Kopparsulfat

ChiliWhippet

Trådstartare
Finns det någon här som har erfarenhet av att ge ett tillskott i fodret med koppar? Har fått rådet att ge min häst detta och skulle vilja höra om någon har märkt förbättring, främst då på hovar?

Sv: Kopparsulfat

När min förra hade bärrandsröta kletade jag kopparsulfat på rötan med jämna mellanrum, skulle aldrig fodra med det?

Varför inte? Koppar är det ofta brist på i fodret!

Till TS! Är väl som alltid så att om du ska fodra extra med koppar beror på hur analysen av grovfodret ser ut. Vid brist kan det säkert göra skillnad!

Varför inte? Koppar är det ofta brist på i fodret!

Till TS! Är väl som alltid så att om du ska fodra extra med koppar beror på hur analysen av grovfodret ser ut. Vid brist kan det säkert göra skillnad!

Det är en väldig skillnad på koppar i tillskott och kopparsulfat!
Kopparsulfat (inklusive utspädd) är hälsoskadlig och miljöfarlig men fungerar ofta bra mot röta. Använd skyddsutrustning och spola inte ner resterna i handfatet (fräter sönder vattenledningen).

Ja absolut! Skrev lite dumt, TS skrev om det blivit skillnad på att ge extra koppar! Menade inte att man ska ge kopparsulfat!! Sorry:crazy:

Okej tack för svaren, rådet jag fick var att ge rent koppar sulfat fast 0,5 gram högst om dagen blandat i vatten, Max 3 gram i veckan. Helt crazy då alltså!

Okej tack för svaren, rådet jag fick var att ge rent koppar sulfat fast 0,5 gram högst om dagen blandat i vatten, Max 3 gram i veckan. Helt crazy då alltså!

Nej, inte alls crazy. Jag ger min häst 0,8 g kopparsulfat per dag. Han mår jättebra av detta.

Nu är det dock så att man inte ska ge enbart koppar utan man måste också ge zink. Hovarna behöves främst zink och höga halter koppar i foderstaten hämmar upptaget av zink vilket kan försämra hovkvaliteten.

Mikromineralerna järn, zink, koppar och mangan måste vara i balans i foderstaten. Man ska inte tillsätta dessa mineraler utan att ha en fullständig analys av sitt grovfoder, dvs. inklusive mikromineraler.

Att tillsätta mikromineraler i foderstaten kräver kunskap. Har man inte denna kunskap ska man låta bli.

Matar du hästen KopparSULFAT???

Som är giftigt och miljöskadligt och även i små doser tar kål på alla vattenlevande små organismer?

Vilket kopparsalt tycker du är vettigt att använda vid utfodring? Vad är det i sulfatjonen du anser vara giftigt?
Kopparjoner är miljöskadliga, det är zinkjoner också och så ävem en rad andra metalljoner. Vi behöver dock ha småmängder av dessa "giftiga" metaller för att kunna leva.

Du kan läsa på vilket skyddsblad om kopparsulfat som helst om att det är giftigt.

Det finns koppar tillskott anpassat för häst, med organisk koppar i som hästar lättare tar upp än oorganisk.

Använder du tandkräm? All tandkräm (hinns några enstaka undantag) innehåller natriumfluorid. Ett fat med natriumfluorid märks med dödskalleetikett. Det är inte natriumjonen som är den giftiga biten utan det är fluoridjonen. Ett fat med kopparsulfat märks med frätandeetikett.
Jag vet inte vilket kopparsalt som är bäst att äta men jag vet att man inte kan utgå från vad som står om den rena varan där man räknar med stora koncentrationer. Enligt det jag vet så är det inte motjonen man ska titta på i första hand (i det här fallet sulfat) utan vilket oxidationstal den intressanta jonen har. Vissa oxidationstal av metalljoner är giftiga även i låga koncentrationer medans andra är livsviktiga.

Matar du hästen KopparSULFAT???

Som är giftigt och miljöskadligt och även i små doser tar kål på alla vattenlevande små organismer?

Vat man vad man pysslar med så är det inget problem men är man det minsta osäker så finns koppar som proteinat som funkar bättre.

Inget konstigt att ge hästen kopparsulfat, det är det som finns tillsatt i tex Krafft´s mineraler också, läs på innehållsförteckningen. Ska man ge det rent ska man dock veta precis vad man pysslar med, det är som sagt både giftigt och frätande och är man inte duktig på att räkna foderstater och kan en del kemi och kan räkna ut hur mycket kopparsulfat som behövs så råder jag att man låter bli och tar hjälp av någon kunnig. Det är ju ytterst små mängder som behövs, vi pratar ca ett kryddmått eller mindre per dag, lätt att det blir fel.
Annars är det faktiskt så att hästen tar upp oorganiska mineraler (som tex kopparsulfat) bättre än kelaterade mineraler. (Källa dr Eleanor Kellon)

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
606
Senast: BoYo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 018
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
484
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka