattar inte riktigt hur det kan komma sig.

Ja, den ser ut att ligga bäst av dom sadlarna jag fick se, men det betyder fortfarande inte att sadeln är 120 grader. Isf måste ortspetsarna vara väldigt vinklade som jag inte kan se på bilden.
Och jag kan inte garantera att en sadel passar genom att se bilder, det kan jag bara göra om jag ser häst och ryttare IRL. Jag kan bara ge råd över internet och hjälpa dig med märken som kan passa, men jag kan ju inte klämma och känna och då verkligen VETA om sadeln passar. Jag kan bara gå efter bilderna du tar och det du beskriver, och då ser ju Knightsen bäst ut av dom sadlarna du provade. (och det har jag också skrivit till dig)

Som sagt, för att veta en sadels bomvinkel måste man mäta.

Okey, blev bara konfunderad om hur det kan komma sig :crazy: ju mer man försöker lära sig om sadlar desto svårare blir det..

Väldigt mysko hoppas någon annan kan mäta sina järn också... Det enda jag kan komma på är om det är olika järn i olika modeller men så knäppt kan det ju inte vara??

Denhär sadeln låg i jämnvikt på mitt sto under vintern/våren och hon kan omöjligt breddat sig mer än 5-6 grader då den låg bra när jag sålde den... Nu är hon ungefär 124 grader.

Javisst är det konstigt? Men hur det än ligger till med hur bred din sadel verkligen var så är det väldigt skumt ändå. Enligt Källquists ska ju det vita järnet vara ca 110 grader men mitt är bara 95!

Givetvis ska jag försöka få ett bra och rakt svar av dem angående järnen men jag tänkte att jag först skulle höra här om någon mätt sina.

Jag har haft funderingar på att köpa just en Knights Hawk, men om det är så mycket trassel med koppjärnen, som är själva anledningen till att jag köper den typ, så känns det inte lika lockande längre... :crazy:

Ja, desto mer man lär sig desto mer märker man hur mycket man inte vet ;)
Men tyvärr kan jag inte lära ut allt om sadlar över internet genom att vissa film/bilder, man måste känna det.

Jo precis men det skulle vara lite enklare för mig om du kunde de ;)

Jag ska kolla om jag hittar nån bild på koppjärnet så jag kan mäta, kom på att jag kanske har det på den andra datorn.. Vi får se.

Men kan det vara så stora skillnader på tillverkarnas järn?

När det gäller Källquist och en så billig sadel, ja - då kan det skilja sig så mycket. Man vet aldrig vad man får för det priset...

Visserligen men själva sadeln tycker jag är jättebra (för det priset) skulle dock vilja se stoppningen..

Såg att det var ett tag sedan du skrev detta så du har kanske fått svar nu! I vilket fall så mätte jag mitt röda som jag får till 90 grader och det vita fick jag till 100 grader. Vilket var skit eftersom jag behövde ett som var 110 grader!!:mad:
Ingen mer som har en Hawk som kan mäta?????

Jag behöver inte mäta för att säga att dessa järn är INTE i närheten av att vara som wintecs wide.

Ni som har fått dessa till runt 90 -100 grader har rätt. Bredare än så är de tyvärr inte. Möjligen att nåt järn kan vara lite vidare än nåt annat i samma färg, men det hamnar inte uppåt 110 eller över som sagts i gamla trådar.

Köp hellre en Wintec 500 de är så otroligt lika i sin konstruktion och järnen likaså.

Liknande trådar

Utrustning Sadel letandet fortgår.. Någon som vet hur bred (i grader) man kan göra Knights Hawk syntet sadlarna genom att byta järn?
Svar
1
· Visningar
541
Senast: sissu
·
A
Utrustning Hej, Det är så att jag har testat en ny sadel på hästen närmare bestämt en knights hawk allround. sadeln så ut att ligga bra i...
Svar
3
· Visningar
1 146
Senast: Anfi
·
Utrustning är de nån som har mätt de vita LÅNGA järnet som är till T6an?? den är ju XV och har alltid fått höra att den är ca 110 grader. den har...
Svar
2
· Visningar
1 698
Senast: Salasolen
·
M
Utrustning Dottern har fått hem sin nya ponny igår och det följde med en allroundsadel (knights hawk). Den var riktigt ordenligt bred och när vi...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Mosaic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V