Köpenhamn

doleron

Trådstartare
Jag, min flickvän och ett kompispar har fått för oss att åka till Köpenhamn om nån vecka och behöver nu massor med tips på bra och billiga hotell och saker att göra, så alla ni kloka bukare som vart där, bring it :D

Jag, min flickvän och ett kompispar har fått för oss att åka till Köpenhamn om nån vecka och behöver nu massor med tips på bra och billiga hotell och saker att göra, så alla ni kloka bukare som vart där, bring it :D

Hotell bokar jag numera alltid via någon av bokningssiterna och kommer aldrig ihåg vad hotellen heter.

Jag gillar Köpenhamn, är en trevlig stad. Tivoli är fint, Carlsbergmuseumet är roligt om man gillar öl (provsmakning ingår) och Nyhavn är mysigt.

Nu är du nog inte ute tillräckligt i tid för att få en bokning, men nästa gång jag åker till Köpenhamn satsar jag på ett bord på Noma.

Jag bor så pass nära så det brukar bara bli dagsutflykter med god mat och dryck och en promenad som tillräckligt utförligt program, men håller med om ovanstående tips på aktiviteter. Christiania är också kul att besöka för att bara ströva runt, som en egen liten värld inne i staden. Senast i somras åkte jag en båttur från Nyhavn, alltid kul att se en stad från vattnet.

Bland aktiviteter har jag också förstått att det ganska nyligen har öppnat ett par så kallade "låsta mysterierum" i Köpenhamn, de måste bokas i förväg eftersom man tar in en grupp i taget och det kostar nog några hundra per person. Googla på locked mystery room om du vill läsa mer. En populär aktivitet runt om i Europa på senare år men finns så vitt jag vet ännu inte i Sverige. (Kanske inte alla tycker det är superkul, men jag är säker på att jag hade älskat det - kommer definitivt att testa när jag får tillfälle!)

Älskar Köpenhamn, det går snabbt att ta sig dit i alla fall där jag bor ;)
I tisdags förra veckan åkte jag och en kompis och annars har jag nog ytterligare de tre föregående somrarna besökt det med sambo 1-2 ggr/sommar.
En av gångerna valde vi att bo i Malmö på Radisson och sedan ta tåg dit över dagen, andra gången bodde vi på hotellet Wake up copenhagen - rummet var litet men väääldigt skön säng! Vi fick dessutom finfin utsikt över Tivoli-hotellet :) Frukosten var ok men inte mer än så.

Skönt är att åka tåg och kliva av Köpenhamn H. Mitt emot centralstationen ligger Tivoli som sägs vara mer barnvänligt mot Bakken som har lite mer vuxna karuseller. Dock tycker jag det är värt ett besök ändå pga livemusik på scenen, vackra parker och små typiska turistshoppar. Tror inträdet var 95 DKK men några tior mer på fredagar efter kl 20.

Vi åt lunch på Indian Palace som inte ligger många minuters promenad bort. Vi hade fått tipset av en bekant men blev först skeptiska när restaurangen var snudd på tom, vi hoppade buffén och tog á la carten som var super! Bra service också :)

Vi strosade runt mot Ströget och Nyhavn och kikade in i butiker lite här och var som det föll oss in. För oss var det faktiskt lönsamt att besöka butiker vi hade "hemma" för att sortimentet skiljde sig så drastiskt. På Ströget hittade vi ett café jag inte minns namnet på...de kan ha serverat den godaste morotskakan ever :love:

Själv hade jag velat besöka shoppingcentret Ilume (tror jag det stavas/hette) och någon sminkbutik för märken vi inte har här hemma.

Finns det ölintresse så är Ölbutikken eller Mikeller bar kanske något? Ölbutikken kan du köpa med dig öl från samt sitta och avnjuta en på plats. Observera dock att denna butik ligger i ett område som kanske gör att du tror du gått fel :p men väl framme hittar du ett finfint ställe. Mikeller serverar också lite öl som kanske inte är så vanlig, är ganska ouppdaterad om öl i övrigt...Bryggeriet intill centralstationen brukar också ha ett ok utbud, ett glas Coca Cola kostar svindlande 80 SEK. Men god var den ;)

Här har jag tagit ett urval av de bästa sakerna jag gjorde när jag var Köpenhamn

1 Frihetsmuseet - mycket gripande om Danmark och den danska motståndsrörelsen under andra världskriget. Det borde nästan vara mer obligatorisk inslag i köpenhamsbesöket än ströget! Vi var båda djupt gripna.
2. Post och telemuseet. Väldigt intressant basutställning och en utställning om övervakning, mycket "hands on" upplevelser. Definitivt värt ett besök. Obegripligt nog är det i likhet med frihetsmuseet i princip folktomt. Går inte folk på andra museum än vulgära "ripleys belive it or not" eller vad är frågan?
3Christiania. Det var ett helt underbart ställe så fort man kom bort från pusherstreet och mycket större än jag någonsin trott. Vi fick en guidad tur längst små stigar och fick se en hel massa vackra hus och höra intressanta saker. Pusherstreet var mer intressant som fenomen än att vi har någon intresse av "fjolletobak" - vi kom just efter en razzia så allt var öde, men bara efter en kort gräsmattevisit så var kommersen i full gång i igen...
4 Cisternerna, ett glaskonstmuseum i Köpenhamns gamla vattencisterner. Helt otroligt vackert och perfekt en kokhet dag! Underbara ljudeffekter av valven, jag förstår dessutom varför de måste sätta upp lappar om att man inte få ta på konstverken - jag fick verkligen lust att smeka en del av dem.

Jag har bott ca 10 nätter på First hotel Mayfair (inte alla på raken utan utspritt på ett halvår). Ett litet gemytligt hotell. Ligger centralt ca 2 minuter från Centralstationen. Rummen är små men välstädade och personligt inredda. Överhuvudtaget är hotellet trevligt. På kvällen serveras en typ "kvällsvickning" som ingår i priset. Det enda man betalar extra för är om man vill ha något att dricka. Man har tillgång att i restaurangen förse sig med te och kaffe dygnet runt. WiFi ingår i priset.

Det är min rekommendation. I övrigt har jag bara sett jobbet och tågresan till flyget :)

Mvh Miks

Åh tack så mycket för alla tips! Det vi vet att vi vill hinna med är Christiania och Tivoli (hej turister :p ) sen låter det väldigt intressant med en tur till något bryggeri också, öl är uppskattat. Har även fått tips om att hyra cykel och cykla runt stan så något sådant kanske det också blir. Hoppas bara på bra väder :)

Liknande trådar

Fritid Min plan A gick inte vägen då ett hotell i Gävle erbjöd inte spa-paket under sommaren, Högbro bruk hade inte nått som passa dom dagarna...
Svar
4
· Visningar
280
Senast: Entourage
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 075
Senast: KesoNeso
·
Samhälle Nästa vecka ska vi åka till Stockholm. Det är jag och min man, tre av våra barn (11, 13, 14) och hunden. Vi har bytt bostad med en annan...
2
Svar
29
· Visningar
1 374
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama