Köpa strasserverkad häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare chrysler
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 717
C

chrysler

Ja ni läste rätt..
Jag undrar om ngn här köpt en häst som är verkad med strassermetoden & fått normala hovar på den?
Skulle aldrig låta verka mina hästar enligt den metoden & har en bra hovslagare som jag ska prata med om han kan rätt till det men jag undrar hur mkt påfrestning man redan utsatt hästens senor för när den varit verkad såhär?
I övrigt verkar hästen vara en sån jag letar efter.

Sv: Köpa strasserverkad häst

Nu har jag aldrig köpte en häst enligt det du beskriver, men dristar mig att svara ändå. Jag anser att du visst kan genomföra köpet, du får väl göra precis som vanligt med veterinärbesiktning osv. Framkommer något då så får du ju ta ställning till hur och vad du vill göra, svårare än så tycker jag inte att det behöver bli.
Den här frågan skulle lika gärna kunna bli aktuell med en felaktigt skodd häst, för även den utsätts ju för påfrestningar som i förlängningen kan ge upphov till skador/problem.
En häst verkad/skodd med en lång tå löper ju te x en större risk för hovleds inflammation, oavsett så bör köpet hanteras på samma sätt som vilket annat köp av häst du skulle ha gjort.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 082
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 960
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 477
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 896
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka