Kopior på PC-skydd?

Miljon

Trådstartare
En av ponnyerna jag rider har skydd från professionals choice, och jag älskar dem! Nu börjar jag känna av ett behov att ha något liknande till en av mina egna. Hon är ganska klumpig när vi rider i mer besvärlig terräng, så jag vill gärna ge benen lite extra skydd. Vi behöver dem alltså inte för att de ska ge något stöd, så jag ser inte riktigt behovet av "äkta vara" sas. Huvudsaken är att de täcker benen ordentligt, ger skydd mot stenar, grenar och annat som klumpiga små ponnyer kan skrapa benen mot, och framförallt: är ordentligt ställbara i storleken!
Hon är av kraftigare typ och har mycket hovskägg. Jag brukar tunna ur det lite, men vill inte klippa bort helt. Behöver alltså ha skydd som går att ha rätt stora runt om, men ändå utan att vara för långa (hon har cob på sina senskydd, och de kan inte vara längre).

Vet ni om det finns några lite billigare kopior som kan fungera? Jag tror att t.ex. hööks, börjes och horze har, men har ingen aning om hur de är i varken kvalitet eller passform. Finns det andra som kan ha, som är värt att kolla upp?

Fröken hade med sig ett par från Horze (pro soft) när jag fick henne. Med reservation för att jag inte har nån aning om hur gamla de är:

- de är något lägre än motsvarande storlek på PC
- de är 'sladdrigare' i kvalitéen, men är du inte ute efter stöd spelar det ju ingen kvitt
- kardborren är inte lika bra när den blir våt (men inte dålig)
- jag tycker passformen runt själva kotan är för 'rak' så den vill knöla sig lite/inte anpassa sig 100%.

Jag har prövat både från Hööks och något liknande märke. Inget som faller mig i smaken. Vill jag ha denna typ av skydd så är det PC som gäller.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har någon konstig tendens att få smååååååå sår på benen, främst bak runt kotan och neråt. Det är inga spark/skrap/skavsår...
2
Svar
23
· Visningar
4 114
Senast: mackan
·
M
Utrustning Hej! Jag har en arabdam, 152cm ca, och har svårt att hitta benskydd som funkar. Dom som är lagom långa är för breda, och dom som...
Svar
8
· Visningar
1 232
Senast: -moa-
·
Utrustning Dags att ge treåringen transportskydd. Damen har hitills åkt i vanliga skydd + boots eller naken. Valacken har Bucas hellånga och JAG...
Svar
9
· Visningar
1 725
Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras...
2
Svar
37
· Visningar
2 765
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV