Älskar Köpenhamn, det går snabbt att ta sig dit i alla fall där jag bor
I tisdags förra veckan åkte jag och en kompis och annars har jag nog ytterligare de tre föregående somrarna besökt det med sambo 1-2 ggr/sommar.
En av gångerna valde vi att bo i Malmö på Radisson och sedan ta tåg dit över dagen, andra gången bodde vi på hotellet Wake up copenhagen - rummet var litet men väääldigt skön säng! Vi fick dessutom finfin utsikt över Tivoli-hotellet
Frukosten var ok men inte mer än så.
Skönt är att åka tåg och kliva av Köpenhamn H. Mitt emot centralstationen ligger Tivoli som sägs vara mer barnvänligt mot Bakken som har lite mer vuxna karuseller. Dock tycker jag det är värt ett besök ändå pga livemusik på scenen, vackra parker och små typiska turistshoppar. Tror inträdet var 95 DKK men några tior mer på fredagar efter kl 20.
Vi åt lunch på Indian Palace som inte ligger många minuters promenad bort. Vi hade fått tipset av en bekant men blev först skeptiska när restaurangen var snudd på tom, vi hoppade buffén och tog á la carten som var super! Bra service också
Vi strosade runt mot Ströget och Nyhavn och kikade in i butiker lite här och var som det föll oss in. För oss var det faktiskt lönsamt att besöka butiker vi hade "hemma" för att sortimentet skiljde sig så drastiskt. På Ströget hittade vi ett café jag inte minns namnet på...de kan ha serverat den godaste morotskakan ever
Själv hade jag velat besöka shoppingcentret Ilume (tror jag det stavas/hette) och någon sminkbutik för märken vi inte har här hemma.
Finns det ölintresse så är Ölbutikken eller Mikeller bar kanske något? Ölbutikken kan du köpa med dig öl från samt sitta och avnjuta en på plats. Observera dock att denna butik ligger i ett område som kanske gör att du tror du gått fel
men väl framme hittar du ett finfint ställe. Mikeller serverar också lite öl som kanske inte är så vanlig, är ganska ouppdaterad om öl i övrigt...Bryggeriet intill centralstationen brukar också ha ett ok utbud, ett glas Coca Cola kostar svindlande 80 SEK. Men god var den